Hei.
Det virker som om det er en hel del folk her som har peiling på hva som fungerer når man vil gjøre inngrep i sitt hus.
Har tenkt å rive veggen mellom kjøkken og stue, og jeg antar at den er bærende. Veggen er 5,7m lang og sitter 0,8m fra sentrum av huset.
I min egen fantasi så håper jeg at det skal rekke med f.eks. en HEA 200 som står på f.eks. VKR 120x120x10 i enden som kommer mot hallen til og en VKR 120x80x10 i den andre. (For å spare litt plass). Bifoger en tegning og det er den røde veggen som skal bort.
Takker på forhånd for alle tips jeg kan få. Plantegning av et hus med markert rød vegg som skal fjernes, viser planløsninger for både bunn- og overetasje. Vegg er mellom kjøkken og stue.
 
Huset ligger i Blekinge er jo dårlig på hvilken snøsone det er. Om det har noen betydning så er det bygget 1972.
 
Jeg har satt litt stål i kåk på den måten. Jukset fram lasten fra Moelvens lathund, så valgte jeg passende bjelke og rør. Sveiset konsoller men regnet som fritt opplagt. Om det er trangt, kan du jo be noen regne litt nøye på det. Har du den fast inspennt kan du gå ned en del i høyde da det er momentet som er dimensjonerende. Husk å brannsikre også. Tror jeg har noen bilder på bloggen.
 
Hadde tenkt å gjøre noe lignende som du har gjort på toppen av stolpene. Holder det for at det ikke skal regnes som fritt opplagt eller må stolpene være festet på en annen måte også? Tenkte å gjøre det samme med Moelven som grunn men jeg fikk aldri dreisen på hvilke verdier på jernbjelken man skulle gå for. Takk for infoen.
 
Den del av bøyemomentet som du flytter ut i opplagene må du også sørge for å ta hånd om i søyleføttene.
 
Type fest stolpene ordentlig i betongplaten da??
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.