Hei!

Vi vurderer å fjerne to vegger i hjemmet i forbindelse med en kjøkkenrenovering. Det første spørsmålet som dukker opp er om disse veggene kan være bærende, så jeg vil gjerne ha deres synspunkter på dette.

Jeg har vedlagt en plantegning, og her følger en forklaring på innholdet:
  • Veggene vi vil fjerne er markert med lilla streker og tall 1 henholdsvis 2 mellom jomfrukammer og kjøkken samt mellom jomfrukammer og serveringskammer.
  • Den rosa linjen som går på tvers over huset består av en svært grov tømmerbjelke i den stiplede nedre delen og en massiv vegg i den øvre delen.
  • De oransjemarkerte strekene i husets lengderetning tilsvarer et meget grovt gulvbjelkelag i tømmer mellom første etasje og andre etasje. Altså taket over veggene vi vil fjerne. Det ser sånn ut hele veien.
  • Garderoben og skapet langs vegg 2 er ikke lenger der, men døren markert C1 er derimot der.
  • Døren markert B1 finnes ikke lenger, det er vår kjøkkenbenkvegg for øyeblikket.
  • Ignorer de røde partiene, det er fra et gammelt sentralvarmesystem, og det er håndtegnet på originaltegningen av huset som jeg har skannet inn.
Planløsning av et hus med markerte vegger i lilla for fjerning. Vegg 1 mellom kjøkken og kammer, vegg 2 mellom serveringskammer og kammer.

Jeg tror ikke disse veggene er bærende, men jeg er ikke sikker. Vegg 1 ser grovere ut på tegningen enn vegg 2, men vegg 1 går langsmed bjelkene over, så det føles ikke som den burde være bærende. Vegg 2 går vinkelrett mot gulvbjelkene over, men ser tynn ut på tegningen, og jeg tror at den rosa kjempesvillen er det som bærer opp de oransje gulvbjelkene. Spennet er ca. 5 meter. Tilsvarende område på andre siden av huset er den helt åpne "hvardagsstugan" som ikke har noen innervegger, men samme mål.

For øvrig er huset bygget i 1911, ytterveggene er liggende tømmer, alle innervegger er solid tre, jeg tror det er stående planke, men det så veldig grovhugget ut da vi renoverte i matsalen, så jeg vet ikke om det muligens kan være grovere noen steder.

Hvordan ser takstolene ut?

Det ser ut som om bjelkene i mellombjelkelaget ligger i husets lengderetning, lagt på de veggene som er parallelle med den rosamarkerte. I nærheten av de veggene som dere ønsker å fjerne, finnes det en skorstein, som gjør det hele mer komplisert. Jeg skulle gjerne vite spennvidden (bør være ca 5 m) og omtrentlige dimensjoner på de oransje bjelkene. Siden huset er så gammelt og ytterveggene består av liggende tømmer, bør man være ganske nøye før man tar en slik beslutning.

Jeg var også inne på at i det minste vegg 1 burde være bærende, siden den går sammen med murstocken og dessuten løper i husets lengderetning, eller hva tror du @justusandersson ?

Ja, jeg føler meg ganske sikker på at vegg 1 er bærende. Når det gjelder vegg 2 var den nok ikke bærende da huset ble bygd, men den kan i praksis ha blitt det senere. Jeg vil helst ha de opplysningene som jeg etterlyste først, før jeg sier noe sikkert. Problemet med sånne gamle hus er at de kan være ganske usystematisk bygd.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Bjelkene som er merket som oransje i husets lengderetning har dimensjonene 160x220mm og ligger med cc 600mm (+-10mm).
Spennvidden mellom yttervegg og rosamerket vegg er knappe 5m.
Siden bjelkene stikker ut på kortsiden som litt ornamentikk var det lett å måle.
Målebånd viser dimensjonene på en hvit ornamentert bjelke som stikker ut fra en rød tømmervegg.

Jeg vedlegger bilde fra loftet. De loddrette støttebjelkene som synes ligger ikke over vegg 1, skorsteinen er det dere ser til venstre.
Loft med synlige trebjelker, vertikale støttestolper og flere hvite innerdører stablet opp. Teglsteinspipe til venstre og et mørkt forheng i bakgrunnen.

Ja, med de dimensjonene klarer de "oransje" bjelkene den aktuelle spennvidden svært godt. En maks nedbøyning på 1/600 av spennvidden og godkjent sviktoppførsel. Det betyr at vegg 2 trygt kan tas ned. Når det gjelder vegg 1 må man undersøke nærmere hvordan bjelkene rundt skorsteinen går. I et moderne hus hadde bjelkene vært avlastet når skorsteinen er tykkere enn avstanden mellom bjelkene. Det kan man ikke ta for gitt i deres tilfelle. Er det bare første etasje pluss loft? I så fall er det kanskje ikke så vanskelig å undersøke det.

Nei det er en overetasje og vegg 1 eksisterer på etasje 2 også. Jeg mistenker at vegg 1 bærer opp hele bjelken fra murstocken og ut. Jeg håper det skal gå å sette en stolpe ved murstocken i stedet.

Jeg får rive litt overflate i "jungfrukammaren" og se

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.