Noen som har erfaring med Ultra Board fra Norgips? (eller tilsvarende)

Samme dimensjoner som en gipsplate men skal tåle opptil 33kg med skrue og 60kg med plugg.

Bør være et smidig valg om det er vanskelig å montere f.eks osv bak.

• Liker
Moxieman
  • Laddar…
G GustavGBG skrev:
Noen som har erfaring med Ultra Board fra Norgips? (eller tilsvarende)

Samme dimensjoner som en gipsplate, men skal tåle opptil 33 kg med skrue og 60 kg med plugg.

Burde være et praktisk valg om det er tungvint å montere f.eks osv bak.
Er også nysgjerrig. Vurderer å teste nå i oktober.

Interessant. Har osb i hele huset og har satt gips utenpå i de rommene jeg har pusset opp og skal snart sette i gang med stuen der en vegg i tilknytning til peisen er enkelgips. Hadde tenkt å legge opp stenderverk der jeg vil ha vegghengt TV, men dette ville jo vært mye bedre og fortsatt brannsikkert.

Hei,

Litt evaluering av ultraboard.

Ganske kronglete. Det er ganske vanskelig å knekke gipsen, spesielt hvis det bare er en kort utstikk som skal bort. Da er det nesten enklere å sage. Man må dra flere ganger med kniven.

Et annet problem er at hardgipsskruen er vanskelig å dra i. Man har virkelig ikke problemet med at man drar igjennom pappen. Snarere at man ikke får inn hodet tilstrekkelig noen ganger. Spesielt når det er litt vanskelig å nå. Skruene kunne ha hatt torx, men det finnes ikke å få tak i.

Så hvis man ikke trenger hver centimeter av overflaten som jeg jakter, så ville jeg nok ikke brukt ultraboard. Da ville jeg nok brukt treplate og så vanlig gips.

//Anders

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
Moxieman Moxieman skrev:
Hei,

Litt evaluering av ultrabord.

Ganske kronglete. Det er ganske vanskelig å knekke gipsen, spesielt om det bare er et kort utspring som skal bort. Da er det nesten enklere å sage.
Man må dra flere ganger med kniven.

Et annet problem er at hardgipsskruen er vanskelig å dra i. Man har virkelig ikke problemet at man drar gjennom pappen. Snarere at man ikke får inn hodet tilstrekkelig noen ganger. Spesielt når det er litt vanskelig å nå. Skruene kunne hatt torx, men det finnes ikke å få tak i.

Så om man ikke trenger hver centimeter av flate som jeg jakter, så ville jeg nok ikke kjørt ultrabord. Da ville jeg nok kjørt treskive og så vanlig gips.

//Anders
Helt enig etter å ha gipset med det på ca 10m. Jeg er glad det bare var det og ikke noe mer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.