Hei!

Holder på med en garasje 5,5m*6m.
Spennvidden mellom veggene er 5,5m, hvilket jeg synes er en ganske lang spennvidde.
Jeg har tenkt å ha en mindre gjestehytte på loftet, så for at det skal bli bra tenkte jeg å bestille takstolene.

Har fått to tilbud fra samme leverandør.
Det ene tilbudet består av 5 kertobjelker 45*260m som gulvbjelker samt 6 takstoler med samme type bjelke som hanebjelke. Alt legges med cc 600 som følgende bilde omtrent viser:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...iC1nShtjpJkHSgVFw7FSXAw/vaggplan_takstol.html
Dette er jo altså uskjøtede bjelker, hvilket høres bra ut.

Det andre tilbudet består av 10 gulvbjelker som legges cc 300 samt 6 takstoler. Forskjellen er at samtlige bjelker i dette tilbudet består av K24 45x220 (korriger meg om jeg tar feil når jeg sier K24 er limtre). Men ulempen er at disse bjelkene skjøtes med spikerplater. Hanebjelkene skjøtes på to steder og gulvbjelkene på ett sted.

Mitt spørsmål er nå om min følelse av at disse skjøtene utgjør en merkbar forringelse da jeg har til hensikt å i prinsippet kunne bo på loftet. Eller er min følelse ubegrunnet?

Prisen med kerto er litt dyrere, men leveringstiden betydelig lengre. En annen fordel med K24-ene er at jeg får 4 cm ekstra i høyden på loftet. Kan høres lite ut, men for meg er hver centimeter interessant. Da får jeg 198 cm til mønet. Grunnen er at kommunen har satt en maks høyde som ikke kan overskrides.

Stort takk på forhånd.

Fredrik

K24 er konstruksjonsvirke. Det er altså massivtre, ikke limtre.

Jeg antar at den som har gitt tilbudet har styrkeberegnet alle bjelkene, så han vet at de holder. Og du har fortalt at du planlegger å bo i overetasjen?

5,5 meter burde være mulig å få tak i. Den trenger i alle fall ikke skjøtes akkurat i midten. Man kan f.eks. skjøte 4,8 + 0,7 og legge skjøtene annenhver vei.

Hei!

Takk for svaret!

Ja, de jeg har fått tilbudet fra skal ha all informasjon.

Men tør dere gjette hvordan skjøten utføres? Magefølelsen sier at bare spikerplater på hver side av skjøten blir for svakt.

Jeg håper det er vanlig med en liming som påføres på sikksakk-foging i tillegg til spikerplatene.

Jeg får selvsagt sjekke med leverandøren, men flott om dere har lyst til å kommentere dette.

Mvh
Fredrik

Hørte med en kompis som sa at det trolig ikke er snakk om en zickzack-fog (eller sk fingerfog) med liming.

Dette gjør meg litt fundersam om dette virkelig holder?

Takknemlig for kommentarer!

En takstolsbygger har trolig ingen utstyr for fingerskjøting.

En fingerskjøt blir like sterk som materialet for øvrig, så hadde han ment at lektene var fingerskjøtet hadde han ikke engang trengt å kommentere dette i tilbudet.

Tusen takk for svaret!

Kan man spørre hva du tror? Føles det svakt?

Jeg har bestilt takstoler til min garasje nå, disse har en spennvidde på 7180mm. Underrammen kommer til å bestå av doble 45x220, 'forsterkningen' spikres på plass. De er skjøtt med spikerplate. Kommer til å bli plassert på c/c60.

Loft/gjesterom/bod (hva det nå blir av det når garasjen er ferdig) kommer til å finnes i annen etasje. Kommer til å fungere ifølge produsenten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.