Så at de hadde lange fingerskjøtte bjelker på byggmax https://www.byggmax.se/45x220-regel-fingerskarvad-c24-p662009

Anta at man skal ha en bærbjelke på pilar som er lengre enn den lengste bjelken de har. Er det da bedre å selv skjøte bjelken på en pilar eller å i stedet bruke en lengre fingerskjøtt bærbjelke der skjøtene havner mellom pilarer?

• Liker
largab
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Så at de hadde lange fingerskjøtet lekter på byggmax [lenke]

Tenk deg at man skal ha en bjelke på stolper som er lengre enn den lengste lekte de har. Er det da bedre å selv skjøte lektet på en stolpe eller å i stedet bruke en lengre fingerskjøtet bjelke der skjøtene havner mellom stolper?
Det er selvfølgelig "bedre" å bruke en fingerskjøtet lengre lekte. Den er jo klassifisert C24, og da gjelder det hele lektet inkludert fingerskjøtene. En godt utført fingerskjøt er sterkere enn treet rundt omkring.

P
Man bør ikke skjøte midt på en plint eller oppslag uansett.

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Man bør ikke skjøte midt på en bjelke eller opplegg uansett.
Hvordan bør man skjøte om regelen er for kort?

P
Med laskebrett. Rundt 1/3 av avstanden mellom oppslagene er passende. Finner ikke boka mi med tabeller akkurat nå, men fant et bilde av en skjøt på Träguiden

spikad-skarv-bild3-v-0303-di54.jpg

Det går selvfølgelig med spikerplater også.

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Blir skjøten like sterk som uten en skjøt med denne metoden eller skal man legge skjøten på en plint fast komplettert med laskebrett?

P
Nei, det blir sterkere om skjøten ikke ligger på plinten.

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Nei, det blir sterkere om skjøten ikke ligger på sokkelen.
Interessant og spontant ikke helt intuitivt. Finnes det noen begrunnelse bak det?

Har du laskbrett på begge sider og limskruer skjøten ordentlig så vil skjøten bli sterkere enn brettet for øvrig.

• Liker
Alfredo og 1 annen
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Interessant og spontant ikke helt intuitivt. Finnes det noe resonement bak det?
Kreftene som utøves gjennom tverrsnittet av bjelken blir som størst på hvert støttepunkt og midt mellom hvert støttepunkt.

Tror jeg ;)

• Liker
Alfredo og 2 andre
  • Laddar…
P
V vectrex skrev:
Kreftene som utøves gjennom tverrsnittet av bjelken blir som størst på hvert opplagerpunkt og midt imellom hvert opplagerpunkt.

Tror jeg ;)
Riktig. Det blir en brytekraft /isærdragende da. Hvis man i stedet skjøter 1/3 inn fra opplaget blir det i stedet en skjæring som skal tas opp, noe som dessuten er lettere å holde imot.

• Illustrasjon av bjelker med skarv, viser brytkraft/isærdragning og skjuvning. Rød pil indikerer retning på krefter mellom bjelkene og støttene.
  • Liker
parvel og 5 andre
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Kreftene som utøves gjennom tverrsnittet av bjelken blir størst på hvert opplagerpunkt og midt mellom hvert opplagerpunkt.

Tror jeg ;)
Jeg forstår. En tanke kan jo ellers være at det finnes støtte når skjøten hviler direkte på pillar. Men nå begynner jeg å føle at jeg kanskje har misforstått grunnspørsmålet.

For øvrig er min følelse at fingerskjøter er svakere enn helt kvistfritt trevirke. Dette etter et eksperiment med å løfte en gammel lyktestolpe med jekke, oppall og 2”5”. Fingerskjøtet trevirke ga etter og brakk av. Kvistete trevirke likeså. Så fantes det en bit regel med tette årringer, ingen kvister som var helt utrolig. Stolpen kom uansett opp!

T Tsdoesds skrev:
Jeg forstår. En tanke kan jo ellers være at det finnes støtte når skjøten hviler direkte på søyle. Men nå begynner jeg å føle at jeg kanskje har misforstått grunnspørsmålet.

For øvrig er min følelse at fingerskjøter er svakere enn helt kvistfritt virke. Dette etter et eksperiment å løfte opp en gammel lyktestolpe med jekk, oppstabling og 2”5”. Fingerskjøtet virke ga etter og brakk av. Kvistete virke likeså. Så fantes det en bit med tette årringer, ingen kvister, som var helt utrolig. Stolpen ble i alle fall løftet opp!
Så er det absolutt, men det er ikke fingerskjøtene som gjør den svak, men kvistene. Vanskelig å finne virke som er helt kvistfritt, da må du lete lenge.

Erik_Hansson skrev:
Riktig. Det blir en brytekraft / fra hverandre da. Hvis man i stedet skjøter 1/3 inn fra oppslaget blir det i stedet en skjæring som skal tas opp, noe som dessuten er lettere å holde imot.
Bra forklart!

Beste svar

Teorien bak å legge skjøtene på en bjelke ca 1/3 fra støttene bygger på at skjøten skal gjøres der bøyemomentet er null. En bjelke som ligger opplagt på flere støtter (kalles kontinuerlig) har sitt største positive bøyemoment midt mellom støttene og sitt største negative bøyemoment (størst) over støttene. Et sted imellom endrer bøyemomentet retning og passerer null.

Når det gjelder bjelkelag, dvs den tredje bærende nivå etter gulvvirke, og bjelker, tilkommer andre aspekter som man må ta hensyn til, fremfor alt skjærkreftene. Virkets evne til å håndtere disse avhenger av tverrsnittsarealet, uavhengig av fasthetsklasse. Derfor er det ofte en bedre strategi å bruke doble bjelker med lavere høyde, med forskjøvne skjøter til bjelkelag. Det fingerskjøtte virkes egenskaper utnyttes best som bjelker (andre nivå) over flere støtter.

• Liker
Pielstick og 5 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.