Jeg er forholdsvis ny som huseier og ikke utdannet snekker, det skal jeg vel innrømme med en gang. På et eller annet tidspunkt har tidligere eiere satt panel på garasjeportene noe som har gjort dem for tunge for hengslene. Nå har jeg blitt lei av dem og tenkte derfor å fjerne de gamle slagportene (originale siden -67) og erstatte dem med en del vegg og en dobbeltdør (i stil med denne... http://www.åkgräsklippare.net/forradsdorr-med-glas-13-x-20/). Veggen vil jeg utvendig kle med frest kryssfiner, og jeg har sjekket med kommunen om det trengs noen form for byggemelding. De mente imidlertid at det innebærer så små endringer i fasaden at det ikke trengs.
Men da er spørsmålet... hvor kraftige stendere trengs? Hva slags isolasjon trenger jeg? (Bare isolasjon er en jungel)
Eller bør jeg, som noen i en byggegruppe på fb mente, droppe å bygge den veggen selv?
Nå.... nullene på facebook trenger du ikke bry deg om. En enkel veggstump er ikke så vanskelig å bygge. Hvis du bygger stenderverket av 2x5 blir isoleringen minst likeverdig med resten av kjelleren.
Problemet er at svillen vanligvis råtner når den kommer så tett på bakken. Personlig ville jeg murt igjen med Leca for å unngå det problemet og så pusset både utvendig og innvendig.
Hvorfor vil du ikke bytte til en tilsvarende ny port? Da har du ikke bygd bort muligheten til å få inn ett og annet i kjelleren.
2"5 blir som sagt utmerket, 2"4 duger også men da får du ikke plass men like mye isolasjon. Sett i det minste bunnregelen, svillen, med en trykkimpregnert bit.
Så ville jo også jeg bytte til en like bred port, det er alltid nyttig.
Nederst finnes i dag en "terskel" av metall (som gjør at porten står noen cm opp fra bakken). På innsiden har man laget en "rampe" av betong. Min tanke var å legge asfaltpapp på denne terskelen og en lekt oppå. Hva tror dere om det?
Finnes det noe annet garasje på tomten?
Hva skal du bruke rommet til?
Skal du ha noen varme der inne?
Heller bakken mot åpningen?
Er det frittstående, påbygd, underetasje eller kjeller?
Finnes det en gangdør til rommet?
Det finnes tre hovedalternativer, jeg hadde valgt i følgende rekkefølge:
1) bytte ut eksisterende slagport til annen slagport eller takskjutport (eventuelt med gangdør).
2) bygge vegg med lecablokker, forskyve loddrette skjøtene med ca halv stein, bore i armeringsjern i gulv, eksisterende vegg & tak. Samt montere en ytterdør i stedet for boddør, ytterdør har mer isolasjon mm.
3) bygge vegg med ett lag Leca og resten trestendervegg. Samt montere en ytterdør i stedet for boddør.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.