Skissen er for underetasjen (plan 3 i huset) på leiligheten som ble bygget i 1958. Betongdekke til overetasjen (plan 4) er 270mm når jeg måler i trappen. Usikkert hvor tykke "Yttervegger" mot naboleilighetene er, men føles "massive".
Samtlige innervegger (pilene) er lettbetong, "blå-lilla kjernen er 70mm og deretter varierer pussen mellom 5-20mm mellom ulike vegger.
Ønsker å rive veggene med grønn pil. Ser dere noen risiko for at disse er bærende?
Bildene er tilsvarende del av den blå delen i tegningen som "originalt" var en åpning.
Samtlige innervegger (pilene) er lettbetong, "blå-lilla kjernen er 70mm og deretter varierer pussen mellom 5-20mm mellom ulike vegger.
Ønsker å rive veggene med grønn pil. Ser dere noen risiko for at disse er bærende?
Bildene er tilsvarende del av den blå delen i tegningen som "originalt" var en åpning.
Be om å få en skriftlig godkjenning fra styret før du river noen vegger.
Etter det kan du gå videre og søke etter en konstruktør som kan beregne om/hvordan dine inngrep er mulige å gjennomføre.
Lykke til
Etter det kan du gå videre og søke etter en konstruktør som kan beregne om/hvordan dine inngrep er mulige å gjennomføre.
Lykke til
Ser ut som at du har en ventilasjonskanal i overkant på en av veggene, det kan også påvirke hva du kan gjøre.
Hvordan er eltrekningene gjort i den veggen?
Kan du få en konstruksjonstegning fra styret?
Hvordan er eltrekningene gjort i den veggen?
Kan du få en konstruksjonstegning fra styret?
Kanalen er vann og El til et bad på overetasjen.
Et par centimeter inn fra dørkarmen (rett under kanalen) går el/rør til bryter som vises på et av bildene.
Det sitter også en bryter i stuen, ved siden av den man ser på bildet.
El kan jo flyttes men gitt vannet til overetasjen så er tanken å bygge inn disse i en stolpe i så fall.
Skal sjekke etter konstruksjonstegning, men tviler på at det finnes noe slikt igjen.
Et par centimeter inn fra dørkarmen (rett under kanalen) går el/rør til bryter som vises på et av bildene.
Det sitter også en bryter i stuen, ved siden av den man ser på bildet.
El kan jo flyttes men gitt vannet til overetasjen så er tanken å bygge inn disse i en stolpe i så fall.
Skal sjekke etter konstruksjonstegning, men tviler på at det finnes noe slikt igjen.
7 cm blåbetong er ikke bærende!
Hvis man banker på veggen, hører man en stor forskjell mellom bærende og ikke bærende vegger. Bærende er stumme.
Hvis man banker på veggen, hører man en stor forskjell mellom bærende og ikke bærende vegger. Bærende er stumme.
Ja det er slik jeg tenker også, og det er vel også forskjell på hva den skal bære. Men med mine forutsetninger der vekten på oven bjelkelag (27cm betong), så ville vel disse 7cm veggene rase sammen om man hoster på dem.L Leif i Skåne skrev:
Da fokuserer jeg på å få et Ok fra styret.
Klikk her for å svare