Jeg skal snart overta en mindre borettslagsleilighet og vil rive en vegg som avgrenser kjøkkenet fra rommet. Min oppfatning er at veggen ikke er bærende og har informert foreningen om mine hensikter. De ville imidlertid ha en uttalelse fra en konstruktør for å få et definitivt svar. Jeg har plantegningen og et faktisk bilde av selve veggen, samt de tegningene som bygningsetaten har på sin side.
Jeg kan ikke tyde om veggen er bærende ut fra tegningene, min gjetning er at den ikke er det. Den føltes ganske hul når jeg banket på veggen. Det er imidlertid en ventilasjonskanal i veggen samt strøm installert. Før jeg kontakter en konstruktør for en uttalelse, vil jeg få en pekepinn om den kan rives, ønsker helst ikke å ta kostnaden hvis det viser seg at veggen er bærende. Hvis den skulle være det, vil jeg ikke gå videre. Bygningen er oppført i 1929.
Takknemlig for avklaringer.
Jeg kan ikke tyde om veggen er bærende ut fra tegningene, min gjetning er at den ikke er det. Den føltes ganske hul når jeg banket på veggen. Det er imidlertid en ventilasjonskanal i veggen samt strøm installert. Før jeg kontakter en konstruktør for en uttalelse, vil jeg få en pekepinn om den kan rives, ønsker helst ikke å ta kostnaden hvis det viser seg at veggen er bærende. Hvis den skulle være det, vil jeg ikke gå videre. Bygningen er oppført i 1929.
Takknemlig for avklaringer.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Veggen du peker på er ikke bærende, rett over veggen ligger det en bjelke INP180 (tror jeg det står). Platen som veggen står på er også armert i underkant, noe som også viser at veggen ikke er bærende.
Foreslår også at du finner frem alle tegningene på kåken før du går til konstruktøren, dette for å få et helhetsbilde av stommen.
Foreslår også at du finner frem alle tegningene på kåken før du går til konstruktøren, dette for å få et helhetsbilde av stommen.
Takk, det er heller ikke min oppfatning at den er bærende. Dog går ventilasjonskanalen langs den høyre delen av veggen, så det blir ikke at rive hele veggen. Ikke-bærende vegger skal jo ikke være noe problem å rive.B bossespecial skrev:Vegen du peker på er ikke bærende, rett over veggen ligger det en bjelke INP180 (tror jeg det står). Platen som veggen står på er også armert i underkant, noe som også viser at veggen ikke er bærende. Foreslår også at du finner fram alle tegningene på huset før du går til konstruktøren, dette for å få et helhetsbilde av stommen.
Jeg blir dog litt nysgjerrig når man leser følgende setninger "selv om en vegg ikke regnes som bærende, kan den være strukturelt viktig for konstruksjonens stabilitet. Hvis det gjelder et eldre hus, kan setninger ha gjort så belastninger på de bærende veggene har blitt redusert og i stedet delvis tas opp av andre deler i konstruksjonen"
Kan det således innebære at riving av en ikke-bærende vegg kan gi negative konsekvenser for konstruksjonen ellers, hvis det faller inn i henhold til ovenstående? Finnes det noe juridisk ansvar om det skulle være tilfellet?
Klikk her for å svare