Hei!

Gjør slike ting fagfolk ikke liker og spør internett om veggen min, eller hva tror dere? Bor i et hus bygget på 1930-tallet. Arkitekter var D Helldén og A W Pettersson (om det sier noen noe). Lenke for å lese mer om den inventeringen som ble gjort på 80-tallet: https://backvagen1och2.bostadsratterna.se/system/files/Solnabebyggelse_30-40-50-tal.pdf

Har lest mye om ulike byggeteknikker og hvordan man førte opp hus tidlig på 1900-tallet, finnes en kjempebra lenke til forskjellige byggestiler: http://www.byggnadsmaterial.lth.se/fileadmin/byggnadsmaterial/BFR-publ/BFR_1974-R32.pdf

Ut ifra den andre lenken har jeg regnet ut at min leilighetsbygning ble bygget som framgår på s. 165 og fremover i lenke no 2. Dvs. I-bjelker som går fra husets fasade og inn i leiligheter med trebjelker ovenpå og deretter tregulv på dette. Med dette sagt har jeg en skillevegg bygget i slaggstein som tidligere har skilt av kjøkken og stue. Tidligere eiere har tatt ned ca. 2/3 av veggen allerede for å slippe inn mer lys (da leiligheten ligger i etasje 1). Jeg vil nå flytte den veggen som er igjen, men lurer på om veggen er bærende?

Har snakket med styrelederen som bor ovenpå, og de har ikke fjernet veggen, men etasje 3 og 4 har fjernet denne veggen. Har fått godkjent å fjerne veggen så lenge den ikke er bærende... Ved "inspeksjon" av veggen, samt ved tidligere boring for å sette opp ting på veggen, "rases" det.

Har tidligere byttet listen på den ene siden og oppdaget da en vegg som gjerne kom løs med listen og etterlot store hull i seg (ble reparert med grovsparkel).

Når jeg sammenligner de veggene jeg antar er bærende, er de av massiv betong, minst 50 cm tykke og låter stumme når man banker på dem. Denne veggen smuldrer nesten opp når man tar i den.

Langt spørsmål kort - tror dere at man kan fjerne den resterende tredjedelen?

Ingen vond ord om Bjerkings klassiske BFR Rapport, et av de mest grunnleggende verk som er skrevet om emnet, men den duger ikke som grunnlag for å diskutere ditt problem. En skisser med mål er nødvendig. Daniel Helldén var en utpreget funkisarkitekt. I min bevissthet mest kjent for universitetsbygningene på Frescatiområdet i Stockholm.

Har endelig fått alle dokumentene Solna by har på dette huset, både nybyggingen og ombyggingen. Ser dog ikke at de er målsatt. Legger ved de som jeg tror kan hjelpe en uttalelse om dette.

Beste svar

Det finnes riktignok en del spørsmålstegn rundt konstruksjonen men den aktuelle veggen er ikke bærende. De bærende veggene utgjøres av ytterveggene og hjätveggene samt veggen rundt trappehuset. Bjelkelaget bæres av stålbjelker som hviler på disse murede veggene.

Takk for nedlagt energi på min betraktning! Settes veldig pris på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.