2.055 lest ·
8 svar
2k lest
8 svar
Er fuktherdende silikon virkelig ok å tette dype hull med?
Leser på Verkstedenes hjemmeside en artikkel om silikon. https://www.verkstaderna.se/article/view/401216/ar_silikon_ett_lim
De skriver blant annet at "1-komponent silikonlim herder på grunn av fukt...." og at "Fuktherdende silikonlim herder ikke til mye større dyp enn cirka 10 mm."
Jeg fylte gamle hull i baderomsveggene med 1-komponents våtromssilikon (eddikbasert). Hullene er jo mer enn 1 cm og noen har antagelig gått gjennom tetningssjiktet. Ut fra det som skrives i artikkelen lurer jeg på om silikonen virkelig har herdet ytterst inne og tetter bra der inne.
Hva tror dere?
De skriver blant annet at "1-komponent silikonlim herder på grunn av fukt...." og at "Fuktherdende silikonlim herder ikke til mye større dyp enn cirka 10 mm."
Jeg fylte gamle hull i baderomsveggene med 1-komponents våtromssilikon (eddikbasert). Hullene er jo mer enn 1 cm og noen har antagelig gått gjennom tetningssjiktet. Ut fra det som skrives i artikkelen lurer jeg på om silikonen virkelig har herdet ytterst inne og tetter bra der inne.
Hva tror dere?
Sist redigert:
Sannsynligvis. Hvor sitter hullene og hvor store er de ?M marp68 skrev:Leser på Verkstädernas hjemmeside en artikkel om silikon. [lenke]
De skriver blant annet at "1-komponent silikonlim herder på grunn av fukt...." og at "Fuktherdende silikonlim herder ikke til mye større dybde enn cirka 10 mm.".
Jeg fylte gamle hull i baderomsveggene med 1-komponents våtromssilikon (eddikbasert). Hullene er jo mer enn 1 cm og noen har antagelig gått gjennom tetningslaget. Ut fra det som skrives i artikkelen lurer jeg på om silikonen virkelig har herdet innerst og tetter godt der inne.
Hva tror dere?
Fjernet badekar og endret layout litt da gulvsluket satt til venstre og blanderen til høyre. Nå er det hull etter blanderen og dusjstangen som nå sitter ca. 1,5 m fra det nye stedet, som kan få litt sprut på seg. To andre hull er etter en hylle, på en vegg der nå blanderen og takdusjen sitter. På disse hullene spruter det jo litt mer vann kontinuerlig.Jonatan79 skrev:
Utvendig og antagelig da 1 cm inn i hullene er det jo tørt og tett. Men min tanke er at den fukt som kan renne bak flisene ved vanntett membran kanskje tar seg gjennom der silikonet kanskje ikke tetter hullene ordentlig.
Skal nå montere en håndklestang på den andre veggen og forsterke og tette med silikon når jeg plugger. Burde jeg kanskje bruke en annen type silikon?
Jeg tror at den fukt som finnes tilgjengelig bak flisene sitter mest i festet. Det renner jo ikke på tettesjiktet etter det er fest der. Minimal risiko og den lille fukt som finnes der tørker uansett ut.M marp68 skrev:Tok bort badekar og endret layout litt da gulvsluket satt til venstre og kran til høyre. Nå hull etter kran og dusjstang som nå sitter ca 1,5 m fra nye stedet, som kan få litt sprut på seg. To andre hull er etter en hylle, på en vegg der nå kran og takdusj sitter. På disse hullene spruter det jo litt mer vann kontinuerlig.
Overfladisk og antagelig da 1 cm inn i hullene er det jo tørt og tett. Men min tanke er at den fukt som kan renne bak flisene ved tettesjiktet kanskje tar seg gjennom der silikonet kanskje ikke tetter hullene ordentlig.
Skal nå montere en håndkleholder på andre veggen og forsterke og tette med silikon når jeg plugger. Burde jeg kanskje bruke en annen type silikon?
Så er spørsmålet om det er bra med silikon som ikke har tørket. Om den er våt betyr det jo at det finnes fukt i den som kan mugne. Eller tenker jeg feil?Jonatan79 skrev:
Du tenker feil. 1-komp silikon inneholder ikke vann, men herder ved hjelp av vann. Likevel er normal luftfuktighet nok, som også finnes på "baksiden" av tetningslaget, så silikonen vil herde i borehullene.M marp68 skrev:
At det ikke herder mer enn ca. en cm gjelder for dype fuger m.m., der den herdede silikonen hindrer fukt i å vandre inn mot midten, liknende med at det dannes en plugg i pipen til tuben etter en tid, men resten av tuben er frisk.
Klikk her for å svare