Vi har lastet av en bærende vegg for ca. fire uker siden. Avlastningen ble gjort av fagmann og beregningen av en konstruktør. Den hvitmalte panelen som vi har satt opp i taket i de begge rommene som før ble delt av den bærende veggen, har nå begynt å sprekke. Vi begynner å bli bekymret for at noe har gått feil med avlastningen. :-?
Noen som har noen erfaringer med dette? Er det vanlig at det blir setninger på denne måten?

Er det virkelig panelen som har begynt å sprekke? Det er ikke mellom panelen, altså at det har blitt sprekker i malingen?

Dels har det oppstått sprekker langs med hver panel-lengde (mitt på) og dels på visse steder mellom panel-lengdene (der sprekker malingen). Man kan høre når lengdene brister fordi det smeller til (som når man knekker en kvist...) :-/

Hmmm, virker spontant ikke bra!

Skaff en rettholt eller kanskje enklere ta en tråd og spenn hardt(!) over taket der dere mistenker at avlastningen ikke fungerer. Sjekk om taket henger ned på noen måte, sikt langs med tråd/rettholt. Om dette er tilfellet, forsøk å anslå hvor mye det har gitt etter. Kontakt deretter konstruktøren for konsultasjon, litt kan en konstruksjon få "sette seg" men det finnes jo grenser :-?

Høres ikke noe særlig ut. Ring konstruktør og be han/henne komme og se om arbeidet er utført på riktig måte.

Hva hviler avlastningen på?
Jeg antar at det er en bjelke som hviler på støtte.
Hva hviler støttene på?

Takk for svarene.

Avlastningen består av 2 stk limtrebjelker (56x225 mm og 3 meter lange) som i hver ende står på 2 stk 2x4 toms trestendere. Stenderne er forankret i veggen med ankarspik og hviler direkte (med syllpapp under) på den bærende veggen.

Limtrebjelkene er skrudd i bjelkelaget med vinkeljern, og jeg tror at byggefolkene kilte på noen steder (der bjelkelag og bjelken ikke helt lå an mot hverandre). Kan det være det som er problemet? at bjelkelaget på noen steder har sunket litt mot limtrebjelken?

Det kan være sånn at det har sunket litt der det ikke har ligget dikt inntil. Men om de nå har sett at bjelkelaget og limtrefoltene ikke riktig har fått kontakt og dermed lagt noe imellom på noen steder, burde de ha opplyst deg om at det kan bevege seg litt. Hvorfor fikk de ikke limtrefolten mot bjelkelaget hele veien?

Tenkte bare å oppdatere for den som kanskje er nysgjerrig på hvordan det har gått.

Vi tror at sprekkene skyldes at vi stedmalt taket (jeg vet, man skal ikke gjøre det, men en person i familien ville gjerne fremskynde prosessen litt.. :-[ ). Malingen holder jo sammen panelet, så når det vil bevege seg, går det ikke, noe som resulterer i at lengdene sprekker. Vi har allerede veldig fine trerene striper i taket. :(

Jeg vil virkelig råde alle som tenker å ha malt panel i taket til å male FØR dere setter opp panelet, for ellers...ja dere forstår sikkert.

Ok, ja tur at det ikke var verre enn så..... ;)

Virker også for lasur, har sett på et lasert paneltak og en hvitmalt panelvegg
blir ikke i det hele tatt pent hvis man maler etter monteringen. :'(

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.