Har en gammel garasje på tomten. Som vist på plantegningen finnes det en vegg som løper langs med mønet, litt forskjøvet. Jeg vil rive veggen for å få mer romslig/åpent. Veggen er en stendervegg 45x70 og den svever over gulvet nærmest åpningen mellom garasje- og lagerdel. Er veggen bærende eller er det bare å ta den bort? Alle mål finnes på bildene... Nå, hva sier dere?
Sist redigert:
Spontant burde den ikke være bærende da det bare er 5m mellom yttervegger. Men det er ikke så enkelt. Er takstolene dimensjonert for nåværende tak og klarer de seg uten veggen? Be en konstruktør eller lignende se på det på stedet.
/Niklas
/Niklas
Taket er iallfall korrugert blikkplater, noe som vel ikke er særlig tungt. Hadde så klart håpet å slippe å ta hit konstruktør. Men om jeg ikke blir overøst med argumenter for at det ikke er bærende så får det vel bli sånn. Takk for ditt svar.
Den typen av takstol er alltid bygget for å bære kun på ytterveggene,
Om vi antar at takstolen er bygget i henhold til tegningen, så tåler den snølast 100 kg/m2, tungt yttertak og varmeisolerende undertak.
Om vi antar at takstolen er bygget i henhold til tegningen, så tåler den snølast 100 kg/m2, tungt yttertak og varmeisolerende undertak.
Sist redigert:
Det høres jo betryggende ut. Er 100 kg/m2 mye i sammenhengen? Ville det klare f.eks. betongtakstein?fahlis skrev:
Det er dimensjonerende snølast i større delen av Götaland og Svealand (snøone D).
Takstolen på tegningen er dimensjonert for dette og tung taktekking, dvs tegl- eller betongpanner.
Alt ifølge Harald Whale: Trætakstoler til bolighus (Stockholm 1961, Kgl Boligstyrelsen)
Takstolen på tegningen er dimensjonert for dette og tung taktekking, dvs tegl- eller betongpanner.
Alt ifølge Harald Whale: Trætakstoler til bolighus (Stockholm 1961, Kgl Boligstyrelsen)
Med veldig stor konfidens våger jeg å si at den ikke er bærende. Den bærer jo dog muligens i dagens situasjon likevel, men takstolene er med største sannsynlighet dimensjonert for å bære selv.
Klikk her for å svare