Hei,
Huset mitt fra 1888 står på en torpargrunn og ca cc 1200 mellom gulvbjelkene.
Jeg har nå revet opp gulvet i et rom og tenkte å felle inn en ekstra bjelke mellom de gamle så jeg får cc 600.
Bjelkene er 3800 lange. Fungerer det med 45x220 fra Byggmax eller skal jeg velge konstruksjonsvirke?

Nei, det duger ikke. Hvis du går inn på Byggmax og ser i lauvene, pleier det å være en etikett et sted på en regel. Oftest når jeg sjekker, står det at treverket er sortering VI (6) eller lignende. Dette er hva man vanligvis kaller forskalingstre, dvs. godt nok til å lage former for betongstøping og lignende. Ok, for innervegger i garasje eller lignende.

Kontakt et lokalt sagbruk og fortell hva du skal bruke treet til. De skjærer gjerne opp konstruksjonsklassifisert trevirke til deg til en rimelig pris. Ikke bruk Byggmax treverk til dette formålet.

Jeg har kjøpt lekter til taket mitt 45x70 som vi har satt opp gipsplater i. Det fungerer bra til det formålet. Men det er en del sprekker i treet samt noen er litt vridde, så man må være nøye når man plukker ut det på byggevarehuset.

Byggmax i all ære, de har tre til bra pris, men jeg ville ikke hatt det til takbjelker.

I ditt tilfelle, som har et eldre hus, prøv å få tak i rivningsvirke, fra et gammelt hus.

De kan være 100 år ha sprekker, men de tåler store krefter.

Anders Nilsson skrev:
Nei, det duger ikke. Om du går inn på Byggmax og ser i virkestablene så pleier det å finnes en etikett et sted på en regel. Oftest når jeg ser, så står det at virket er sortering VI (6) eller lignende. Dette er det man vanligvis kaller formvirke, dvs duger til å lage former for betongstøping og lignende. Ok, for innervegger i garasje eller lignende.

Kontakt et lokalt sagbruk og fortell hva du skal bruke virket til. De sager gjerne opp konstruksjonsklassifisert virke til deg til en rimelig pris. Bruk ikke Byggmax virke til dette formålet.

Nå er du vel egentlig ute og sykler.

Sagbrukenes sortering i klasse 1-7 (I-VII) har ingenting med styrken å gjøre. Klasse 1 er kvistfritt og klasse 6-7 er nærmere formvirke. Det er kun en visuell sortering av virket der man ser etter "defekter", som kvister, kvaeansamlinger, vankant, kantkrokhet, blåning, tyrived, margsprekker osv. Det kan altså være nok med en vankant på størrelse med kanten av en blyant for at virket skal klassifiseres ned og det er jo knapt noe som påvirker styrken.
For å komplisere det hele ytterligere har de fleste sagbruk sine egne sorteringsregler og dessuten er det ganske vanlig med kundespesifikke sorteringsregler... Det er altså ikke sikkert at kvalitet VI er den samme hos Byggmax som hos Beijers selv om virket kommer fra samme sagbruk.

Når det gjelder konstruksjonsklassifisert virke så er hver planke mekanisk testet m.t.p. styrke. Dette gjøres i en spesiell maskin etter sagingen. Har vanskelig for å se at et lokalt sagbruk klarer dette med klassifiseringen siden maskinene for dette er ganske uvanlige.
Ikke-klassifisert virke regnes som K12

Når det gjelder virkkvaliteten hos Byggmax så varierer den såklart over landet siden det kommer fra forskjellige sagbruk.
Hvis man skal si noe negativt om Byggmax’ høvler så er det vel at personalet vanligvis er dårlige til å sortere bort uselgbart virke og at man som kunde må granske hver planke man plukker fra virkestablen. Dessverre har jeg samme erfaring fra "fine byggevarehandelen" også  >:(
Siste gang jeg skulle kjøpe planker på Byggmax dro jeg derfra uten en eneste planke siden "min stabel" allerede var gjennomgått og det bare var kantkroket virke igjen..

Skal man ha en litt større mengde kan det være en idé å sjekke med nærmeste sagbruk. Ofte finnes det små pakker i litt uvanlige lengder som kan ha blitt "hyllevarmere"  ;) Vet man bare dimensjon, kvalitet og lengde får man en raskt svar fra saga  :)

Edit:
Jeg ville ikke tvilt på å bruke virke fra Byggmax til det trådskaperen spør etter, under forutsetning av at det finnes fine biter i stabelen. Sannsynligheten for å finne fine biter er stor siden grovere dimensjoner har en tendens til å holde bedre kvalitet enn slankere virke ;)

Bra svar Ubbe :)

Ubbe er ute og sykler. K24 virke er IKKE mekanisk testet pinne for pinne.
Man sjekker manuelt eller med maskin hvor mange prosent av total bredden per meter som er kvist. type kvist mm.
Vanlig virke er ikke i det hele tatt klassifisert som K12. Når man skal ha K12 holder det med en attest, hver planke stempleres ikke.
En bekjent av meg har lisens til å stemple K virke så jeg er ganske godt opplyst men kan spørre vennen min om jeg trenger.

• Liker
Trixern
  • Laddar…
Jeg har brukt byggmaxvirke i bjelkelag, 45x220, uten problemer på fire år. Jeg plukket ut biter som manglet store kvister osv. Rett eller galt, her ser det ut til å fungere uansett.

Jeg synes egentlig at opprinnelsesspørsmålet burde omformes. Byggmax virke er ikke dårligere eller bedre enn noe annet ikke K-klasset virke man kan kjøpe generelt (som noen påpekte, skiller det dog en del mellom ulike Byggmax). Spørsmålet gjelder jo egentlig om man kan la være å bruke K-klasset virke i bjelkelag/takstoler?

• Liker
Dr spikskalle
  • Laddar…
Jeg er ikke i det hele tatt kjent med dette med treverk og kvaliteter, men forstår ikke hvorfor det skal være tvang på konstruksjonstreverk i en forsterkning i et eksisterende hus som allerede står på plass. Bjelkelaget som er i huset skal så vidt jeg forstår ikke endres, men bare henges i litt mer emellan for å få et mer stabilt gulv, og dette burde jo ikke kreve treverk av høyeste kvalitet synes jeg. Men kanskje har jeg gått glipp av noe totalt. Forklar gjerne dette på en måte som jeg kan forstå.

styrman1 skrev:
Ubbe er ute og sykler. K24 virke er IKKE mekanisk prøvd pinne for pinne.
Man sjekker manuelt eller med maskin hvor mange prosent av totale bredden per meter som er kvist, type kvist mm.
Vanlig virke er ikke klassifisert som K12 i det hele tatt. Når man skal ha K12 er det nok med et sertifikat, hver planke stemples ikke.
En bekjent av meg har lisens til å stemple K virke, så jeg er ganske godt informert men kan spørre min venn hvis jeg trenger.
Sjekk gjerne med din venn en gang ekstra så får vi klarhet i dette :)
Det ville være ytterst pinlig om jeg tar feil ettersom jeg hevdet at noen er ute å sykler :-[
Å telle kvister mm er i prinsippet det samme som man gjør ved vanlig kvalitetsortering av virke.

Jeg benyttet anledningen til å lese meg litt opp på emnet
Det finnes en metode for visuelt å bestemme styrken, men nøyaktigheten blir jo selvfølgelig ikke 100% uten følger en eller annen form for normalfordelingskurve. Dette innebærer at det i en batch K24 finnes et antall biter som ikke klarer K24... Og dette må tas i betraktning ved dimensjonering.
Ved mekanisk testing blir resultatet mer nøyaktig.
Det finnes altså flere metoder med varierende resultat.

Styrkeklassene har dog ingenting med kvalitetsklassene å gjøre, dog kan man konstatere at de fineste bitene sannsynligvis kvalifiserer for den høyeste klassen uansett om det gjelder styrke eller kvalitet :D

plukk ut fine biter, så duger det bra. Bare fordi virket er stemplet k24 betyr det ikke nødvendigvis at det er bra. Jeg kaster en hel del på jobben som er sprukket, kvistete osv, så det er ikke så nøye på sagbrukene etter det jeg har merket.

Jeg har stått ved siden av ham når han har stemplet K24 trevirke, og jeg burde ha lagt merke til om det ble testet i maskin...
Det var en stund siden han forklarte hva som krevdes for å få stempelet, men i prinsippet var det bare kvistenes størrelse og plassering.
Artig å vite er at alle K24 stempler er personlige og knyttet til et selskap.
Man kan altså se hvem som har stemplet trevirket om det skulle bli en reklamasjon.

Hei, jeg har jobbet på sagbruk i ganske mange år, så jeg vet at det ikke spiller så stor rolle hvor man kjøper sitt trevirke, enten det er Byggmax eller en lokal byggevarehandel. Man får det trevirket man plukker, mangler man kunnskap, så får man søppel, sånn er livet!!!

B
Jeg kjøpte terrassebord på byggmax, noen måneder senere sprakk skiten. Brøt opp skrapet og kjøpte klyvvara på et ekte sagbruk. Aldri mer byggmax. Vil også legge til at deres gips er vanskelig å jobbe med og ikke klassifisert samt illeluktende polsk isolering. Man får det man betaler for.

bo skrev:
JVill også tilføye at deres gips er vanskelig å jobbe med og ikke klassifisert samt ille­luktende polsk isolasjon.
Byggmax har skruegips som ikke følger noen standard (ring kundeservice og ikke engang de synes den er noe å ha), deretter har de vanlig standardgips som følger samme standarder som Danogips og Norgips. Du kjøpte visst skruegipsen.... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.