En jungel!

Noen som kan gi et kort enkelt svar på minimumskravene til følgende.

Huset er bygd med fire nesten like store rom på hver etasje, dvs. innerveggene ser ut som et kors sett ovenfra, nøyaktig like i øvre etasje, dvs. veggene er stablet over hverandre. Første etasje i tømmer, den øvre i standard oppregulert utførelse.

Hvis en av de nedre tverrveggene skal fjernes helt, hvilken bjelke kreves? Bortsett fra de tømmerrelaterte aspektene..
Veggen ligger mellom murpipa og yttervegg på tvers av husets lengderetning.

Brutt tak med bratt helling og i Mälardalen så snølasten er mild, men denne veggen tar vel ikke opp yttertaklaster?
Det blir en oppføring (søyle) i hver ende og lengde totalt 2900mm mellom ytterendene.

Takhøyden er 213cm så det er ikke så mye å spille på...

OM jeg var dere ville jeg nok sjekket med en konstruktør som kunne komme og se på det. Deretter kan dere få en tegning med hvilke dimensjoner som trengs. Jeg gikk til mitt lokale byggvarehus hvor jeg kjøper alt materialet, så hjalp de meg med å komme i kontakt med en fyr som kom hjem og så på det. Deretter beregnet de hva jeg trengte og jeg fikk en håndtegning. Betalte med en flaske whiskey.

• Liker
Carro_D
  • Laddar…
Ingen med en idé?

Det begynner å bli akutt..

Du må tilkalle en bygningsingeniør. Det du skal gjøre krever byggemelding (eller kanskje til og med byggetillatelse, usikker), da må du kunne presentere en konstruksjonsberegning.

Selv om det kanskje er usannsynlig, kan man ikke kategorisk si at veggen ikke tar opp taklast. Det du kan få hjelp med på et forum som dette er en mulighetsanalyse, altså om det overhodet er mulig å gjøre uten å miste for mye takhøyde. Da trenger man å vite mer. Hvordan ser geometrien ut for etasjen over? Dette må man vite for å avgjøre hvor stor gulvflate som vil bli båret opp av bjelken (man regner med 200 kg/kvm i bolighus + egenvekten av gulvkonstruksjonen). I tillegg må en kyndig vurdere konstruksjonen av stolpene, både vurdere om det er risiko for knekk av stolpene (altså hvor lange er stolpene i forhold til tverrsnitt), men også styrken på grunnen der stolpene skal stå.

Jeg er ikke konstruktør, men jeg ville gjettet at din bjelke trenger å være minst 200 mm høy. Ikke sikkert at det er nok. Spørsmålet er da om den takhøyden du sitter igjen med er rimelig. Som alternativ kan du kanskje klare det med lavere bjelke om du bruker stål i stedet. Man kan også felle inn bjelken i bjelkelaget. Altså i prinsippet kappe de bjelkene som passerer, og så feste dem fra siden i bjelken som da blir usynlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.