Vet ikke om dette havner i riktig forum men jeg tar sjansen...

Noen som har erfaring med kvaliteten på BYGGmax perlestaff 12x95?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08413095.aspx

Mye kvist? Retthet? Annet?

Det vi skal ta stilling til er egentlig om det er verdt å satse på å kjøpe inn dette hos noen som tar mer betalt for sitt produkt. Skal sette 20 m2 i tak som skal kvistlakkeres & males hvitt.

Jeg har byggmax perlespon i gangen. Det var en del kvist i den. Noen biter hadde ikke riktig full tykkelse, men forsiden var allikevel glatt. Når malingen er på, spiller jo ikke kvistene så stor rolle. Jeg er fornøyd med resultatet, men kan tenke meg at det kan gå litt raskere å jobbe med panel av bedre kvalitet.

Erik

Jeg har satt adskillige meter av denne hjemme som vi kvistlakkerte og grunnet før montering for deretter å sprøytelakkere med lakkfarge. Ble kanon. Litt arbeid å kvistlakkere selvsagt men uten å ha full kontroll så tror jeg "kvistfri" panel er veldig mye dyrere så det kan være verdt jobben.. Lykke til!

Det er ganske meningsløst å diskutere kvaliteten på treverk generelt. Du må se på akkurat de plankene du har tenkt å kjøpe.

Panel som man kjøper på byggmax er pakket et antall bord i ugjennomsiktig plast. Vil man ha den så må man kjøpe grisen i sekken.

Erik

Hei & takk for alle deres svar hittil!

Re: andersmc - Mener du at ulike leverandører (av Byggmax kontraktert produsent i dette tilfellet) ikke skulle velge ut virke etter kvalitet? Vet jeg ikke om jeg kjøper til 100%...

Re: Avemo - Har du selv kjøpt "grisen"?

Jeg kjøpte grisen i sekken. Det var en kommentar til andersmc. Kanskje er det en del av metoden å holde lav pris. Man får ikke sortere ut de dårlige bitene. To ganger har jeg spikret perlestaff. Første gangen var det over 100 år gammel brukt panel. Andre gangen var det byggmax. I den sammenligningen var den gamle panelen noe tykkere og litt bedre tre, men noe dårligere passform.

Erik

Milkshaken
normalt sett så kjøper vel Byggmax inn virke fra lokale sagbruk/høvlerier.... Vi har jo mye SÖDRA her f.eks....
Hällerum mm..
Gjelder det ikke Finpanelene mener dere ?

Milkshaken skrev:
normalt sett så köper vel Byggmax inn virke fra lokale sagbruk/høvlerier.... Vi har jo mye SÖDRA her f.eks....
Hellerum mm..
Gjelder det ikke Finpanelene mener dere?
Perlespont for innendørs bruk er vel finpanel? Moelven står det på pakken.

Milkshaken skrev:
Gjelder det ikke Finpanelene mener dere?
Jeg for min del har ikke ment noe mer enn at lav pris i mange sammenhenger tenderer å innebære dårligere kvalitet. Derfor vil jeg ta del i andres ev. erfaringer av denne tilsynelatende billige panelen.

Nå har jeg en ytterst liten egen erfaring med det jeg spurte om, så jeg tenkte skrive det i tilfelle noen andre har nytte av informasjonen.

På vårt lokale varehus (Linköping) hadde de i går perlespont fra Södra. Emballasjen var gjennomsiktig, så det gikk an å få et lite inntrykk av virket. Det jeg kunne se så OK ut, men på den andre siden ligger buntene slik at det er baksiden ut = egentlig ikke mye man kan se... Lengden var 4,80 m, noe som førte til at vi avsto fra å kjøpe (rommet er 5 m...). Vi spurte dog personalet og fikk beskjed om at de får inn både 5,10 & 5,40 noen ganger, men de har ingen mulighet til å vite på forhånd hvilke lengder som kommer i neste leveranse.

Når det gjelder byggmaxkvalitet, er det en enorm forskjell mellom ulike leverandører og tidspunkter.
En pakke med 45x70 som jeg kjøpte i Skövde måtte vi for eksempel kaste 36% av på grunn av skjevhet, og mange stendere var til og med knekte (diagonalsprikker).
Ved en annen anledning kunne vi bruke nærmere 95% av en pakke fra Karlstad...

Jeg gjetter på at det er Gudrun (stormen) som har påvirket kvaliteten i Mellansverige.

Ja, jeg bumper denne tråden. Satte byggmax perlespont i et rom, fantes ingen andre varehus med det på lager. Visst var de rette, men veldig mye kvist, og bare en lengde som varierte over tid. Første kjøpet var de lange, neste halvlange så det ble mye svinn. Og veldig mye ødelagt der det er frest ut, måtte fyre opp flere langlengder i badstuen. Til taket bestilte jeg fra Beijer. Ikke en eneste planke måtte jeg kassere, mye mindre kvist og dessuten 20% billigere (!). Riktignok bestillingssortiment, men da kunne jeg bestille i nærmeste lengde. Den eneste gangen jeg handler perlespont på byggmax igjen er om jeg har akutt behov og trenger det med en gang. Må nevnes at jeg liker byggmax. Men perlesponten var ikke bra.

S
Kjøpte nettopp 950m perlestaff på et lokalt sagbruk/høvleri utenfor Linköping. Tror virket var merket södra. Det er kvister på omtrent hver 10. planke, og kun noen få kvister. Ellers kvistfritt. Prismessig lå det på samme nivå som byggmax. Vet hvor jeg skal bestille lister og foringer i fremtiden!

S swirve skrev:
Kjøpte nettopp 950m perlespon på et lokalt sagbruk/høvleri utenfor Linköping. Tror virket var merket sødra. Er kvist på typ hver 10. planke, og da noen få kvister. For øvrig kvistfritt. Prisen var på samme nivå som byggmax. Vet jo hvor jeg skal bestille lister og foringer i fortsettelsen!
Du det høres himmelsk ut! Man forventer jo knapt kvistfritt når man kjøper perlespon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.