5.754 lest ·
48 svar
6k lest
48 svar
Er dette grunnen til mugglukt?
Finnes mekanisk avtrekksvifte i en vaskerom som ligger lenger inn i huset. 2 tilluftsventiler i en aktuelle veggen. Huset er bygget med oljefyr fra starten så ingen avtrekk fantes fra starten.Jonatan79 skrev:
En tanke som slo meg nå er at avtrekket i vaskerommet har vi satt inn. Kan økt ventilasjon forårsake dette?
Snarere hjelpe….V Vemsomhelst2 skrev:Finnes mekanisk avtrekksvifte i en vaskerom som ligger lenger inn i huset. 2 tilluftsventiler i en aktuelle veggen. Huset er bygget med oljefyr fra starten så ingen avtrekk fantes fra starten.
En tanke som slo meg nå er at avtrekket i vaskerommet har vi satt inn. Kan økt ventilasjon forårsake dette?
Om det har fungert i over 40 år så virker det mindre sannsynlig at fuktigheten kommer fra platen, men snarere at det som er foreslått renner inn bak panelet høyere opp. Sannsynligvis burde det finnes tjærepapp mellom platen og trekonstruksjonen, men den hjelper ikke om det renner inn ovenfra.
Dette høres kanskje ikke helt bra ut og en vei for fuktig inneluft å kondensere mot ytterveggen.
"- Plastfilmen mellom isolering og gips går ikke hele veien ned under gulvet, så om det finnes mugg i konstruksjonen kan lukten sannsynligvis finne veien inn i huset."
"- Plastfilmen mellom isolering og gips går ikke hele veien ned under gulvet, så om det finnes mugg i konstruksjonen kan lukten sannsynligvis finne veien inn i huset."
Jeg ser at asfaboarden er helt våt i underkant. Kan det bli slik av at det renner vann langs den? Samles det i bunnen da?T TommyC skrev:
Jeg kunne ikke se at asfaboarden eller panelet var fuktig noe sted foruten lengst nede. Men slik kondens merkes kanskje ikke?Ulltand skrev:
Om det skyldes fuktspærren under gulvet er det rimelig imo at det kondenserer i underkant av veggen.V Vemsomhelst2 skrev:
Har du så mye fuktighet i luften innendørs og så dårlig ventilasjon at det kondenserer inne i veggen så bør det føles som et veldig dårlig "klima" inne i rommet mot den fuktskadede veggen. Om så er tilfelle så bør det være mulig å koble problemet til endringer i ventilasjon eller annet som påvirker fuktbelastningen på veggen. Om ingen slike endringer har blitt gjort så er det nok mest sannsynlig at vann trenger inn utenfra.
Nei det er ikke noe dårlig klima innendørs. Ingen dugg på innsiden av vinduene heller.T TommyC skrev:Har du så mye fukt i luften innendørs og så dårlig ventilasjon at det kondenserer inne i veggen så bør det føles som veldig dårlig "klima" inne i rommet mot den fuktskadede veggen. Om så er tilfellet så bør det gå å koble problemet til endringer i ventilasjon eller annet som påvirker fuktbelastningen på veggen. Om ingen slike endringer har blitt gjort så er det nok mest sannsynlig at vann trenger inn utenfra.
Jeg brainstormer litt.
Vannlekkasje(ikke sannsynlig): Steng alle kraner og kontroller at vannmåleren ikke beveger seg.
Ovenfra: Det finnes bare nærbilder, så man lurer på hvordan hele veggen ser ut?
Utenfra/Regn: Har det blåst mot veggen og regnet siste uka?
Kondens utenfra: Kunne være kondens som dannes mot den kalde platen.
Er det likt i alle himmelretninger?
Fuktvandring: Har det regnet mer enn normalt de siste ukene? Hvor nær til grunnvann og hvordan er grunnvannsnivået?
Hvor fuktig er jorden som ligger mot grunnen om du graver et stykke ned?
Vannlekkasje(ikke sannsynlig): Steng alle kraner og kontroller at vannmåleren ikke beveger seg.
Ovenfra: Det finnes bare nærbilder, så man lurer på hvordan hele veggen ser ut?
Utenfra/Regn: Har det blåst mot veggen og regnet siste uka?
Kondens utenfra: Kunne være kondens som dannes mot den kalde platen.
Er det likt i alle himmelretninger?
Fuktvandring: Har det regnet mer enn normalt de siste ukene? Hvor nær til grunnvann og hvordan er grunnvannsnivået?
Hvor fuktig er jorden som ligger mot grunnen om du graver et stykke ned?
Takk! Trenger all hjelp jeg kan fåS sblixten skrev:
Gjort, den står stille.S sblixten skrev:
Kan legge ut flere bilder senere, men det er stående fasade hele veien opp, 2 vinduer. Hengerenne finnes og takfoten stikker ut 30cm omtrent.S sblixten skrev:
Det har vært et par regn, men ikke mye regn for årstiden. Første gang vi merket muggukt om sommeren var det etter en kraftig regnstorm og varme.S sblixten skrev:
Denne konstruksjonen finnes bare i én himmelretning. Huset er et rekkehus så det finnes bare to fasader og øvrige vegger er fra 50-tallet og har en annen konstruksjon. Har ikke opplevd muggukt i andre deler av huset.S sblixten skrev:
Nei, snarere mindre. Også sommeren var mindre regnfull enn tidligere år.S sblixten skrev:
Usikker her, fant ikke noe bra kart online. Vet du om noen tjeneste som viser dette?S sblixten skrev:
Ikke særlig fuktig, dreneringen ser ut til å fungere bra.S sblixten skrev:
Er ikke helt enig i det. Duggpunktet så her på sensommeren og høsten kan ligge opp mot 15 C. Kalde netter kan innsiden av veggen bli kaldere enn det og den relative fuktigheten er ofte høy denne tiden på året.T TommyC skrev:Har du så mye fukt i luften innendørs og så dårlig ventilasjon at det kondenserer inne i veggen så bør det føles som veldig dårlig "klima" inne i rommet mot den fuktskadede veggen. Om så er tilfelle så bør det gå å koble problemet til endringer i ventilasjon eller annet som påvirker fuktbelastningen på veggen. Om ingen slike endringer har blitt gjort så er det nok mest sannsynlig at vann trenger inn utenfra.
Og siden det mangler luftspalte kan fuktigheten ikke tørke opp på en god måte.
Høres rimelig ut, men det forklarer ikke at lukten oppstod i juli?Ulltand skrev:
