Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hva finnes det for ventilasjon i denne delen?
Finnes mekanisk avtrekksvifte i en vaskerom som ligger lenger inn i huset. 2 tilluftsventiler i en aktuelle veggen. Huset er bygget med oljefyr fra starten så ingen avtrekk fantes fra starten.

En tanke som slo meg nå er at avtrekket i vaskerommet har vi satt inn. Kan økt ventilasjon forårsake dette?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Finnes mekanisk avtrekksvifte i en vaskerom som ligger lenger inn i huset. 2 tilluftsventiler i en aktuelle veggen. Huset er bygget med oljefyr fra starten så ingen avtrekk fantes fra starten.

En tanke som slo meg nå er at avtrekket i vaskerommet har vi satt inn. Kan økt ventilasjon forårsake dette?
Snarere hjelpe….
 
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
Om det har fungert i over 40 år så virker det mindre sannsynlig at fuktigheten kommer fra platen, men snarere at det som er foreslått renner inn bak panelet høyere opp. Sannsynligvis burde det finnes tjærepapp mellom platen og trekonstruksjonen, men den hjelper ikke om det renner inn ovenfra.
 
  • Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Dette høres kanskje ikke helt bra ut og en vei for fuktig inneluft å kondensere mot ytterveggen.

"- Plastfilmen mellom isolering og gips går ikke hele veien ned under gulvet, så om det finnes mugg i konstruksjonen kan lukten sannsynligvis finne veien inn i huset."
 
  • Liker
Vemsomhelst2
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Om det har fungert i drøyt 40 år så virker det mindre sannsynlig at fukten kommer fra platen, men heller at det som er foreslått renner inn bak panelet høyere opp. Trolig burde det finnes tjærepapp mellom platen og trekonstruksjonen, men den hjelper ikke om det renner inn ovenfra.
Jeg ser at asfaboarden er helt våt i underkant. Kan det bli slik av at det renner vann langs den? Samles det i bunnen da?
Ulltand Ulltand skrev:
Dette høres kanskje ikke helt bra ut og en vei for fuktig inneluft å kondensere mot ytterveggen.

"- Plastfilmen mellom isolering og gips går ikke hele veien ned under gulvet, så om det finnes mugg i konstruksjonen kan lukten sikkert lete seg inn i huset."
Jeg kunne ikke se at asfaboarden eller panelet var fuktig noe sted foruten lengst nede. Men slik kondens merkes kanskje ikke?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Jeg ser at asfaboarden er helt våt i nederkant. Kan det bli så av at det renner vann langs den? Samles det i bunnen da?

Jeg kunne ikke se at asfaboarden eller panelet var fuktig noe sted unntatt helt nederst. Men slik kondens kanskje ikke merkes?
Om det skyldes fuktspærren under gulvet er det rimelig imo at det kondenserer i underkant av veggen.
 
Har du så mye fuktighet i luften innendørs og så dårlig ventilasjon at det kondenserer inne i veggen så bør det føles som et veldig dårlig "klima" inne i rommet mot den fuktskadede veggen. Om så er tilfelle så bør det være mulig å koble problemet til endringer i ventilasjon eller annet som påvirker fuktbelastningen på veggen. Om ingen slike endringer har blitt gjort så er det nok mest sannsynlig at vann trenger inn utenfra.
 
T TommyC skrev:
Har du så mye fukt i luften innendørs og så dårlig ventilasjon at det kondenserer inne i veggen så bør det føles som veldig dårlig "klima" inne i rommet mot den fuktskadede veggen. Om så er tilfellet så bør det gå å koble problemet til endringer i ventilasjon eller annet som påvirker fuktbelastningen på veggen. Om ingen slike endringer har blitt gjort så er det nok mest sannsynlig at vann trenger inn utenfra.
Nei det er ikke noe dårlig klima innendørs. Ingen dugg på innsiden av vinduene heller.
 
Jeg brainstormer litt.
Vannlekkasje(ikke sannsynlig): Steng alle kraner og kontroller at vannmåleren ikke beveger seg.
Ovenfra: Det finnes bare nærbilder, så man lurer på hvordan hele veggen ser ut?
Utenfra/Regn: Har det blåst mot veggen og regnet siste uka?
Kondens utenfra: Kunne være kondens som dannes mot den kalde platen.
Er det likt i alle himmelretninger?
Fuktvandring: Har det regnet mer enn normalt de siste ukene? Hvor nær til grunnvann og hvordan er grunnvannsnivået?
Hvor fuktig er jorden som ligger mot grunnen om du graver et stykke ned?
 
S sblixten skrev:
Jeg brainstormer litt.
Takk! Trenger all hjelp jeg kan få :)
S sblixten skrev:
Vannlekkasje (ikke sannsynlig): Lukk alle kraner og kontroller at vannmåler ikke beveger seg.
Gjort, den står stille.
S sblixten skrev:
Ovenfra: Det er bare nærbilder, så man lurer på hvordan hele veggen ser ut?
Kan legge ut flere bilder senere, men det er stående fasade hele veien opp, 2 vinduer. Hengerenne finnes og takfoten stikker ut 30cm omtrent.
S sblixten skrev:
Utenfra/Regn: Har det blåst mot veggen og regnet siste uken?
Det har vært et par regn, men ikke mye regn for årstiden. Første gang vi merket muggukt om sommeren var det etter en kraftig regnstorm og varme.
S sblixten skrev:
Er det likt i alle himmelretninger?
Denne konstruksjonen finnes bare i én himmelretning. Huset er et rekkehus så det finnes bare to fasader og øvrige vegger er fra 50-tallet og har en annen konstruksjon. Har ikke opplevd muggukt i andre deler av huset.
S sblixten skrev:
Fuktvandring: Har det regnet mer enn normalt de siste ukene?
Nei, snarere mindre. Også sommeren var mindre regnfull enn tidligere år.
S sblixten skrev:
Hvor nærme til grunnvannet og hvordan er grunnvannsnivået?
Usikker her, fant ikke noe bra kart online. Vet du om noen tjeneste som viser dette?
S sblixten skrev:
Hvor fuktig er jorden som ligger mot grunnen om du graver et stykke ned?
Ikke særlig fuktig, dreneringen ser ut til å fungere bra.
 
T TommyC skrev:
[lenke]
Takk. Det har vært lav-normal hele sommeren.
 
T TommyC skrev:
Har du så mye fukt i luften innendørs og så dårlig ventilasjon at det kondenserer inne i veggen så bør det føles som veldig dårlig "klima" inne i rommet mot den fuktskadede veggen. Om så er tilfelle så bør det gå å koble problemet til endringer i ventilasjon eller annet som påvirker fuktbelastningen på veggen. Om ingen slike endringer har blitt gjort så er det nok mest sannsynlig at vann trenger inn utenfra.
Er ikke helt enig i det. Duggpunktet så her på sensommeren og høsten kan ligge opp mot 15 C. Kalde netter kan innsiden av veggen bli kaldere enn det og den relative fuktigheten er ofte høy denne tiden på året.

Og siden det mangler luftspalte kan fuktigheten ikke tørke opp på en god måte.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Er ikke helt enig i det. Duggpunkt på sensommeren og høsten kan ligge opp mot 15 C. Kaldere netter kan veggens innside bli kaldere enn det, og den relative fuktigheten er ofte høy på denne tiden av året.

Og fordi det mangler luftspalte kan fukten ikke tørke opp på en god måte.
Høres rimelig ut, men det forklarer ikke at lukten oppstod i juli?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Høres rimelig ut, men det forklarer ikke at lukten oppsto i juli?
Tenker at det kan ha vært fuktig der til og fra over en lengre tid før mugg når det nivået at det merkes inne i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.