Hei alle sammen er veldig ny innen renovering og har fått for meg å renovere denne lokalet til en leilighet. Er litt av en tidsoptimist og hadde håpet kunne gjøre dette på ca 5 måneder på deltid.
Det trengs å sette inn en dusj siden det bare finnes en vanlig WC, kjøkken, male vegger bytte gulv. Trekke om ventilasjoner, el og vannrør (dette gjør jeg ikke selv)
Er jeg ute og sykler helt, hvor lang tid kan dette tenkes ta og har jeg tatt meg vann over hodet da jeg er ny innen bygg?

Det trengs å sette inn en dusj siden det bare finnes en vanlig WC, kjøkken, male vegger bytte gulv. Trekke om ventilasjoner, el og vannrør (dette gjør jeg ikke selv)
Er jeg ute og sykler helt, hvor lang tid kan dette tenkes ta og har jeg tatt meg vann over hodet da jeg er ny innen bygg?

Er lokalet virkelig godkjent som bolig? Med tanke på ventilasjonen ser det ut som kontor... Sjekk med eiendomseieren først hva du får gjøre. Man får ikke bo i kontorlokaler.
Legge gulv går fort, likeså å male om underlaget er greit. Kaste opp noen skap til et kjøkken går også fort. Sette fliser, fikse benkeplate, bygge nytt undertak tar mer tid.
Det som tar tid er om du trenger å bygge om badet skikkelig med nytt fall, nye avløp og lignende. Likeså tar det tid og er kronglete å legge om avløp og vann til kjøkkenet.
Det største problemet er at du ikke kan sette i gang med å legge gulv, male og bygge kjøkken før all ventilasjon, avløp, bad og strøm er fikset. Har du noen gode kontakter innen området som kan sette i gang direkte, eller kommer du til å trenge å begynne å lete etter håndverkere, ta inn tilbud og lignende?
Regn med at du kommer til å måtte kjøpe en masse malesaker, dykksag, kapp- og gjærsag, stikksag, skrutrekker, borremaskin og en hel haug med andre verktøy. Spar for guds skyld ikke hvis du vil ha et bra resultat og at det skal gå raskt.
Er det rimelig å fikse det på 5 måneder? Ja, kan du få litt hjelp av familie/venner etc., så er det nok ikke umulig, men det er helt klart en stram tidsplan. Regn med at noe du ikke kunne forutsi kommer til å ta sykt lang tid. Og regn med at du kommer til å bli ganske lei av dritten etter hvert, det sliter både på kroppen og hodet å jobbe hardt med oppussing.
Det som tar tid er om du trenger å bygge om badet skikkelig med nytt fall, nye avløp og lignende. Likeså tar det tid og er kronglete å legge om avløp og vann til kjøkkenet.
Det største problemet er at du ikke kan sette i gang med å legge gulv, male og bygge kjøkken før all ventilasjon, avløp, bad og strøm er fikset. Har du noen gode kontakter innen området som kan sette i gang direkte, eller kommer du til å trenge å begynne å lete etter håndverkere, ta inn tilbud og lignende?
Regn med at du kommer til å måtte kjøpe en masse malesaker, dykksag, kapp- og gjærsag, stikksag, skrutrekker, borremaskin og en hel haug med andre verktøy. Spar for guds skyld ikke hvis du vil ha et bra resultat og at det skal gå raskt.
Er det rimelig å fikse det på 5 måneder? Ja, kan du få litt hjelp av familie/venner etc., så er det nok ikke umulig, men det er helt klart en stram tidsplan. Regn med at noe du ikke kunne forutsi kommer til å ta sykt lang tid. Og regn med at du kommer til å bli ganske lei av dritten etter hvert, det sliter både på kroppen og hodet å jobbe hardt med oppussing.
Takk for et bra svar Dr Fozz!
Kjøkkenet, benkeplater, fliser er ingen problem da jeg har mange venner innen området. Antar vel at jeg må få leie noen for å fikse sluken.
Ventilasjonen, sluk, evt. strøm til kjøkkenet og legge vann, avløp er det som bekymrer meg; hvis jeg må leie noen for å utføre disse, hva kan det tenkes å koste?
Tanken er jo tross alt at jeg vil kunne tjene en slant på det.
Kjøkkenet, benkeplater, fliser er ingen problem da jeg har mange venner innen området. Antar vel at jeg må få leie noen for å fikse sluken.
Ventilasjonen, sluk, evt. strøm til kjøkkenet og legge vann, avløp er det som bekymrer meg; hvis jeg må leie noen for å utføre disse, hva kan det tenkes å koste?
Tanken er jo tross alt at jeg vil kunne tjene en slant på det.
Begynn med å legge ut nåværende planløsning og tenkt planløsning med så mange detaljer som mulig så kan du få et mer detaljert svar, akkurat nå er det ikke mulig å si om det vil gå på 20' eller 200'.
F.eks. trekke 2 m avløp under kjøkkenskap til eksisterende avløp, det koster noen hundre kroner og er lett å gjøre selv. Meisle opp gulv for å legge avløp, det er veldig dyrt og komplisert.
Hva ligger f.eks. under undertaket, skal du beholde det eller sette opp et helt nytt innertak eller...?
F.eks. trekke 2 m avløp under kjøkkenskap til eksisterende avløp, det koster noen hundre kroner og er lett å gjøre selv. Meisle opp gulv for å legge avløp, det er veldig dyrt og komplisert.
Hva ligger f.eks. under undertaket, skal du beholde det eller sette opp et helt nytt innertak eller...?
Problemet er at du skal ha dit rørlegger, elektriker, flislegger etc i riktig rekkefølge. Om du ikke har spesielle evner så kan ventetiden på hver håndverker være flere måneder. Glem heller ikke at av dine fem måneder er en allerede borte; ferien begynner jo nå.
Jeg har hørt om en som renoverte uten å eie en dykksag.Dr Fozz skrev:
Spøk til side, det er klart det trengs en del verktøy, men å måtte kjøpe dykksag for en renovering synes jeg er å overdrive litt.
Kanskje ikke fremgått tidligere, men jeg er spekulant på lokalet og først i dag har jeg sett det på ordentlig. Ble litt skuffet over WC-en, den var forferdelig liten og kanskje blir det et kjempestort prosjekt å sette inn en dusj. Jeg må slå ut vegger og sette inn nye, se vedlagte bilder og si hva dere synes?
Min andre bekymring er taket og ventilasjonene, her må jeg bygge over noe pent.
Det positive var at det allerede finnes et lite kjøkken med vann og strøm, dog ikke på det stedet jeg ønsket meg. Se på bilder og si hva dere tror?

Min andre bekymring er taket og ventilasjonene, her må jeg bygge over noe pent.
Det positive var at det allerede finnes et lite kjøkken med vann og strøm, dog ikke på det stedet jeg ønsket meg. Se på bilder og si hva dere tror?

Å flytte eller sette opp ikke-bærende innervegger trenger ikke å være noe kjempeprosjekt. Derimot ser det ut til at du har en "slitz" mellom toalettet og vasken der du muligens/sannsynligvis har avløpsrør. Sånt er antagelig ganske vanskelig å flytte, noe du bør tenke på hvis du begynner å vurdere planløsningen.MrS skrev:
Jovisst, med største sannsynlighet.MrS skrev:
For byttet mellom kontorlokale til bolig er byggesøknadspliktig.
Og da må hele boligen oppfylle dagens gjeldende tilgjengelighetskrav.
Det minste godkjente toalett-/dusj-rommet er i prinsippet 1,7 x 1,9 meter stort.
Alle døråpninger skal klare rullestol.
Kjøkken skal romme rullestol.
Et soverom eller en avskillelig del skal finnes som soveplass.
Så kommer byggesøknadsgebyrer og kostnad for KA og ev byggetabforsikring og ferdigstillelsesforsikring.
Forsikringene er jeg usikker på, når det gjelder lokale i flerfamiliehus.
Klikk her for å svare