Vil gjøre de to soverommene på øvre plan til et eneste større ved å rive veggen mellom dem. Men er veggen bærende? Hørte med en snekker. Han "trodde" ikke det. Det er ikke nok for meg. Vet noen her på forumet? Hvilken informasjon trenger jeg for å kunne svare på spørsmålet. Har alle byggelovstegninger, men bærende vegger er ikke tegnet inn.
 
  • Planløsning av overetasjen med to soverom, allrom, bad og en foreslått rivning av veggen mellom soverommene markert.
Enkleste måten å sjekke dette på er å gå opp på kaldloftet. Hvis alle takstolene har samme dimensjoner og utførelse, er den markerte veggen ikke bærende. Det eneste en vegg på loftet i et hus med skråtak skal bære, er takstoler. Visse forsiktighetsåtgärder med hus bygget før ca. 1950 (ofte bygget med plankstamme) er imidlertid tilrådelig.
 
Hvis du vil rive veggen uansett, kan du jo først ta ned gipsen. Er det da bare noen få 75-reglar igjen så er veggen ikke bærende.
 
Ytterst liten risiko for at den veggen er bærende, med tanke på at hjerteveggen mangler ellers. Men sjekk, som sagt på loftet, slik at det ikke er "noen spesial" over soverommene.
 
Hei og takk for svar. Huset er bygget i 2000. Relativt lav takhøyde på overetasjen hvis man sammenligner med mer påkostede villaer. Loftet består bare av en liten liten kakebit, så det er ikke mulig å komme opp der. Mangler til og med luke. Har bare inspeksjonsluke i kneveggen. Om jeg skulle lage en luke ville jeg sannsynligvis ikke se noe mer enn isolasjon.
 
Kommer som sagt ikke til vinden. Derimot kan jeg jo åpne opp veggen og sjekke størrelse på bjelker. Føles det som en sikker måte, som noen nevnte, å anta at veggen ikke er bærende om bjelkene er 75 eller mindre?
 
Hvis huset er bygd så sent som år 2000, kan man anta at alle takstoler har samme utførelse, og da kan ikke den aktuelle veggen være bærende. Det høres dessuten ut som om overetasjen har et stort skråtak, og da er den vannrette delen av innertaket som sitter på den såkalte hanebjelken kort og uten behov for støtte. Det enkleste er å vurdere dette ved å se på en seksjon av huset. Ideen om å se på tykkelsen på veggen du vil fjerne, er feil metode.
 
  • Liker
starmanin
  • Laddar…
Hvordan mener du når du skriver at man skal se på en seksjon av huset? Jeg skal ta bilder av de tegningene jeg har så dere får se.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.