Jeg tror jeg forstår hva du mener, men det vet pokker om jeg fikser dette :) Vurderer om jeg skal kjøpe ferdige takstoler til mansardtak tross alt, kanskje er det dumt å spare? Da slipper man jo problemet med stolper under limtrebjelken også...

Synes noen andre enn Farzan at det er stygt å blande forskjellige taktyper?

Hva synes dere?

Estwing: kan du ikke komme og fikse det der... jeg kjøper en halv gris og noen kasser øl... :-D
 
chrille112 skrev:
Jeg tror jeg forstår hvordan du mener, men det vet jeg ikke om jeg klarer :) Lurer på om jeg skal kjøpe ferdige takstoler til mansardtak tross alt, kanskje dumt å være gnien? Da slipper man jo problemet med stolper under limtrebjelken også...

Synes noen andre enn Farzan at det er stygt å blande forskjellige taktyper?

Hva synes dere?

Estwing: kan du ikke komme og fikse det der... jeg kjøper en halv gris og noen kasser med øl... :-D
hehe japp jeg kommer:D:wow:
njae. limtreet skal du ha synes jeg.
du får lage et fint mønetak på denne utbyggingen, pent.

nei jeg synes ikke du skal blande forskjellige taktyper på denne utbyggingen som er litt større enn en vanlig kvist, da kunne du hatt saltak.
 
Men jeg har jo vanlig sadeltak på hovedbygningen, da burde jeg altså ha det også på denne? Eller misforstod jeg deg nå?

Huset er fra 1921 så det er litt uvanlig bygd... takstolene består av liggende stokker så det blir nok vrient å gjøre en avveksling mellom dem. Tror du at det funker å sette en støtte under avvekslingen ned mot "gulvet"?
 
aha, trodde bildet av bygge var ditt hus???

ok ligger stokkene så?
ja men da avveksler du i andre retningen bare...

men jeg ville ikke i ditt tilfelle laget mansardtak da, men sadeltak!

mvh
estwing
 
Nei dessverre er det ikke mitt hus. Undret bare om konstruksjonen var OK, i så fall tenkte jeg også å bruke den :)

Er det for utseendet du synes jeg skal kjøre saltak, eller finnes det noen annen grunn?
 
hallo!
måtte få legge inn en liten kommentar her angående pent/stygt med blandede takstiler..
Altså, jeg tror at grunnen til at sal og mansard ikke ifølge noen "går sammen" er fordi mansardtaket tar mer plass i synsfeltet og derfor liksom dominerer huset litt.. grunnbygningen med saltaket kanskje ser forminsket og litt tilsidesatt ut sammenlignet med de andre. om man nå tenker på sånt.. men jeg synes at de blandede stilene var ganske tøft, det gir mer personlighet til huset. Skulle selv ha valgt å gjøre sånn, spesielt da mansardtaket gir mer rom inni, siden veggene ikke skråner innover like mye og "stjeler" rom.

ærlig talt vet jeg ingenting om tak. Men jeg ser jo hvordan ting Ser Ut :) :)
 
Tror at Byggorm traff poenget der...det er ikke stilblandingen som sådan som plager meg, men eksemplene som jeg ikke har likt har vært ganske store tilbygg med mansardtak som da liksom har kommet til å dominere huset. Men er proporsjonene som på bildet her øverst synes jeg ikke at det er så ille.
 
Så da synes du at min modell ovenfor er veldig stygg? :)

Rett meg om jeg tar feil, men er det ikke bare disse to løsningene man har med saltak:
- Sette takstolene direkte på tilbygget, sånn at de nedre stokkene i takstolen blir gulvet. Da mister man veldig mye plass i skråveggene (minst en meter på hver side?)

- Sette takstolene på normal høyde. Da blir kvisten veldig høy, antagelig høyere enn hovedbygningen.

Da gjenstår vel bare mønetak med limtrebjelke hvis man skal ha saltak?
 
chrille112 skrev:
Jeg har laget denne modellen, synes det ser ganske bra ut :) Eller hva er det du mener? Lagde tidligere også en variant med vanlig saltak, men da blir det litt for mye "fuglehus" synes jeg..?

For øvrig kom jeg på nå når jeg ser modellen at siden det nåværende taket begynner så høyt opp så må man jo ha forhøyet veggliv uansett, ellers vil det nye taket ligge så mye lavere enn det eksisterende?
altså denne skissen du har laget har ikke bra proporsjoner (staves det så?:wow::wow::wow:. altså det første skråtaket opp skal være like stort som det der oppe, og gjør du det så, så vil mansarden din havne lavere enn det eksisterende taket... på tegningen din (beklager) men så føles det som om taket har havnet i en presse om du forstår? sidene ER for korte. men alle har forskjellige meninger om en mansard. dette e min mening. mvh estwing som elsker mansardtak for plassen blir utrolig bra!!!
 
hei Gå inn på moelven hjemmeside der kan man laste ned et program for dimensjonering av limtre bjelker /takstoler
synes ditt bilde ser rett ok ut...
 
Jeg har bestemt meg for å gå for mansardtak, til tross for at vi har vanlig saltak på hovedbygningen, dels fordi man vinner utrolig mye plass på det og at det er pent.

Har sendt forespørsel på takstol med forhøyet veggliv. Hvis det ikke er altfor dyrt tror jeg at vi velger det i stedet for åstaket siden jeg føler meg usikker på konstruksjonen.

Var oppe på loftet i dag og kan konstatere at vi har åstak der. Det er en stokk i mønet og en på hver side, omtrent 1,5 m fra takfoten.

Vi tenker altså ikke at åstaket skal følge med inn på innsiden, men at det bare er tilslutningen mot saltaket og på innsiden ser alt ut akkurat som i dag.

Tror dere om sammenkoblingen mellom saltak og mansardtak, der må jeg jo gjøre en forlengelse av takstolene som man bygger mot rupanelet på saltaket (som en takark). Tror dere at jeg trenger noen forsterkning på loftet for mønebjelken som kommer inn, eller holder det å bare støtte den mot rupanelet?

Dette ble langt prat dette her, håper dere orker å lese og forstår hva jeg mener... ;-)
 
chrille112 skrev:
Har sendt forespørsel på takstol med forhøyet veggliv.
Interessant. Jeg har ikke en slik takstolkonstruksjon tidligere. Det blir mange deler som skal sammensettes. Når du har fått svar kan du vel vise oss hvordan den kommer til å se ut.
 
chrille112 skrev:
Jeg har bestemt meg for å kjøre på med mansardtak, til tross for at vi har vanlig sadeltak på hovedbygningen, dels fordi man vinner utrolig mye plass med det og fordi det er pent.

Har sendt forespørsel om takstol med forhøyet veggliv. Hvis det ikke er altfor dyrt, tror jeg vi velger det i stedet for åstaket, fordi jeg føler meg usikker på konstruksjonen.

Jeg var oppe på loftet i dag og kan konstatere at vi har åstak der. Det er en stokk i mønet og en på hver side, ca 1,5 m fra takfoten.

Vi tenker altså ikke at åstaket skal følge med inn på innsiden, men det er bare tilkobling mot sadeltaket, og på innsiden ser alt ut akkurat som i dag.

Hva tror dere om sammenbyggingen mellom sadeltak og mansardtak, der må jeg jo gjøre en forlengelse av takstolene som man bygger mot råsponten på sadeltaket (som en kvist). Tror dere at jeg trenger noen forsterkning på loftet for mønebjelken som kommer inn, eller holder det å bare støtte den mot råsponten?

Det ble en lang skravling dette, håper dere orker å lese og forstår hva jeg mener... ;-)
nei du får ikke legge limtræet bare på råsponten.
les tidligere innlegg hva jeg beskrev..

mvh
estwing
 
Jeg tenkte ikke bruke limtre, men typ 2"8 mellom den nærmeste takstolen og taket. Kan det bli 2-3 meter.

Trengs det limtre på en sånn kort bit?
 
ok. hvorfor ikke da ta noe hele veien?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.