Hei,
Vi ønsker å bygge ut vår 1,5 plans trehus fra slutten av 20-tallet. Vi har planlagt å bygge ut i 1,5 plan med 36 kvadrat på hver etasje.

Jeg har hørt at det koster alt fra 8000-20000 kr/m2 å bygge ut, men hva koster øvre etasjens kvadratmeter? Det må jo være rimeligere for de kvadratmeterne som vi skal bygge i overetasjen.

Er det noen som har en følelse av hvor stor del av kostnaden en overetasje koster?

Jeg vedlegger en tegning på hvordan vi har tenkt å bygge.

Takknemlig for svar!

Ha det
//Kvarnis :)

Dette emnet har blitt diskutert mange ganger. Svaret pleier å være at det er litt billigere å bygge det andre planet, men ikke så mye som man skulle tro.
Nå antar jeg at siden det er en utbygging så har du allerede trapp. Da blir det øvre planet enda noe billigere.

Hemmakatten
Jeg tror ikke det blir et dugg billigere. Tvert imot. Du får et mye mer komplisert tak (sammenlignet med om du hadde bygd en etasje) som skal kobles til det andre taket. Også stammer og grunn må forsterkes for å kunne bære en overetasje.

Takk for svaret andersmc!!
Det er jo sant det der med trappen. Har du noen følelse for om det er 50% eller 95% av kvadratmeterprisen for underetasjens utbyggingskostnad?

mvh
//Kvarnis

Hemmakatten
Et spørsmål legges bare inn på ett sted. Har slått sammen de to trådene.

kostnaden for graving og fundamentering er betydelig dyrere enn å legge taket....Der er forskjellen i kvm pris omtrent...produksjonstiden er den samme/kvm omtrent.... Å koble et saltak mot et annet er en enkel sak vil jeg påstå, dog avhengig av hvordan bæring av eksisterende takstoler skjer. Man kan gjøre det mer eller mindre smart.....Der ligger en kostnad man kan styre ved å velge et alternativ som medfører enklere avvekslinger av eksist. takstoler... Men råflate uten kjøkken og wc ligger i runde tall rundt 12-14000 kroner kvadraten vil jeg påstå om man slår det på begge plan...det fordeler seg 60-40 et sted.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.