Hei!

Vi er i ferd med å renovere, og ønsker dermed å rive ned det gamle badet for å lage et kjøkken- og spiseområde som strekker seg langs hele husets langside, på den ene siden av huset, i andre etasje.

Se vedlagte bilder.

Byggeår er 1939. Fasaden og veggene er stående plank og murstock i midten... Takkonstruksjonen/avlastning for takstolene fremgår på et av bildene.

De veggene som er relevante for å fjerne er av meg rødmarkert på bildet med originaltegningen.

Det er et toleilighetshus med identiske planløsninger i begge etasjene, men det er altså den øvre etasjen som er gjenstand for dette inngrepet.

Men som sagt: Er disse veggene bærende, eller stabiliserende for huset?

Kommer gjerne tilbake med mer informasjon på forespørsel!

Jeg vedlegger også en skisse på hvordan planløsningen er tenkt å bli.

Stor takk på forhånd!

- Jesper

Plantegning av en leilighet med kjøkken, stue og bad. En trapp vises nederst i høyre hjørne. Vegger som skal fjernes er markert. Originaltegning av et toetasjes hus fra 1939, med fasade- og snittvisninger. Plantegningen viser en detaljert oversikt over huset. Original arkitekttegning fra 1939, som viser planløsning for ett av byggets etasjer. Tegning inkluderer flere romfordelinger og stige. Original plantegning av andre etasje i et to-etasjers hus, med rødmerkede vegger som vurderes fjernet. Inkluderer balkong, soverom, bad og kjøkken. Originaltegning av husets takkonstruksjon, med markerte mål for strukturen og detaljer for takstolstøtte. Vegger for fjerning er ikke markert her.

Det er vanskelig å gi et sikkert svar uten å ha vært på stedet. Jeg er imidlertid ganske sikker på at veggen mellom kjøkken og bad er bærende. På grunn av murens skjemmende utforming er det vanskelig å forestille seg en avlastning på annen måte. Tverrvegger er alltid stabiliserende i plankestendere, men noen kan man fjerne. Man vet dessuten ikke om de er innsnekret i hverandre.

Da du ikke ber om mer informasjon velger jeg å svare følgende: Alt er insnickrat i alt i dette huset. Bifogat rinner du enden av en garderobvegg jeg nylig rev her...

Jeg bistår gladelig med målinger etc. om noen sakkyndig (inkl. du, senest svarende) trenger mer informasjon for å besvare mitt spørsmål.

• Trebord med spiker stikkende ut fra enden av en revet garderobvegg i et rom med trepanel.
Jeg foreslår at du undersøker veggen mellom kjøkken og bad litt nærmere. Er den bærende så trenger den å avveies på en eller annen måte. Jeg mistenker at det ligger en gulvbjelke oppå veggen. Om man lar det være igjen noen planker nærmest ytterveggen av en tverrvegg så hjelper det til å stabilisere.

J justusandersson skrev:
Jeg foreslår at du undersøker veggen mellom kjøkken og bad litt nærmere. Er den bærende så må den avstives på en eller annen måte. Jeg mistenker at det ligger en gulvbjelke oppå veggen. Om man lar være igjen noen planker nærmest ytterveggen av en tverrvegg så hjelper det til å stabilisere.
Hvordan mener du at jeg kan undersøke den veggen?

Jeg har tatt et bilde av veggen vi snakker om... Den er tatt inne fra kjøkkenet. Murstock til venstre og yttervegg til høyre (duh).

Det finnes en luftspalte over dørposten der jeg lykkes lirke inn mobilen og fange det som synes å være takplank... (se bilde) Bildet er altså tatt inne i veggen med retning opp mot taket. Skulle den gulvbjelken gjemme seg bak de plankene da? Det blir utvilsomt vanskelig å inspisere...

Om man tenker seg at man sparer typ 60 cm av den veggen mot ytterveggen til, kunne det være good enough?

Forstår at det er vanskelige spørsmål å besvare med så mangelfull informasjon... Men setter pris på forsøkene likevel :)

Vegg med trepanel, midtstilt gul dør, svart søppelsekk, gul snøskuffe til venstre, uferdig mur hjørne. Innsiden av en vegg med treplanker og en svart kabel som går langs midten, sett fra et kjøkken, med retning opp mot taket.

J justusandersson skrev:
Jeg foreslår at du undersøker veggen mellom kjøkken og bad litt nærmere. Er den bærende så må den avstives på en eller annen måte. Jeg mistenker at det ligger en gulvbjelke oppå veggen. Om man lar være igjen noen planker nærmest ytterveggen av en tverrvegg så hjelper det til å stabilisere.

Det var väl så här jag menade med att undersöka väggen... Om det inte finns något material som vilar direkt på de stående plankorna så är de inte bärande. Att spara 60 cm mot ytterväggen är jättebra.

J justusandersson skrev:
Det var vel sånn jeg mente det med å undersøke veggen... Om det ikke finnes noe materiale som hviler direkte på de stående plankene så er de ikke bærende. Å spare 60 cm mot ytterveggen er kjempebra.
Alright! Hvilken metode ville du sagt er den beste for visuelt å bekrefte om veggen i spørsmålet bærer en last eller ikke? Er det å skade takplankene for å avdekke hvordan det ser ut over de stående plankene? Eller åpne gulvet i etasjen over/loftet og grave seg ned til veggen, gjennom en halvmeter kutterspån? :)

Jeg så akkurat veiledningen du skrev om bærende vegger. Meget bra skrevet! Til tross for denne eminente teksten kommer det massevis av spørsmål om _hvordan_ man finner ut hva som hviler på veggen... :P

Takk igjen!

Begge metodene du beskriver går bra. Velg den som lager minst rot.

J justusandersson skrev:
Begge metodene du beskriver går bra. Velg den som skaper minst rot.
God aften igjen... Jeg tok bort en del plank på veggen mot kjøkkenet, men rett utenfor baderomsdøren, i håp om å se om noe hviler på veggen, men til min forargelse er det takplank helt inn i veggen... Betyr det at noen av disse plankene må kappes for å se hva som skjuler seg over dem? Eller går det an å si fra bildet nedenfor at ingenting hviler på veggen? Unnskyld at det ble en duplikat av et bilde.

Vegger og tak med trepanel og en oransje dørkarm. Plankene er fjernet nær taket, og ledninger henger ned. Vegger og tak med trepanel og en oransje dørkarm. Plankene er fjernet nær taket, og ledninger henger ned. Veggen med avkledde treplanker mot kjøkkenet, som viser takplanker som går inn i veggen, med isolasjon synlig mellom stenderne.

De siste bildene viser ganske klart synes jeg at veggen mellom kjøkken og bad har kommet til etter at takbordene har blitt spikret. Spørsmålet er bare hva som holder bjelkelaget oppe? Du kunne prøve med en regelsensor på gulvet i rommet ovenfor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.