Hei!

(Vet ikke om jeg har lagt dette spørsmålet i riktig del av forumet, si gjerne fra i så fall)

Jeg skal bygge grinder som gir litt innsiktsskjerming. De vil være ganske høye, fra bakken til toppen av selve grinddørene vil det være 190 cm ("hvelvet" vil selvfølgelig være enda høyere).
Det vil være en dobbeltgrind og en enkeltgrind.
De vil ha en type hvelv over og rundt, hvor vi vil ha armeringsnett som espalier, så skal vi plante klatreplanter som gjør det litt pent.
Grunnen er nedgravde betongplinter og det er steinlagt under grindene.
Stolpene og hvelvet vil være bygget med 70x70 stolper.
Grindene tenkte jeg at rammen og diagonalstrutene er 45x95 regler.
Brettene/reglene som er selve innsiktsskjermingen på grindene vil være 28x45 regler.

Som dere ser har jeg tenkt å ha tre hengsler på hver side.

Jeg har vedlagt tegningen for dobbeltgrinden, enkeltgrinden vil være lik, men bare ca. 100 cm bred.

Mine spørsmål er da:
Har jeg dimensjonert grindene riktig
Holder 45x95 regler som ramme?
Har jeg tenkt riktig med diagonalstrutene?
Er det noe mer som jeg har glemt?

• Illustrasjon av to høye tregrinder med mål, inkludert rammer og diagonalt støtteverk. Steinfundament og detaljer for dobbelgrind og enkelgrind.
  • Tegning av en dobbelgrind med diagonale støttestaver og horisontale paneler for innsynsskjerming.
Karrock
Dimensjonen 45x95 er ganske grov. Når den bare skal bære seg selv, velger man mer dimensjon basert på hva som ser bra ut. Det vil holde selv med slankere dimensjon.

De øvre skråstreverne for over trykkraften inn i midtgangen. Det er bra. De nedre streverne tar strekkraft fra midten og nedover. Har du bare noen strever som tar trykk vil det holde, også strekk hvis man tenker nøye på innfestinger. Så også der velg hva som blir pent. Enklest kanskje en strever som går fra nedre hengslene til øvre hjørnet. Men slik som du tegner eller en x fungerer også, hvis du liker det utseendet. Det er bra om det i det minste finnes hengsler der strever trykker eller drar i porten, noe du har løst på midten.

• Liker
Geeklas
  • Laddar…
Så det ville fungere like bra å bruke 45x70-regler for selve grindene? Eller ville det fungere med enda "tynnere", f.eks. 28x70-regler?

Jeg vet ikke om jeg er helt med på hvordan du mener med skråbåndene. Men du tror at det ville fungere med en eneste fra nedre hengslet opp til høyre hjørne (hvis man tar venstre dør som eksempel)? Og i så fall bare ha to hengsler per dør? Ettersom jeg tenker at man fjerner den midterste vannrette regelen da?

Stolpene virker spinkle for en så stor og tung port.
Jeg ville heller støpt egne pilar med ordentlige piljern eller rett og slett støpt fast grove trykkimpregnerte stolper i bakken.

Skråstagen bør helst gå fra det øvre hjørnet lengst fra stolpen til nederkanten på hengselsiden av porten.

• Liker
Fadai og 1 annen
  • Laddar…
Geeklas Geeklas skrev:
Så det skulle fungere like bra å bruke 45x70-regler for selve grindene? Eller ville det fungere med enda "tynnere", f.eks. 28x70-regler?
45*70 er tilstrekkelig.

Hvis du vil bruke glespanel 28*70 til dør eller grind synes jeg at du også burde lime/skru et skivemateriale på "dørbladet", fordelen med det er jo at du kan utelukke skråstaget.

• Liker
Geeklas
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Stolpene virker spinkle for en så stor og tung port.
Jeg ville heller ha støpt egne pilar med ordentlige søylejern eller rett og slett støpe fast grove trykkimpregnerte stolper i bakken.

Skråstaget skal helst gå fra det øvre hjørnet lengst fra stolpen til nedkanten på hengselsiden av porten.
Pilarne er dessverre allerede nedgravd og rundt portene er det steinlagt. Jeg trodde at jeg var smart og gjorde ferdig det før jeg begynte å skissere på hvordan portene og "hvelvet" skulle se ut 🙈
Vet ikke om det hjelper. men selve "hvelvet" som porten sitter fast i kommer til å være 4 stolper, selv om porten i seg selv bare sitter fast i to stolper. De fire stolpene kommer til å sitte sammen. Vet ikke om jeg tegnet det opp bra, men på høyresiden på første bilde så vises "hvelvet" fra siden, for å vise at de sitter sammen. Det kanskje gjør det litt mer stabilt?

Jeg synes at det kan være ganske pent med litt tykkere dører, så for meg går det bra å bruke 45x70-reglar i stedet for 28x70-reglar om det gjør det mer stabilt.

Du får veldig tunge porter om du bruker 45 mm tykt virke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.