Vi har kjøpt et trehus fra 1929 med krypkjeller. Under trappen til andre etasje er det lagt våtromsbelegg. Men i belegget er det laget en luke, sannsynligvis ikke av samme eier som en gang la belegget. I rommet finnes det innkommende vann, vannmåler, elpatron til varmeelementene, varmtvannsbereder og en WC-stol.

Jeg liker ikke den luken, samtidig som jeg vil ha den der. Det er eneste veien ned i krypkjelleren. Men hvor bekymret skal jeg være?

Det går en stamme fra gulv til tak fra badet i andre etasje. I den stammen har tidligere eiere montert en WC-stol (sannsynligvis egentlig en vegghengt) 90 grader rett inn i avløpsrøret. Avløp ovenfra spruter altså inn i WC-stolen. Jeg vil lage en riktig mansjett i gulvet og koble sammen rørene under gulvet i stedet. Og så vil jeg sette opp et lite servant. Som det er nå går det ikke an å koble inn det over der WC-stolen tilkobles. Så jeg vil sette inn en mansjett for servanten også.

Bilde av et baderom med toalett, rørinstallasjoner, vannmåler, bøtte, og oppbevaringshylle ved siden av toalettet. Grå våtromsmatte på gulvet.

Et hjørnerom med blå våtromsbelegg, en hvit sylinderformet beholder, en grønn støvkost, og diverse oppbevaring nær en luke i gulvet.

er det den eneste doen eller hva?

S Stefan1972 skrev:
er det den eneste doen eller hva?
Nei, det er en ekstrado.

Det skal være tette sjikt på gulv og oppkant på vegg i henhold til dagens standard.

Ikke kjør VVB via grenkontakten. Den kan bli veldig varm om det er tvilsom kvalitet.

• Liker
kulle og 3 andre
  • Laddar…
Det er jo ikke et våtrom, men i dag er det krav på gulvsluk i rom med VVB. Alt riktig så langt. Vannbelastning finnes jo bare ved en ulykkeshendelse, derfor ville jeg eventuelt vurdere hvor mye skade det vil forårsake om det en gang renner ned vann gjennom sprekkene rundt luken og kanskje gjøre noen passende tiltak for det.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hva er det for en elektrisk dings som er koblet på innkommende vann?

T Thomas_Blekinge skrev:
Ikke kjør VVB via grenkabelen. Den kan bli veldig varm hvis det er tvilsom kvalitet.
Notert. Takk for påpekningen.

W witten skrev:
Hva er det for elektrisk makapær som er koblet på innkommende vann?
Avkalkare

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.