Hei
Noen som har brukt egger ergo board, 60 cm OSB med not og fjær?
Virker interessant for meg siden platene er mindre = lettere å få inn på byggeplassen. Mindre tunge løft. Fungerer å montere på mange måter.
Har noen noe å dele om hvordan det var å jobbe med disse platene? Noen som har prøvd å montere dem liggende og løpende, dvs med kortskjøtene uten regelstøtte? Fungerer det virkelig å bare ha en skrue gjennom fugen ved stående montasje?
Skal sette gips over, og det sies at man kan skru gipset fritt i OSB uavhengig av regler. Noen som har prøvd?
Reklamen er utvilsomt innbydende:
https://docplayer.se/14890464-Egger-ergo-board-denna-skiva-later-dig-ta-det-lugnt.html
Noen som har brukt egger ergo board, 60 cm OSB med not og fjær?
Virker interessant for meg siden platene er mindre = lettere å få inn på byggeplassen. Mindre tunge løft. Fungerer å montere på mange måter.
Har noen noe å dele om hvordan det var å jobbe med disse platene? Noen som har prøvd å montere dem liggende og løpende, dvs med kortskjøtene uten regelstøtte? Fungerer det virkelig å bare ha en skrue gjennom fugen ved stående montasje?
Skal sette gips over, og det sies at man kan skru gipset fritt i OSB uavhengig av regler. Noen som har prøvd?
Reklamen er utvilsomt innbydende:
https://docplayer.se/14890464-Egger-ergo-board-denna-skiva-later-dig-ta-det-lugnt.html
Hadde helst kjørt liggende men kjørte fast. Det blir en ille liten remse høyt opp og mye spill, alternativt lengdekappe både nede og oppe ved liggende montering. Derfor vurderer jeg nå stående, da blir det bare en kortsidekapning per plate, og nesten ikke noe spill. Derav spørsmålet om hvordan forumet har opplevd monteringen stående.
Klar nå. Det var ingen problemer med stående, men man må se til å treffe bjelkene og fugen samtidig. Ikke så lett, men det gikk bra. Dro visse skruerader i gipsen, samt gulv- og takraden med lengre skruer så de gikk gjennom bjelken siden jeg har lest på forumet at innfestning i kun OSB kan gi sprekker på sikt.
Å bruke 60 OSB er en stor fordel om man er litt spinkel som meg, platene er tunge så jeg hadde ikke klart å sette 120 selv.
Mye skruer blir det. Spon-skruene er trege å få i - vondt i skuldrene. Gips-skruene sliter ut bits. Hvorfor bruker man kryss-spor på gips-skruer?
Å bruke 60 OSB er en stor fordel om man er litt spinkel som meg, platene er tunge så jeg hadde ikke klart å sette 120 selv.
Mye skruer blir det. Spon-skruene er trege å få i - vondt i skuldrene. Gips-skruene sliter ut bits. Hvorfor bruker man kryss-spor på gips-skruer?
Klikk her for å svare