Jeg har samme spørsmål som mange andre, er vår vegg bærende? Vi bor i et hus bygd i 1943. Da var det et toetasjes hus med kjeller. I 1977 "løftet" man ned overetasjen og la den "ved siden av" det eksisterende huset, flyttet inngangen samt bygde kjeller også under den nye delen.

Vi vil nå ta ned en vegg som finnes i den gamle delen av huset, men vi vet ikke om den har vært der fra starten av eller om den ble bygd til senere, siden alle tegninger, både på det opprinnelige huset og ombyggingen, er fra 1977. De fire øverste bildene er slik huset så ut fra starten og de fire nederste er slik det ser ut i dag.

Takstolene går parallelt med veggen. Både gulvbjelkene og de gamle gulvbjelkene på loftet (dvs tidligere overetasje) går vinkelrett mot veggen.

Vi er usikre på om veggen er bærende eller ikke, og selvfølgelig kom vi på det litt sent, så vi har vanskelig for å finne håndverkere før ferien er over. Er det noen som kan hjelpe oss med å avgjøre om vi kan ta ned veggen eller ikke? Takk på forhånd!

• Fasadetegning av et to-etasjes hus med kjeller, viser trapp på venstre side og flere vinduer på fasade mot sørvest.
  • Plantegning av et hus med oppmerksomhet på en spesifikk vegg. Flere rom er merket, inkludert hall, kjøkken og rom. Veggen er markert med rød farge.
  • Plantegning av kjellerplan med rommene hall, hobby, matk, og pannrum. Viser veggenes plassering og romfordeling i det opprinnelige huset.
  • Plantegning av husets overplan med rommer merket som vind, køkken, og rum. Veggene er angitt.
  • Skisse av en husfasade mot sørvest med tre vinduer og en dør i midten, trapp som leder opp til inngangen. Markert "tillbygg" og "bef. byggnad".
  • Plantegning av hus, viser rom som soverom, rom, hall, kjøkken. Veggen i spørsmålet er merket i rødt. Dimensjoner angitt med tall.
  • Kjellerplan tegning av hus fra 1943 med rom som hobby, oppbevaring, vask, hall, matrom og fyrrom. Viser nåværende romfordeling for renoveringsprosjekt.
  • Tegning av et hus i tverrsnitt med to etasjer og kjeller, med mål på høydene 2,400 og 2,200 meter. Tittel "SEKTION".
Cineos skrev:
//...Takstolene går parallelt med veggen. Både gulvbjelkene og de gamle gulvbjelkene på loftet (altså tidligere overetasjen) går vinkelrett mot veggen. ...//
Disse bjelkene ligger antagelig lagt opp på veggen. 6 meter er litt for mye for å være frittbærende, så det trengs en bjelke (og ev. søyle ned til grunn) om du vil ta ned veggen. Hvis det er åpent på loftet kan du med fordel legge bjelken der i stedet for nede i rommet.

Takk for raskt svar. Det er imidlertid noen ting jeg ikke forstår som jeg lurer på om du kan utdype litt. Hva mener du med "søyler ned til grunn"? Og hvordan mener du at man kan legge bjelken på loftet i stedet?

Når vi fjernet tritexen fra veggen så det slik ut. Det er altså både stående og liggende plank som veggen er bygd opp av. Jeg vet ikke om det påvirker om veggen er bærende eller ikke, men det ser jo litt rart ut.

• Veggen med både stående og liggende planker rundt en hvit foldedør, delvis fjernet tritex, avslører uvanlig konstruksjon.
Du må kanskje fjerne mer før du ser om veggen er bærende eller ikke. Hva finnes bak plankene?

Vi har begynt å fjerne deler av en vegg som vi vet er bærende og har (som forventet) funnet en solid bjelke over dobbeltdøren til stuen. Nå håper vi at vi skal se at den samme bjelken går videre over trappen og at det ikke er noen stolpe mellom trapp og stue. Dessverre tror vi at bjelken slutter ved trappen i en bærende stolpe, da må snekkeren bytte disse mot en limtredrager som går over både trappen og stueåpningen, fordi vi ikke vil ha en stolpe midt i rommet når vi fjerner den ikke-bærende veggen mellom trappen og stuen.

Det finnes ingenting bak plankene =)
Huset er bygd av 45 mm tykke plankvegger, også noen av innerveggene. Så denne veggen består kun av 45 mm planker (liggende og stående) samt tritrex på begge sider.

Vi har tittet litt mer i sprekkene og det virker som om veggen står på gulvbjelkene og at takbjelkene ligger på veggen, men det er jo veldig vanskelig for en lekmann å avgjøre. Vi får nok prøve å få hit en snekker...

Jeg har veldig vanskelig for å tenke meg at de liggende plankene kan være bærende? De stående kan jo være det derimot. Men sånt der kan en snekker svare på veldig lett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.