Jeg har en garderobe som føles litt som et "lager". Gipsvegger, linoleumgulv, trehyller.
Jeg tenkte å sette inn garderober, ikeas Pax, for å få litt mer interessant innredning enn trehyllene.
Videre tenkte jeg å rive ned vegg-gipsen for å isolere de hule veggene, begge er mot soverommet og det er ganske lytt. Ytterveggen rører jeg ikke.

De garderobestammene jeg har valgt (skal ikke ha dører) er 1 cm for dype for å perfekt gå inn før dørrammen tar imot, så å si. (tenk: dør på kortsiden av garderoben og garderober langs høyre og venstre vegg)

Kan jeg la være å sette opp nye gipsvegger og la garderobenes bakstykker bli de nye "innvendige veggene"? Altså, garderobens bakside mot isolasjonen og så stendere for å feste tipssikringene i. Garderobene kommer til å gå opp til innertaket så nær som 1 cm.

Eller skaper jeg da noe som blir en "skjult feil" i fremtiden?

(alternativet er jo å gå på dørrammen, men det føles som om å gjøre "rommet" to centimeter bredere også gjør litt for følelsen.)

Det kan jo bare bli en skjult feil om du ikke snakker om det.

Hehe, det er jo faktisk helt sant som du skriver. Men om vi selger om femten år så har jeg garantert glemt bort det. ;)

Finnes det noe som kan bli problem? Det går også strøm i veggene ettersom det sitter stikkontakter på andre siden av veggene - kan det på noen måte bli "ikke godkjent" om jeg bytter ut gipsplater med 2mm masonite? (Eller hva det nå kan være for bakstykker i ikeagarderober...)

Det blir vel 2 mm for tykt om du setter akkurat masonite på veggen i stedet for gips. Har for meg at den er 5 mm

Skjult feil? Neppe. For hva slags feil? Det skjer jo til og med at man bygger hele vegger med bare garderober og en sponplate mot bakstykket. Har selv så mellom to soverom. Så vil du erstatte veggplaten med fastmonterte garderober så er det bare å kjøre på. Men selv ville jeg nok gått for å bytte til smalere dørlist. Men jeg vet ikke om de som sitter der er "ekstra" fine på noe vis? 2 cm ekstra gulvflate er nok ikke mye å snakke om.

mats_o skrev:
Det blir vel 2 mm for tykt om du setter akkurat masonite på veggen i stedet for gips. Har for meg at den er 5 mm
Jeg setter ingenting på veggen, masoniten er bakstykket på skapene. ;)

it-snubben: Ingen plater eller noe som helst bak skapene altså, bare lekter og isolasjon. Nei, dørkarmen er ikke pen! Det kan jeg ofre, ferdigmalt MDF, skjøtt midt over døren til og med :rolleyes:

Men jeg tror 2 cm kan gjøre litt forskjell, plassen i rommet mellom skapveggene blir jo bare like bred som døråpningen. Altså smalt! Hver centimeter er viktig.

Men egentlig er det bare latskap. Det føles "slitsomt" å kjøpe gipsplater, skjære til, skru opp... når de i neste sekund skal bli skjult av skap.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.