Vi har tidligere hatt et jordgulv i en av låvene, men skal nå støpe en plate for enklere håndtering av våre vedhekker. Vi ønsker å fjerne eller kappe gulvbjelken som vises på bildet (rød pil) slik at man kan komme gjennom med en jekketralle. Er dette overhodet mulig, eller har den en altfor stor bærende funksjon? Jeg tenker at dersom man sager opp et hull i midten, er det risiko for at veggene vandrer utover? Hvordan skal man gå frem? Slå inn gjengestaver i gulvbjelken og støpe fast i gulvet? Jeg har vedlagt noen bilder som viser hvordan det ser ut i den delen av låven. Der er allerede et eksisterende støpt gulv i halve rommet, vi skal støpe der den hvite markduken er.
Jeg tror du har rett i at bjelken holder "sammen" veggene.
Men det trenger jo ikke å være en bjelke/stokk, samme funksjon kunne du kanskje fått av en wire mellom veggene.
Jeg tror du har rett i at bjelken holder "sammen" veggene.
Men det trenger jo ikke å være en bjelke/stokk samme funksjon kunne du kanskje få av en wire mellom veggene.
/ATW
Det er en bra idé. Har du noen idé om hvordan man skulle kunne feste den? Om du ser på bilde 1 og 2 så er det en bjelke et par meter opp som allerede er saget av, så konstruksjonen er jo allerede svekket.
Du må vel ikke fjerne hele bjelken? Det holder vel at det meste forsvinner? Kan du ikke sette noen skikkelige jern i bjelken sånn at jernene fester seg i støpen du gjør senere? Det burde vel hindre konstruksjonen fra å kollapse når du deretter kapper bjelken (og bare etterlater stumpene med jernene).
Du må vel ikke fjerne absolutt hele bjelken? Det holder vel med at det meste forsvinner? Kan du ikke sette noen ordentlige jern i bjelken slik at jernene setter seg fast i støpingen du gjør deretter? Det burde vel hindre konstruksjonen fra å velte ut når du deretter kapper bjelken (og bare lar igjen stumpene med jernene).
Nei, hele må ikke bort. Det holder egentlig at jeg kommer gjennom med en palleløfter. Jeg har vurdert å gjøre det du skrev. Tror du at man også ville trenge å slå inn noen jern i syllene og støpe fast?
kanskje misforstod? om du skal støpe en plate hele overflaten innenfor stokken, så kan den erstattes med et par kraftige vinkeljern som boltes i betongen og i stokkens feste i veggen, da holder betongen fast veggene! (eller bare vri på beslaget som vises i bilde 3 under brannslukkeren og bolte det i betongplaten)
olgapersson skrev:
Om du ser på bilde 1 og 2 så er det en bjelke et par meter oppe som allerede er saget av, så konstruksjonen er jo allerede svekket.
har den bjelken virkelig gått hele veien mellom veggene? eller var den så kort allerede fra starten bare for å stagge takfot/vegg?
kanskje misforstod? om du skal støpe en plate over hele flaten innenfor stokken, så kan den erstattes med et par kraftige vinkeljern som boltes i betongen og i stokkens feste i veggen, da holder betongen fast veggene! (eller bare vri på beslaget som vises i bilde 3 under brannslokkeren og bolte det i betongplaten)
har den bjelken virkelig gått hele veien mellom veggene? eller var den så kort allerede fra starten bare for å stagge takfot/vegg?
Vil nok påstå at du er på helt rett spor, funksjonen var å holde i 3 punkter, eller at det har vært en "skulle" men blitt fjernet senere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.