Vil gjøre de to soverommene på øvre plan til et eneste større ved å rive veggen mellom dem. Men er veggen bærende? Hørte med en snekker. Han "trodde" ikke det. Det er ikke nok for meg. Vet noen her på forumet? Hvilken informasjon trenger jeg for å kunne svare på spørsmålet. Har alle byggelovstegninger, men bærende vegger er ikke tegnet inn.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Enkleste måten å sjekke dette på er å gå opp på kaldloftet. Hvis alle takstolene har samme dimensjoner og utførelse, er den markerte veggen ikke bærende. Det eneste en vegg på loftet i et hus med skråtak skal bære, er takstoler. Visse forsiktighetsåtgärder med hus bygget før ca. 1950 (ofte bygget med plankstamme) er imidlertid tilrådelig.
Medlem
· Blekinge
· 12 234 innlegg
Hvis du vil rive veggen uansett, kan du jo først ta ned gipsen. Er det da bare noen få 75-reglar igjen så er veggen ikke bærende.
Hei og takk for svar. Huset er bygget i 2000. Relativt lav takhøyde på overetasjen hvis man sammenligner med mer påkostede villaer. Loftet består bare av en liten liten kakebit, så det er ikke mulig å komme opp der. Mangler til og med luke. Har bare inspeksjonsluke i kneveggen. Om jeg skulle lage en luke ville jeg sannsynligvis ikke se noe mer enn isolasjon.
Kommer som sagt ikke til vinden. Derimot kan jeg jo åpne opp veggen og sjekke størrelse på bjelker. Føles det som en sikker måte, som noen nevnte, å anta at veggen ikke er bærende om bjelkene er 75 eller mindre?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis huset er bygd så sent som år 2000, kan man anta at alle takstoler har samme utførelse, og da kan ikke den aktuelle veggen være bærende. Det høres dessuten ut som om overetasjen har et stort skråtak, og da er den vannrette delen av innertaket som sitter på den såkalte hanebjelken kort og uten behov for støtte. Det enkleste er å vurdere dette ved å se på en seksjon av huset. Ideen om å se på tykkelsen på veggen du vil fjerne, er feil metode.
Klikk her for å svare

