Hei,
Nettopp kjøpt et Hultsfredshus fra 1959. Ganske vanlig modell har jeg forstått. 87 kvm areal, like stor kjeller. Ikke innredet loft.
Jeg vil gjerne gjøre noen endringer og blir ikke helt klok på hvilke vegger som er bærende. Alle innervegger ser ut til å være bygd på samme måte, 3"-fiberplank med trefiberplater på begge sider, CC 300.

I vedlagte bilder ser dere både kjeller og "markplan" samt hvordan veggene ser ut. Jeg er ganske sikker på at veggen med grønn pil er bærende. Men er også veggene med rød henholdsvis blå pil bærende? Hva tror dere? Hvordan finner jeg lettest ut av det?

Takk på forhånd!
// Magnus

• Plantegning av bottenplan i et Hultsfredshus fra 1959. Grønn pil viser bærende vegg, rød og blå piler peker på mulig bærende vegger.
  • Plantegning av kjellerplan i et Hultsfredshus fra 1959, viser rom som vaskerom, garasje, og brensel. Piler indikerer bærende vegger.
  • Fiberplank med en linjal som måler tykkelsen, viser struktur og materiale i en innvendig vegg fra et hus fra 1959.
BirgitS
Hvordan ser takstolene ut på loftet?
Har du en sektjonstegning også?

BirgitS BirgitS skrev:
Hvordan ser takstolene ut på loftet?
Har du en seksjons-tegning også?
Dette er den eneste seksjons-tegningen jeg har. Har ikke vært oppe på loftet mer enn ved inspeksjonen, så kan ikke si så mye mer akkurat nå da jeg ikke er i huset for øyeblikket.

• Seksjonstegning av et hus med mål; viser loft, hovedetasje og kjeller.
BirgitS
Risiko for at vegger som er uttegnet på seksjonstegningen er bærende, altså yttervegger og innervegger som er omtrent under takmønet, dvs. vegger med grønn og rød pil.

Skal man være helt sikker må man nok ansette en bygningsingeniør som ser på stedet. En slik kan også dimensjonere bjelker og søyler til en byggemelding om du bestemmer deg for å fjerne en bærende vegg.

• Liker
Luddis_1 og 2 andre
  • Laddar…
Pil mer rød og grønn er trolig bærende, de ligger direkte på tvers av takstolene. men ikke blå, skal de bort så blir det nok en bjelke som avlastning ved taket.

• Liker
Luddis_1 og 2 andre
  • Laddar…
Den ved blå pil er ikke bærende.
Vegger ved grønn og rød er derimot bærende, med størst sikkerhet. Det samme gjelder veggen mellom kjøkken og stue/gang.

• Liker
Denimhead og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.