Hei, jeg har en låve hvor jeg vil bygge et isolert rom for å oppbevare maling, ha grovvaskerom med mer.
Problemet er at det i dag står fire jernstempler mot en trebjelke akkurat der jeg vil bygge opp veggen. Min tanke var å erstatte alle stemplene med skruvlimte 45x145 på cc 60 og sette klosser mellom hvert rom for deretter å kunne isolere og sette plater, tror dere det er nok for å erstatte stemplene? Lengden er ca 8 meter så det blir vel 10-12 skruvlimte stokker som erstatter 4 stempler. (heter det så?)
Bjelken som er stemplet har i sin tur et antall tverrgående bjelker over seg, og jeg kan dessverre ikke se om de strekker seg over hele bygningens bredde eller om de er skjøtet.
På den andre siden sitter det i dag en til bjelke med samme oppbygging, den vil bli igjen.
På loftet over finnes det i dag ikke noe tungt, tidligere har de hatt lagring av høy, og i fremtiden tenker vi å ha det som en festlokale så ingenting tyngre skal lagres der.
Eller skal man bare ta den raske, enkle veien og bygge inn stemplene i veggen?
Hei, jeg har en låve der jeg ønsker å bygge et isolert rom for å oppbevare maling, ha grovvaskerom med mer.
Problemet er at det i dag sitter fire jernstempler mot en trebjelke akkurat der jeg vil bygge opp veggen.
Min tanke var å erstatte alle stemplene med skruelimede 45x145 på cc 60 og sette kortlinger mellom hvert felt for deretter å kunne isolere og sette plater, tror dere det er nok for å erstatte stemplene? Lengden er ca 8 meter så det blir vel 10-12 skruelimede lekter som erstatning for 4 stempler. (heter det så? )
Bjelken som er stempla har i sin tur et antall tverrgående bjelker over seg og jeg kan dessverre ikke se om de strekker seg hele bygningens bredde eller om de er skjøtet.
På andre siden sitter det i dag en annen bjelke med samme oppbygning, den kommer til å bli.
På loftet over finnes det i dag ingenting tungt, tidligere har de hatt oppbevaring av høy og i fremtiden tenker vi å ha det som et festlokale så ingenting tyngre skal oppbevares der.
Eller skal man bare ta den raske, enkle veien og bygge inn stemplene i veggen?
[bilde] [bilde]
Du har jo trykket å ha pelene der du vil ha veggen. La de stå igjen og bygg dem inn i veggen.
Du har jo flaks som har stolpene der du vil ha veggen. La dem stå igjen og bygg dem inn i veggen.
Ja det er jo den raske løsningen, men det innebærer også at det ikke kommer til å gå å holde cc60 så det blir litt mer jobb med isoleringen, men helt klart enkleste alternativet!
Noterer at du skriver at dere ikke skal ha noe tungt der oppe, men at det skal bli festlokale, tenker at det kan bli ganske heftige laster når folk danser i takt. Men for øvrig sier jeg som de andre, bygg inn det som finnes der. Tilpasse isolasjon er raskt gjort.
Da får de bli innebygd. Er litt usikker på hva det er for diameter på stempel, men det kan funke å kjøre 45x95. I verste fall kjører jeg 45x145 så kan jeg skru plywooden mot bjelken i taket også, så blir den innebygd fra en side.
Festsal er nok blant den tyngste bruken man kan tenke seg. Det finnes to metoder å beregne på om du vil erstatte stålstolpene. Å bygge dem inn er sikkert enklere. Enten gjør man en fullstendig beregning med utgangspunkt i den eksisterende konstruksjonen (unntatt rørene) og tenkt belastning eller så beregner man baklengs med hensyn til stolpenes dimensjoner og erstatter disse med noe tilsvarende.
Det sitter som sagt også 7 stk tverrgående bjelker så jeg er ikke spesielt bekymret for at det ikke skal holde. Og med festlokale så snakker vi kanskje 10 stk personer og vi begynner å være i den alderen der det ikke danses så mye
Det er nesten garantert hele lengden på bjelkene, ingen skjøt, da forsiden er laftet i hele stokker hele veien.
En liten oppdatering da.
Tok material som fantes hjemme i stedet for å bruke penger på å kjøpe nytt, så det ble 145x45 i bunnen og to 95x45 i et "T" på det som lekter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.