Ulltand Ulltand skrev:
Tenker at det kan ha vært fuktig der til og fra over en lengre tid før mugg når det nivået at det merkes inne i huset.
Ok. Kan man se eller kjenne et sted for å avgjøre om fukten kommer innenfra eller utenfra?

V Vemsomhelst2 skrev:
Ok. Kan man se eller känna någonstans för att avgöra om fukten kommer inifrån eller utifrån?
Om du måler fuktigheten i betongen/platen så kanskje det går an å trekke noen slutninger med litt flaks.

Hvis fuktigheten er høyere i betongen nærmere syll og lavere nærmere bakken burde det kunne bety at den ikke kommer fra bakken.

Ulltand Ulltand skrev:
Om du måler fuktigheten i betongen/platen så kanskje det går an å trekke noen slutninger med litt flaks.

Om fuktigheten er høyere i betongen nærmere svillen, og lavere nærmere bakken, burde det kunne bety at den ikke kommer fra bakken.
Dessverre sitter det en eternittplate (eller noe lignende) foran betongen, så jeg kommer ikke til for å måle fuktigheten i den annet enn ovenfra. Skal se om jeg kan finne et blottet sted å måle på.

Kanskje det går å måle med en induktiv fuktmåler. Med en sånn kan du kanskje måle andre deler av fasaden på dypet. Jeg vet dog ikke hvordan den håndterer materialoverganger…

Høres litt rart ut imo at støpt plate skulle transportere vann?? Men ikke mitt område:)

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
V Vemsomhelst2 skrev:
Dessverre sitter det en eternittplate (eller noe lignende) foran betongen, så jeg kommer ikke til å måle fuktigheten i den bortsett fra ovenfra. Skal se om jeg kan finne et blotlagt sted å måle på.
Stå i stykker den. Den er relativt skjør. Noen slag med en hammer og så er saken biff.

Intet Intet skrev:
Stå istykker den. Den er relativt skjør. Noen slag med en hammer og så er saken biff.
Det går sikkert, men da er den ødelagt etterpå. Fyller den ingen funksjon?

Ulltand Ulltand skrev:
Kanskje det går å måle med en induktiv fuktmåler. Med en sånn kan du kanskje måle andre deler av fasaden på dybden. Jeg vet dog ikke hvordan den håndterer materialoverganger…

Høres litt rart ut imo at støpt plate skulle transportere vann?? Men ikke mitt område:)
Takk for tipset om induktiv fuktmåler. Skal sjekke det ut!

V Vemsomhelst2 skrev:
Det går sikkert, men da er den ødelagt siden. Fyller den ingen funksjon?
Ta litt tykk plast og erstatte med.

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Er ikke helt enig i det. Duggpunktet sånn her på sensommeren og høsten kan ligge opp mot 15 C. Kalde netter kan veggens innside bli kaldere enn det, og den relative fuktigheten er ofte høy denne tiden av året.

Og siden det mangler luftspalte kan fukten ikke tørke opp på en bra måte.
Ja, det kan være dumt å utelukke noen mulig, om enn mindre sannsynlig, årsak før problemet er ringet inn.

• Liker
Intet og 1 annen
  • Laddar…
Av det som har kommet frem har konstruksjonen vært lik i 40 år uten problemer.
Men en konstruksjon som mangler luftspalte og jord mot grunnen.
Det som har blitt endret er kun ventilasjon gjennom mekanisk avtrekk.
Jeg gjetter på inntrengende vann utenfra, men utelukker ikke andre kilder.

• Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dette ser ut som trykkimpregnert treverk. Kan det være slik at det har blitt vått på grunn av værforhold (slagregn med uvanlig vindretning) og at det er dette som lukter mugg?

Trykkimprignert treverk med tegn til fuktighet og mugg, omgitt av isolasjon og konstruksjonsmaterialer. Eldre veggstruktur i god tilstand.

Konstruksjonen er jo ellers i god stand med tanke på alderen. Hadde det sugd vann siden 80-tallet, ville treverket i veggen vært gjennområttent og muggen sett ut som en fransk ost. Dvs. selv om det finnes fukt nå, så virker det å være en uvanlig og midlertidig hendelse ut fra veggens levetid.

1) Generalfeil at det ikke finnes syllisolasjon under.
2) Slik blir det i nederkant på en trefasade. Ingen rariteter. Trefasader er ikke vanntette og ved slagregn og sprut fra bakken trenger det inn vann bak panelet. Det vannet renner deretter av tyngdekraften nedover. Følgelig er det i nederkant av en fasade at fuktproblemene viser seg – alltid.
3) Lufting av en trefasade trengs bare hvis den er malt med en tett maling. Er den malt med slamfärg så tørker fukten ut. Dessuten er panelbord aldri så rette og plane at det ikke finnes rikelig med luftsprekker mest overalt.

Dog, en spikrekke/avstandsstykke med ordentlig avfasede kanter oppe og nede slik at det vannet som trenger inn bak fasaden ledes ut og holder asfaltplatene så tørre som mulig, bør redusere/forsinke fuktproblemene mot syllen forårsaket av regnvann.

Hvorvidt fukten i syllen i dette tilfellet skyldes manglende syllisolasjon og betongplatens fuktvandring eller hovedsakelig fra inntrengende regnvann er vanskelig å si. Fuktvandringen er ikke digital men analog, dvs den kan ligge hvor som helst mellom 0-100 på en skala. Jo kraftigere fuktvandring desto raskere blir syllen råteskadd.

Det virker dog rimelig at lukten innendørs kommer fra syllen og/eller gulvet. Det kan også være slik at et regnvær tidligere i sommer har drevet inn fukt som har generert mugg på og bak syllen (=under gulvet i ytterkant).
En første undersøkelse er vel å fjerne gulvlisten mot denne veggen og undersøke så godt det går. Skal man videre blir det destruktive inngrep i gulvet. Selvfølgelig er det hensiktsmessig å forsøke å sikre at det ikke skyldes noe annet først. Dog er mugglukt innendørs ofte forbundet med fukt i syller og gulv (plate på mark, og særlig uisolert plate på mark).

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dette ser ut som trykkimpregnert virke. Kan det være slik at den har blitt våt pga. værhendelser (slagregn med uvanlig vindretning) og det er dette som lukter mugg?

[bilde]

Konstruksjonen er jo ellers i god stand med tanke på alderen. Hadde den sugd vann siden 80-tallet hadde treverket i veggen vært gjennområtnet og mugget sett ut som en fransk ost. Dvs. selv om det finnes fukt nå så virker det å være en uvanlig og midlertidig hendelse ut fra veggens levetid.
Nei, det er ikke trykkimpregnert virke. Tok av en bit og sjekket. Absolutt mulig at den har blitt våt på grunn av værhendelse, men da skal det vel tørke om det er tørt vær noen dager? Kan det være værforandringer med kraftigere regn som har gjort at problemet har oppstått nå? At fasaden fungerer bra så lenge det ikke er 100-årsregn hvert år?

Oldboy Oldboy skrev:
1) Generelt feil at det ikke finnes syllisolasjon under.
2) Slik blir det i nedre kant av en trebassad. Ingen merkeligheter. Trebassader er ikke vanntette, og ved slagregn og sprut fra bakken trenger det inn vann bak panelet. Dette vannet renner deretter av tyngdekraften nedover. Følgelig er det i nedre kant av en facade at fuktproblemene viser seg - alltid.
3) Lufting av en trefacade trengs bare hvis den er malt med en tett maling. Er den malt med slamfarge så tørker fukten utover. Dessuten er panelbord aldri så rette og plane at det ikke finnes nok av luftspalter de fleste steder. Likevel, en spikerslag/distans med ordentlig avfasende kanter oppover og nedover slik at vannet som trenger inn bak fasaden ledes utover og holder asfaboarden så tørr som mulig bør redusere/forsinke fuktproblemene mot syllen forårsaket av regnvann.

Hvorvidt fukten i syllen i dette tilfellet skyldes mangel på syllisolasjon og betongplattens fuktvandring eller hovedsakelig fra inntrengende regnvann, er vanskelig å si. Fuktvandringen er ikke digital, men analog, dvs. den kan ligge hvor som helst mellom 0-100 på en skala. Jo kraftigere fuktvandring, desto raskere blir syllen råteskadet.

Det synes imidlertid rimelig at lukten innendørs kommer fra syllen og/eller gulvet. Det kan også være slik at regnværet tidligere i sommer har drevet inn fukt som har generert mugg på og bak syllen (=under gulvet i ytterkant).
En første undersøkelse er vel å fjerne gulvlisten mot denne veggen og undersøke så godt det går. Skal man videre blir det destruktiv virksomhet av gulvet. Selvfølgelig er det hensiktsmessig å forsøke å sikre at det ikke skyldes noe annet først. Mugg lukt innendørs er imidlertid oftest forbundet med fukt i syllar og gulv (plate på mark, og særlig uisolert plate på mark).
Jeg kjøper at selve panelbordene blir våte i nedre kant, men skal konstruksjonen bak også være det, selv flere dager etter det siste regnværet?

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
V Vemsomhelst2 skrev:
Jeg kjøper at selve panelbordene blir våte i nederkant, men skal konstruksjonen bak også være det, selv flere dager etter det siste regnet?
Det skal være luftspalte og avrenning, noe du ser ut til å mangle, og da tørker det ikke ut.
Men merkelig at dette ikke har blitt et problem tidligere. Jeg får ikke helt forstå det.

V Vemsomhelst2 skrev:
Jeg aksepterer at selve panelbordene blir våte i nederkant, men skal konstruksjonen bak også være det, selv flere dager etter den siste regnværsdagen?
Ja, hvis det ikke kan tørke ut, og/eller hvis det i tillegg tilføres fuktighet nedenfra via platen. Tre tørker ut mot den omkringliggende luften. Under svillen er betongplaten. Der kan ikke svillen tørke ut. Er det i tillegg isoleringsdrev mellom svill og plate fungerer det som en vaskesvamp. Gammel asfaboard kan også fungere som en vaskesvamp hvis den blir våt med jevne mellomrom og ikke rekker å tørke opp i mellomtiden. Manglende luftspalte mot panelet, samt værretning hvor ingen eller bare litt varmende sol kommer til, gjør at det tar lengre tid å tørke ut.

Av bildet å dømme ser svillen og spikerlektene mørke ut nederst. Akkurat slik ser det ut ved en langvarig nedfukting (=>fuktskade). Dvs dette er ikke forårsaket av et 100-års regn, men av konstant for mye fukt over mange år. Når en fuktskade, og dermed også mugg, er etablert, vokser muggen med en gang det kommer litt vann. Hvis det i tillegg er varmt (sommer), vokser det så det knaker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.