Flytter til mitt første hus om et halvt år og skal endre om en del på overetasjen.
Et 60-tallshus der jeg først trodde at veggene ikke er bærende inne fordi takstolene med sin utforming hviler på ytterveggene og at det ikke er noen vegg i stuen som eventuelt bærer opp osv.,.
Men nå begynner jeg å bli litt usikker etter å ha lest om hjertevegger som ikke trenger å være "hele".
Jeg håper noen med mer kunnskap enn meg definitivt kan avgjøre hvordan det ligger til.
Veggene som skal fjernes er de med en rød linje ved siden av seg. Murpipa skal være igjen...
Ingen planlagt oppbevaring på loftet og huset ligger nær Hallstavik...
Blir det en "enkel" jobb eller blir det til å ta inn ekspertise for å avlaste osv.?
Et 60-tallshus der jeg først trodde at veggene ikke er bærende inne fordi takstolene med sin utforming hviler på ytterveggene og at det ikke er noen vegg i stuen som eventuelt bærer opp osv.,.
Men nå begynner jeg å bli litt usikker etter å ha lest om hjertevegger som ikke trenger å være "hele".
Jeg håper noen med mer kunnskap enn meg definitivt kan avgjøre hvordan det ligger til.
Veggene som skal fjernes er de med en rød linje ved siden av seg. Murpipa skal være igjen...
Ingen planlagt oppbevaring på loftet og huset ligger nær Hallstavik...
Blir det en "enkel" jobb eller blir det til å ta inn ekspertise for å avlaste osv.?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 326 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.326 innlegg
Ingen her på forumet kan "definitivt" avgjøre spørsmålet uten et besøk på stedet, derimot høyst sannsynlig anser jeg at de veggene som løper langs med huset midt i er bærende, med tanke på at spennvidden er hele 7,5 meter mellom ytterveggene.W wipe skrev:Jeg håper noen her med mer kunnskap enn meg definitivt kan avgjøre hvordan det ligger til.
Veggene som skal bort er de med en rød linje ved siden av seg. Murstock skal være igjen..
Ingen planlagt lagring på loftet og huset ligger nær hallstavik..
Blir det et "enkelt" jobb eller blir det til å ta inn eksperthjelp for å avlaste osv?
Takhøyden er dessuten 27 grader, du bor i Hallstavik og der pleier det vel å snø ganske kraftig enkelte vintre. Tegltak er jo heller ikke det letteste taket.
Så jeg ville absolutt ikke fjernet de veggene uten å ansette en ekspert som på stedet kan se på taket, samt gjøre fasthetsberegninger ut fra dimensjonene og målene på takstolene. Skal du fjerne dem må du montere opp bjelker som erstatter veggene, så det finnes absolutt løsninger på å åpne opp planløsningen. Men ikke ta sjanser, hva enn du gjør 🤔
Sist redigert:
Takk for svar, har browsa videre på siden for å forstå mer og ramlet over denne tråden som i mine ukyndige øyne ser omtrent ut som våre tegninger, for kunnskap noen som kan forklare forskjellen? angående takstoler som er frittbærende og ikke? Prøver å lære meg hvordan dette fungerer
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-riva-dessa-vaeggar.462001/
Og selvfølgelig, hvis det ikke er 100% sikkert, kommer jeg til å ta inn eksperter som får ta en titt på huset, vil ikke begynne å rive uten å være sikker
/Peter
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-riva-dessa-vaeggar.462001/
Og selvfølgelig, hvis det ikke er 100% sikkert, kommer jeg til å ta inn eksperter som får ta en titt på huset, vil ikke begynne å rive uten å være sikker
/Peter
Jeg ville klassifisert midtveggene som bærende basert på at det er krysset av for innvendige vegger under "Bærende del" samt at de er tegnet på en annen måte enn de vinkelrette mot dem.
OBS! Jeg er ikke bygningsingeniør skal tilføyes.....
OBS! Jeg er ikke bygningsingeniør skal tilføyes.....
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur tar jag bort dessa metallankare på ett skonsamt sätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fungerar dessa för att mura en utegrill?
Altan & Uteplats -
Vad är under dessa plattor?
Fritidshus -
Fikse i kjelleren, hvordan reparere disse skadene
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur hade ni dragit dessa kablar upp på stolpen?
El