3.311 lest ·
10 svar
3k lest
10 svar
Er det mulig å støpe nytt gulv slik i gammelt bryggerhus? [bilder]
Jeg har et gammelt bryggerhus på tomten som sannsynligvis er bygget samtidig som huset (30-tall).
Vi holder på å renovere det til et gjestehus og har nå kommet til gulvet.
Gulvet er støpt i betong og har en sluk midt i rommet. Det er ganske stor fall, nesten 10 cm fra veggene ned til sluken, så vi må jevne det ut på en eller annen måte før vi legger gulv.
Jeg hadde først bestemt meg for å legge plast mot betongplaten, legge opp med tre, isolere mellom regelverket med celleplast og legge gulv oppå. Har imidlertid lest mye om fuktproblemer og snakket så med naboen min som er snekker og fikk noen tips om å støpe med betong med lecakuler i stedet.
Vil det fungere? Rommet er ca 10-15 m2. Jeg laget en rask skisse i 3D (ikke i målestokk), håper den er forståelig.
1, Slik ser rommet ut nå. Sluken er lavest, og gulvet heller ned mot sluken.

2, Jeg tenker å avrette med nivelleringslaser så gulvet blir flatt.

3, Etter det primer jeg det gamle gulvet og legger ut betong blandet med små lecakuler. For å få gulvet helt jevnt støper jeg mot to rette lekter (metall eller tre).

4, Når betongen er på plass bruker jeg en retteskje og stryker av betongen. Lektene fjerner jeg når gulvet begynner å stivne, og deretter fyller jeg rennene.

5, Etter det legger jeg celleplast som isolering, papp, gulvspon og deretter et vanlig laminatgulv.

Hva tror dere? Er det bedre å gjøre det slik enn å legge opp en "veranda" i rommet?
Vi holder på å renovere det til et gjestehus og har nå kommet til gulvet.
Gulvet er støpt i betong og har en sluk midt i rommet. Det er ganske stor fall, nesten 10 cm fra veggene ned til sluken, så vi må jevne det ut på en eller annen måte før vi legger gulv.
Jeg hadde først bestemt meg for å legge plast mot betongplaten, legge opp med tre, isolere mellom regelverket med celleplast og legge gulv oppå. Har imidlertid lest mye om fuktproblemer og snakket så med naboen min som er snekker og fikk noen tips om å støpe med betong med lecakuler i stedet.
Vil det fungere? Rommet er ca 10-15 m2. Jeg laget en rask skisse i 3D (ikke i målestokk), håper den er forståelig.
1, Slik ser rommet ut nå. Sluken er lavest, og gulvet heller ned mot sluken.

2, Jeg tenker å avrette med nivelleringslaser så gulvet blir flatt.

3, Etter det primer jeg det gamle gulvet og legger ut betong blandet med små lecakuler. For å få gulvet helt jevnt støper jeg mot to rette lekter (metall eller tre).

4, Når betongen er på plass bruker jeg en retteskje og stryker av betongen. Lektene fjerner jeg når gulvet begynner å stivne, og deretter fyller jeg rennene.

5, Etter det legger jeg celleplast som isolering, papp, gulvspon og deretter et vanlig laminatgulv.

Hva tror dere? Er det bedre å gjøre det slik enn å legge opp en "veranda" i rommet?
Nivelli var et alternativ men jeg fikk for meg at det var veldig dyrt, i runde trekk 10-20k.
Lecakuler og betong koster jo ikke like mye. Jeg har ikke regnet nøyaktig på øret men det blir jo ikke i samme klasse som Nivell på lange veier.
Kunne man forankre stålvinkler mot gulvet og deretter skru bjelker i disse for å unngå fukt i ettertid? Plastduk mot det gamle gulvet og deretter bjelkelag over? Da kommer jo ikke trekonstruksjonen i kontakt med betongen.
Lecakuler og betong koster jo ikke like mye. Jeg har ikke regnet nøyaktig på øret men det blir jo ikke i samme klasse som Nivell på lange veier.
Kunne man forankre stålvinkler mot gulvet og deretter skru bjelker i disse for å unngå fukt i ettertid? Plastduk mot det gamle gulvet og deretter bjelkelag over? Da kommer jo ikke trekonstruksjonen i kontakt med betongen.
Elkludde skrev:
Beror helt på om det finns noen fuktvandring å snakke om... Ligger den eksisterende platen rimelig godt drenert så går det bra.
Kontroller dette før dere velger spor - teip fast en rute byggplast på platen og se om det oppstår noen fukt under den. Du bør dog ha i hvert fall rundt 15 grader varmt i hytta for å få noen kondens å snakke om under plasten.
Har du tilgang til en laser så (punktar) du gjør små plattformer på gulvet først i riktig høyde, så kan du bruke disse punktene som du hviler avdrager bordet på og drar fra punkt til punkt. Aldri under noen omstendigheter støpe inn tre i en gulvplate.
Jeg tenkte å bruke trelekter, men da plukker jeg dem ut før betongen har herdet. Alternativet er en form for stålregel som kan bli liggende i gulvet.
Grunnen til at jeg tenker på liggende lekter er for å kunne dra av gulvet på samme måte som når man pusser vegger.
Jeg antar at det er vanskelig å få betong jevnt uten disse avtrekkslistene for en nybegynner?
Grunnen til at jeg tenker på liggende lekter er for å kunne dra av gulvet på samme måte som når man pusser vegger.
Jeg antar at det er vanskelig å få betong jevnt uten disse avtrekkslistene for en nybegynner?
Skal du blande betongen selv, eller bestiller du?Wendigo skrev:
Finnes litt forskjellige hastigheter på betong, men vil minnes at det finnes "hel- og halvflyt"...? Helflyt burde være en god hjelp på veien for å få det plant? Bare spekulerer nå...
Klikk her for å svare