Hei, har et lite problem med en rørgjennomføring under kjøkkenbenken etter renovering. (I en leilighet, det suges inn sigarettrøyk og matos gjennom den. Jeg har virkelig "sniffet" og det er der det kommer via sjakten, ikke gjennom de vanlige ventilasjonsrørene) Jeg skulle gjerne tette den, men den er vanskelig å komme til og jeg vurderer en konstruksjon med bl.a. fugeskum. Er det ok med fugeskum mot avløpsrør (grå plast) og varm/kaldtvannsrør (hvit plast ytterst/gjennomsiktig innerst). Jeg spør fordi det ville være ødeleggende om fugeskummet skulle løse opp plasten.

H
C clippan skrev:
Hei, har et lite problem med en rørgjennomføring under kjøkkenvasken etter renovering. (I en leilighet, det suges inn sigarettrøyk og matos gjennom den. Jeg har virkelig "sniffet" og det er der det kommer via sjakten, ikke gjennom de vanlige ventilasjonsrørene) Jeg skulle ønske å tette den, men den er vanskelig å komme til, og jeg vurderer en konstruksjon med bl.a. fugeskum. Er det ok med fugeskum mot avløpsrør (grå plast) og varm/kaldtvannsrør (hvit plast ytterst/gjennomsiktig innerst). Jeg spør fordi det ville vært forferdelig hvis fugeskummet skulle løse opp plasten
jeg vurderer om det kanskje ville være bedre med brannskum. vet jo ikke helt hva for sjakt det er

Takk for ditt svar. Sjaktet er den loddrette sjakten der alle rør går, mellom etasjene. Jeg søkte på brannskum og fikk inntrykk av at det var likt vanlig fugeskum med hensyn til innhold. Så mitt spørsmål gjenstår om det er greit med skum, hvilken som helst, mot disse rørene?

Hvor store sprekker er det? Noen form for elastisk fugemasse er kanskje bedre om det skal være lufttett?

Rørene tar ingen skade av litt fugeskum.

• Liker
viccctor
  • Laddar…
H
sentinel FOGSKUM er jo et skum er anbefalt til forekommende bruksområder tetninger rundt gjennomføringer, f.eks. ventilasjon, VVS-rør samt elkabler.
du vil jo ha et produkt som er billig som du kan finne i en butikk nær deg.
sika eller essve ville jeg si men det finnes jo billigere produkter

• Liker
Erjo1979
  • Laddar…
Vet ikke om det skiller seg i bolighus, men et sjakt skal være tett mellom etasjeplan.
Så noen lukt/ røyk burde ikke forekomme der.

Men som tidligere taler sier, er nok ikke fogskum riktig produkt, den er isolerende, men ikke tett.

Jeg tror det holder bra med den tettheten som vanlig fugemasse gir.

Takk alle sammen for svarene. Opprinnelsen til det hele er en VVS-renovering for 10 år siden. Da ble en ny stamme lagt ved siden av (utenfor) den gamle som fortsatt sitter igjen i veggen. Men for å få inn rørene på kjøkkenet har man banket hull i veggen (litt slurvete, men det er vel slik det blir, lettbetong) og det er der det er utett. Ikke bare utett, det er et 2,5 dm høyt og 1,5 dm bredt hull, så det er et ganske mye større hull enn hva selve rørene krever. Jeg antar at det er likt i leiligheten over og under, og det er derfor som det siver ut røyk og os i dette sjakt og deretter suges det inn i min leilighet. Et av problemene er at det ikke går å komme til innsiden av sjakten så man får noe mothold. Jeg har tenkt på steinull eller glassull også for å pakke hullet med. Kanskje det ville være lettere. Selv om det ikke skulle bli helt lufttett, burde det være bedre enn nå siden det nå er et ganske stort åpent hull der.

H
C clippan skrev:
Takk alle sammen for svarene. Opphav til det hele er en VVS-renovering for 10 år siden. Da ble det gjort en ny stammeføring ved siden (utenfor) den gamle som sitter igjen i veggen. Men for å få inn rørene i kjøkkenet har man laget hull i veggen (litt slurvete men det er vel sånn det blir, lettbetong), og det er der det er utett. Ikke bare utett, det er et 2,5 dm høyt og 1,5 dm bredt hull, så det er ganske mye større hull enn det selve rørene krever. Jeg antar at det er likt i leiligheten over og under, og det er derfor det finner veien ut røyk og os i dette sjaktet og så suges det inn i min leilighet. Et av problemene er at det ikke går an å komme til innsiden av sjakten slik at man får noe mothold. Jeg har vurdert steinull eller glassull også for å pakke hullet med. Kanskje det ville vært lettere. Selv om det ikke skulle bli absolutt lufttett så burde det være bedre enn nå siden det nå er et ganske stort åpent hull der.
det burde ha vært tett av de som gjorde jobben.

Rett sikker på at det skal være utført av firmaet som la om "stammen" da det er branncellegrense, ellers er det ikke riktig utført! Brann skal ikke ha mulighet til å videreutvikle seg gjennom sjakt/spalter. Om det er en borettslag så skal foreningen stå for kostnaden samt ta inn en takstmann som har synet av dette i alle gjennomføringer mellom leiligheter! Be foreningen om å kontakte en jurist innen bygg, dere kan ha 10 år på garantien avhengig av hva som er avtalt.

Mvh Hellman

• Liker
1
  • Laddar…
H
H Hellmans skrev:
Rätt säker på att det skall vara utfört av firman som drog om "stammen" då det är brandcellsgräns, annars är det inte rätt utfört! Brand skall inte ha möjlighet att vidareutveckla sig genom schakt/slitsar. Om det är en bostadsrätt så skall föreningen stå för kostnaden samt ta in en besiktningsman som synat av detta i alla genomföringar mellan lgh:er! Be föreningen att kontakta en jurist inom bygg, ni kan ha 10år på garantin beroende av vad som är avtalat.

Mvh Hellman
precis

At det trekker inn via sjakten er alvorlige saker, det gjelder alles brannsikkerhet som har noen tilknytning til sjakten.

Brannklassifiseringen mellom to leiligheter skal være minst EI 60, mellom leilighet og fellesareal (for eksempel trapperom, sjakt) skal det være minst EI 30.

Hver leilighet skal være sin egen branncelle, det samme gjelder blant annet trapperommet, derfor er det dårlig å ha brevinkast i leilighetsdørene.

Snakk gjerne først med noen naboer, sjekk om det trekker hos dem, hvis det gjør det, går dere sammen, ellers går du alene til styret, eller kanskje til og med høyere opp.

Jeg er anleggsvakt over nesten 20 brannalarmsystemer og drøyt 10 slukkeanlegg på jobben.

• Liker
brumbjorn og 1 annen
  • Laddar…
Som flere har svart kan det være et brannsikkerhetsspørsmål.
Jeg svarer bare på den rent tekniske biten -> Det går alldeles utmerket å tette med i en rørgjennomføring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.