Ser at det har vært spørsmål om dette tidligere, men finner ikke noen ordentlige svar. Har nylig flyttet og har et STORT vindu pluss balkongdør rett mot sør i soverommet. Det er i andre etasje i tillegg, så det kreves stillas. Svette netter (og dager) venter altså snart 🥴
Jeg tenkte jeg skulle bestille et firma som setter solskjermingsfilm fra utsiden, men håper å få høre andres erfaringer før jeg kjøper noe. Hvor mye varmereduksjon har dere valgt? Fungerer det bra? Negativt, positivt?
Jeg tenkte jeg skulle bestille et firma som setter solskjermingsfilm fra utsiden, men håper å få høre andres erfaringer før jeg kjøper noe. Hvor mye varmereduksjon har dere valgt? Fungerer det bra? Negativt, positivt?
Film beskytter mot innsyn og noe mot lys. Beskytter ikke bra mot varme. Markiser er det mest effektive mot varme.HA1966 skrev:
Ser at det har blitt stilt spørsmål om dette tidligere, men finner ikke noen ordentlige svar. Har nylig flyttet og har et STORT vindu pluss balkongdør rett mot sør i soverommet. Det er i tillegg en etasje opp, så det kreves stillas. Svette netter (og dager) venter altså snart 🥴
Jeg tenkte å bestille et firma som legger solbeskyttelsesfilm fra utsiden, men håper å få høre om andres erfaringer før jeg kjøper noe. Hvor mye varmereduksjon har dere valgt? Fungerer det bra? Negativt, positivt?
Hei,HA1966 skrev:
Ser at det har vært spekulasjoner om dette tidligere, men finner ikke noen ordentlige svar. Har nylig byttet bolig og har et STORT vindu pluss balkongdør rett sydvendt i soverommet. Det er i andre etasje i tillegg, så det krever stillas. Svette netter (og dager) venter altså snart 🥴
Jeg tenkte å bestille firma som setter solbeskyttelsesfilm fra utsiden, men håper å få del i andres erfaringer før jeg kjøper noe. Hvor mye varmereduksjon har dere valgt? Fungerer det bra? Negativt, positivt?
Vi står overfor samme spekulasjon, så jeg lurer på om dere bestemte dere for en solbeskyttelsesfilm?
Har fått tilbud på litt forskjellige modeller, med angitt varmereduksjon på mellom ca 60% og 75%.
Er også nysgjerrig på om noen med erfaring kan bekrefte om effekten oppleves så bra som produsentene angir i sine produktark..
Du vet at det er forskjell på film og film, ikke sant? Det finnes filmer som er til for innsynsbeskyttelse, og så finnes det solbeskyttelsesfilmer fra produsenter som for eksempel 3M som er laget med det ene formål å motvirke varmetilførsel.T Tom Berg skrev:
Enig i at markiser sannsynligvis er det mest effektive alternativet mot varme, men for vår del er det ikke et alternativ siden vi ikke vil gjøre inngrep i fasaden av ulike årsaker.
Hva er det for en film? Kommer ikke lys inn kommer ikke varmen inn heller..
Sat som nødløsning opp film i et soverom som gjorde speil av hele ruten noen somre. Ble ca fem grader kjøligere i rommet og en solkatt på naboens fasade som nesten løsnet malingen.
Men det var konstant skumring i rommet.
Sat som nødløsning opp film i et soverom som gjorde speil av hele ruten noen somre. Ble ca fem grader kjøligere i rommet og en solkatt på naboens fasade som nesten løsnet malingen.
Finnes en mengde varianter på markedet. Dels finnes det billigere alternativer som man kjøper og setter opp selv fra nærmeste byggevarehus, jula, biltema etc. Ofte har disse en metallblanding i seg som absorberer varmen, men det er dette som gir speileffekten ut fra(har jeg fått forklart for meg).O [old rusty] skrev:Hva slags film er det? Kommer ikke lys inn kommer ikke varmen inn heller..
Satte som nødløsning opp film i et soverom som gjorde speil av hele vinduet noen sommer. Ble ca fem grader kjøligere i rommet og en solkatt på naboens fasade som nesten løsnet malingen.
Finnes også alternativer med annen teknologi som ikke har metall i seg, da slipper man speileffekten ut fra uten man får en transparent toning isteden. Disse er så klart dyrere. Jo mer toning, desto bedre varmereduksjon så klart.
Hvilken modell har du satt inn?
Sentinel Plus 20OSW ser det ut til å ha vært. Mørkt og markant kjøligere.O Ostmark skrev:
Men slitsomt om vinteren.
Jeg vil tro at levetiden er 5-7 år basert på hvor bleket den var da jeg tok den ned.
Som sagt, det var en nødløsning, så satte jeg opp skodder på den siden av huset som vi lukker ved behov i stedet.
Interessant! Den ser ut til å ha varmereduksjon på over 80% når jeg googler den, noe som høres veldig bra ut. På nivå med en del markiser, når jeg undersøkte dette tidligere. Speileffekten virker imidlertid å være høy, noe du også nevnte selv.O [old rusty] skrev:Sentinel Plus 20OSW ser det ut til å ha vært. Mørkt og markant kjøligere.
Men slitsomt om vinteren.
Skulle tro at levetiden er 5-7 år basert på hvor bleket det var da jeg tok det ned.
Som sagt, det var en nødløsning, så satte jeg opp vinduslemmer på den siden av huset som vi lukker etter behov i stedet.
Levetiden er jo også noe å tenke på, det har jeg glemt å spørre de aktørene som jeg har vært i kontakt med. Det er tross alt ikke helt gratis dette, så mer enn 5-7 år vil man gjerne at det skal fungere.
Jag funderar på samma, mest för man satt sig en dum situation då man tidigare valt färgat glas istället för klart, nu funderar vi på glaspartier men dom är alla klart glas de som vi kollat på. Så då har vi räcke med mörkare glas än resten.
Klikk her for å svare