Hei, har kjøpt en juksbygning viser det seg. Hadde vel mine anelser, så la inn et skambud. Som ble godtatt. Hver dag viser det seg nye saker (siste 2 ukene).

Uansett, mine egne håndverkere holder på å installere radiatorer for bergvarmeinstallasjonen. Vi fikk lov til å skjære opp litt gulv over et karnapp for rørføring. De kikket litt rundt da de syntes det kom inn kald luft. De flyttet på isolasjonen i gulvet og ser da at det er åpent rett ut....! :x

Sånn kan det vel ikke være? Og, hva gjør man med dette? Holder det med å skyve inn plast nedenifra (utenifra) eller skal man opp med kanskje bjelkelaget etc.? Hvordan SKAL det se ut?

Min frykt er jo så klart at det over tid kommer inn fukt, insekter, smådyr osv...

OBS, ignorer at man på bildet ser hvor skjevt alt er..... Jeg vet! Hele karnappets yttervegg skal rives og gjøres om til våren.

• Gulv med åpning inn til et rom under, omgitt av isolasjon og synlige rør. Mulig luftlekkasje vises. Ødelagt burspråk under renovering.
  • Bilde av et buet vindu på en dårlig konstruert veranda, der ytterveggen må rives. Rette grenser og vinduer er synlige, men alt er skjevt.
Teoretisk skal du ha et vindskjerm rundt hele huset.

Plast mener du eller nøyaktig hva mener du?

Plast har man bare på den varme siden, dvs på innsiden. Utover eller nedover vil du ha en vindsperre eller trossbotten som du sier. Asfaboard har man jo brukt i mange år. Cementbaserte plater er også vanlig. Egentlig funker jo hva som helst som slipper gjennom fukt.

Ok! Men ifølge alle googleresultater så er vindskjerming også ofte plast...

Asfaboard virker jo ellers som et hyggelig produkt.

Jeg antar jo at man vil ha noe som ikke binder fukt heller?

Hvis jeg nå bruker Asfaboard, skal jeg tette rundt om med fugemasse av noe slag for å få det helt tett? Eller SKAL det tillates noe pusting hele veien ut?

Vindsperre og plast er ikke det samme.

Et diffusjonstett sjikt har du på veggens varme side.
En vindsperre som ikke er diffusjonstett har du på utsiden.

Setter du plast på utsiden kommer fuktig inneluft til å kondensere mot plasten eller et sted i veggen. Det blir ikke bra.

Man pleier ikke tette asfaboard, men bare sette så tett det går slik at det ikke er noen hull.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.