Har ansatt et firma til å bygge til huset mitt med bad og vaskerom. De har nå kommet så langt at de har støpt og begynt å reise stommen, men jeg oppdaget til min forbauselse at de brukte trykkimpregnert mot platen... dette til tross for at når de spurte, sa jeg at jeg ville ha "vanlig" tre med fuktspærre. Problemet er at de bygger med stående 145 og deretter liggende 45x45 for å spikre panelet på. Den nederste 45x45 ligger da delvis mot platen uten noen fuktspærre... Hva skal jeg gjøre? :eek: ... er dette en ok måte å bygge på? Håper på raske svar

Nei, si til dem at de må gjøre det om. Trelasten skal ikke ha direkte kontakt med betongen. Trykkimpregnert trelast bør unngås i huskonstruksjoner (vet ikke engang om det er tillatt).

Det må være fuktbeskyttelse. Selv om det trykkimpregnerte treet kanskje ikke råtner, vil det lukte når det blir fuktig.

Alle som har et 70-tallshus med trykkimpregnerte sviller vet at det ikke er noen god idé. Akkurat som anders sier, så råtner det ikke, men det lukter muggent. De fleste med 70-tallshusene har byttet ut sine trykkimpregnerte sviller i dag. Gjør om, gjør rett.

Jeg påstår at man virkelig kan ha trykkimpregnert i svillen, men det må finnes svillpapp. At trykkimpregnert virke skulle være farlig på noen måte å ha i svillen er nonsens.

Svillpapp er altså det viktige. Det går bra med takpapp om man har sånt liggende.

mattiasp skrev:
Jeg påstår at man visst kan ha trykkimpregnert i syllene, men det må være syllpapp. At trykkimpregnert treverk skulle være farlig på noen måte å ha i syllene er nonsens.

Syllpapp er altså det viktige. Det går bra med takpapp om man har sånt liggende.
Enig med mattiasp

det viktigste er å bygge bort grunnårsaken til fukt i syllene og da blir ikke syllene våte og lukter

I din situasjon hadde jeg absolutt krevd at de skulle gjøre om.

Hvorfor ikke Nivelregler (har for meg at de het så) så det aldri blir et problem?

Tre mot en plate er ikke bra, trykt er enda verre. Det har -70 talls husene lært oss...

Det der forstår jeg ikke. Hvorfor skulle det være bedre å ha en råtten uimpregnert syll uten bæreevne som lukter vondt, enn å ha en fuktig trykt syll som lukter vondt med god holdfasthet?

nivellreglar som syll???'Ikke.

ClasseClas
Uansett om trykt eller utrykt syll brukes, er det viktigste at syllen er fuktsperret med syllpapp eller tilsvarende mot betongplaten. At trykt syll brukes noen ganger skyldes nok mest at syllen monteres dagene før prefabveggene leveres fra fabrikken og monteres på grunn og syll. Jeg har trykt syll som står tørt, så det trenger ikke å være noen problemer med den løsningen.

Syllen var det ja... Nå tenkte jeg visst på gulvkonstruksjonen.

Da finnes det plåtsyllar vil jeg minnes. God holdfasthet, mugner ikke.

Milkshaken
Ingen problem med Tryckt virke og gummitetningen som fuktspærre.... Vil selv ikke bruke rent virke i en syll, men nettopp trykt, men så klart med papp eller som jeg sa gummitetningen.... Gummien er jo dessuten formbar....

jeg leste for en måned siden på en kjempebra side (som jeg nå har mistet :( ) At man alltid skulle bygge med trykket syll. Men alle byggene jeg har sett og gjort selv så har det alltid vært utrykket virke. Jeg tror nok det er opp til byggherren å avgjøre hva han vil bruke.

Virker å være delte meninger om dette men etter å ha konsultert Anticimex så er jeg sikker på hvordan jeg vil ha det. Ikke noe trykt virke i bolighus var deres kommentar. Kan begynne å lukte!

Hemmakatten
Vi har trykkimpregnert syll (med syllpapp under) i vårt nybygde løsvirkehus. Sto angitt i konstruksjonstegningene og snekkeren var enig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.