Hei!

Holder på å renovere en leilighet og vurderer å rive en del av en vegg mellom gang og kjøkken slik at døråpningen blir betydelig større. Jeg er ganske sikker på at veggen ikke er bærende, men tenkte uansett å spørre her.

Veggen det gjelder er ganske tynn, cirka 10 centimeter. Når jeg banker på den høres den mer eller mindre hul ut. På den andre siden av gangen og parallelt med veggen det gjelder finnes en betydelig tykkere vegg (20-25 centimeter) som høres veldig kompakt ut når jeg banker på den.

For å sjekke litt nærmere banket jeg ned litt puss fra veggen jeg vil rive. Det er tre inni. Jeg gjetter at man ikke bygger bærende vegger av tre i leilighetsbygg, eller? (Bygningen er fra 50- eller 60-tallet og det finnes et helt etasjeplan samt noen form for loft over min leilighet)

Kan man rive denne veggen uten å bekymre seg? Hvor sikre er dere på at så er tilfellet? Finnes det noe annet man kan gjøre for å bekrefte at en vegg ikke er bærende (bortsett fra å hente inn en bygningsingeniør)?

Kanskje kan det være en god tanke å spørre huseieren som rimeligvis har tegninger på huset, det kan jo finnes elektrisitet i veggen f.eks.

Har spurt, finnes ingen tegninger. Legger ved et bilde her. Takk for svar!

Oppusset rom med exposed vegger og døråpning til et annet rom, verktøy på bordet og avflasset gulv.

S
jo det finnes fleretasjehus med bærende trevegger.
vanskelig å si om den er bærende hvordan går taket(takstolene) i forhold til din vegg

Hvilken cc ligger bjelkene? Finnes det en avlastningsbjelke over skjulet?

De går vinkelrett mot denne veggen.

Har googlet litt mer og heller nå mot at veggen er en "kloasongvegg". Planker, hønsenetting, siv, puss. Virker ikke å være bærende.

Men hvis noen har mer input eller vet noe om kloasongvegger så skriv gjerne!

S
poitsu skrev:
Hvilken cc ligger bjelkene? Finnes det en avvekslingsbjelke over døren?
tror ikke du vet hva en tømmervegg er.

Har du en avvekslingsbjelke over døra? (Tjukk liggende bjelke)
Har du betongvegger for øvrig?
Klokkevegger kan være bærende med tettere cc

Nei jeg har ikke oversikt over laftevegger

S
coldmejl skrev:
De går vinkelrett mot denne veggen.

Har googlet litt mer og lener meg nå mot at veggen er en "kloasongvegg". Planker, hønsenetting, siv, puss. Ser ikke ut til å være bærende.

Men hvis noen har mer input eller vet noe om kloasongvegger så skriv gjerne!
hadde du vinden på deg også? går gulvbjelkene samme vei som takstolene?

poitsu: hvilke regler? ser ikke ut til å være noen regler i veggen det gjelder - plankene står jo loddrett (se bilde)

Jeg får unnskylde, så ikke det vedlagte bildet etter sbh nevnte om tømmervegg som jeg ikke er kjent med

SBH skrev:
hadde du vinden over deg også? går gulvbjelkene samme vei som takstolene?
Japp, et vanlig etasjeplan (boligleiligheter) over meg, pluss vind.

Får prøve å finne ut hvordan gulvbjelkene går i morgen!

Men som jeg skrev før, finnes det en annen vegg i leiligheten som går parallelt med veggen jeg vil rive (men vinkelrett mot takstolene) som er betydelig tykkere og sannsynligvis betong rett igjennom. Den skimtes i bakgrunnen på bildet jeg postet tidligere, det er den ute i gangen.

S
poitsu skrev:
Jeg får unnskylde, så ikke det vedlagte bildet etter at sbh nevnte om laftevegg som jeg ikke er kunnskapsrik om
vanlig at kjeller/bunn etasje er murt eller støpt, deretter at etasjer ovenfor er i laftet.

poitsu skrev:
Har du en avvekslingsbjelke over døra? (Tykk liggende bjelke)
Har du betongvegger ellers?
Klokkevegger kan være bærende med tettere cc
Tror ikke det er noen tykk bjelke over døren, men skal sjekke i morgen.

Betongvegger ellers, ja. De andre tre veggene i kjøkkenet er betong (en er yttervegg), likeledes veggen på den andre siden av gangen på bildet (tror jeg).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.