Hei!

Har skåret opp litt eik med motorsag og motorsagsjigg.

Før jeg fikk dreisen på håndteringen ble det mildt sagt litt hakkete. Nå har jeg noen "restbiter" som jeg lurer på om går å redde, eik er jo tross alt ganske dyrt.

Mitt håp er å kunne høvle denne biten til en lang plate. Men som dere ser på bildet er den jo ikke helt glatt, dessverre ikke på noen side.

Mitt spørsmål er nå om man med en planhøvel kan høvle til flatene så de blir rette? Eller krever en planhøvel at den ene siden er helt glatt fra starten av? (Jeg har altså ingen erfaring med planhøvling)

Eller finnes det en annen maskin som er mer passende?
Vennlig hilsen
Fredrik

• Ødelagte eikeplanker på gresset, skåret med motorsag, ligger ujevnt på tvers av trestammer.
Med en retthøvel og planhøvel så løser du det, bare den er stor nok.

Men du kan jo kanskje pusse den litt i jiggen først, nå når du har fått litt håndlag.

Jeg har selv et knippe eikestokker som jeg tenkte å sage opp med motorsag og jigg, har heller ikke gjort det før. Har du noen tips å gi meg?

Hei!

Gøy å høre at du også er i samme tanker.

Jeg har kjøpt logosols jigg. Men siden motorsagen min bare har et 14 tommers sverd ble sag-lengden litt for kort med denne kombinasjonen. Men jeg må si at denne komboen sannsynligvis er å foretrekke.

For å komme gjennom hele stokken kjøpte jeg jiggen fra jula. Fungerer veldig bra, men føles betydelig farligere. Jeg kontrollerte strammingsskruene kontinuerlig, omtrent 10-20 sekunders intervall med motorsagen slått av. Det føltes imidlertid aldri som om de vibrerte løs.

Jeg kjøpte også en slipbar kjede til motorsagen min og et slip-fil-sett, hvilket fungerte veldig bra. Sliping etter omtrent hvert femte minutt gjorde susen da eken sliter ganske bra på kjeden.

Først leide jeg også en sterkere motorsag med ca 3,5 hk, men nå bruker jeg min egen partner 382 som om jeg husker rett er på bare ca 1,4 hk. Så min erfaring har lært meg at alt henger på en skarpslipet kjede.

Obs en selvfølge er å tenke på sikkerheten selvfølgelig!

Tenkte å spørre deg angående høvelen, så du mener at høvler ikke krever at den ene siden må være glatt mot anlegget som planken glir mot, som jeg antar at høvelstålet på den andre siden av planken liksom rettes mot?

Mvh
Fredrik

fredand44 skrev:
Tenkte spørre deg ang planhøvelen, så du mener at planhøvler ikke krever at en side må være glatt mot anlegget som planken glir mot, som jeg antar at høvelstålet på andre siden av planken liksom rettes mot?
Jo, det må den.
Derfor må du først rettehøvle planken, og å rettehøvle en slik planke kan kreve litt håndlag. I prinsippet høvler du "manuelt" på høvelen så en side blir glatt, deretter kan du planhøvle den andre siden. Så hadde jeg saget kantene så de ble litt rettere, og deretter høvlet dem om det trengs.

Her er en tråd i emnet som kan gi deg noen tips.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/175744-rikthyvla-langa-amnen-hur-gor-ni.html

Visste ikke at jula hadde en jigg, men jeg har nå en logosoljigg, og på det en Jonsered 6,5hk, så det skal nok rekke håper jeg. Har ikke bestemt ennå men tenkte begynne med å teste å "kvartersåga" med jiggen, ellers må jeg ha et sverd på minst 1,2m for å nå gjennom min største stokk.

Det er mulig å plane et slikt emne, men du må feste det på en rett list og så la listen gli mot planbordet.
Pass på at ingen skruer går mot stålet.
Deretter skal kjedene slipes med 10-15 grader for å kløyve effektivt, 45 grader er for kapping.
Videre bør motorsagen ha litt fetere blanding for ikke å skjære.

/Kent

Sist redigert:
snickarboden skrev:
Det går att plana ett sådant ämne men du får fästa den på en rak regel och sen låter du regeln glida mot planbordet.
Se till att inga skruv går mot stålen.
Sen så skall kedjorna slipas med 10-15 grader för att klyva effektivt, 45 grader är för kapning.
Vidare så bör motorsågen ha lite fetare blandning för att inte skära.

/Kent
Jag hade för mig att det är så lågt som 5 grader som rekommenderas för klyvning!?

Jeg vil påstå at den største årsaken til at resultatet har blitt som det ble er kombinasjonen altfor liten motorsag + for rask mating som legger stort press på sverdet som rett og slett bøyer av og skjærer skjevt.
En annen årsak kan være hvis du ikke har brukt en kløvkjetting, men forsøker å bruke en kappkjede.

Hei!

Takk for tipsene angående motorsagingen!

Tar gjerne imot flere tips angående planhøvling.
Leste om at det første man skal gjøre er å rettshøvle.
Sidene på emnet/eiken/planken er jo ganske rette, er det de sidene man henviser til med rettshøvling?

Om dere ser på bildet, er tykkelsen ganske varierende, f.eks. i slutten av planken til høyre på bildet.
Jeg anslår at planken på sitt tynneste sted er ca. 2,5 cm.
Tror dere at det er mulig å planhøvle ned hele planken til denne tykkelsen, eller er det umulig?

Mvh

Fredrik

cem77 skrev:
Jeg vil påstå at den største årsaken til at resultatet ble som det ble, er kombinasjonen av altfor liten motorsag + for rask mating, noe som setter stor press på sverdet som rett og slett bøyer av og sager skjevt.
Akkurat min tanke også, men TS skriver at det ble slik før han fikk til riktig håndlag, så jeg tror han allerede har innsett det ;)

Ja! Dette var en av de første bitene, men det føles synd å kassere så mye eik.
Akkurat som dere mistenker har jeg brukt en kappkjede.

Men ja, jeg har fått teken ganske bra på motorsagbruken, men kan selvfølgelig alltid bli bedre.

Men håper nå å få noen tips angående planhøvling om det går å redde denne biten.

Gjør du som snekkerboden sier med et par reglar på hver side av biten kommer det til å gå veien, og du kan absolutt høvle på til nesten ingenting gjenstår. Men du trenger en høvel stor nok til å ta hele biten + reglar i bredden.

Det går også å håndhøvle, tar bare litt mer tid ;)

Hei!

Er det slik dere mener med regler på hver side av planken?
Bildet er altså i gjennomskjæring.

Mvh
Fredrik

• Gjennomskåret bilde av en planke med to reglar plassert på hver side.
Tror de mener motsatt (vri den) (at ekstra reglene høvles ned også, for å hele tiden ha en jevn anleggsflate).

Takk for det svaret, det var ikke selvsagt for meg å tenke ut!
Da tror jeg at jeg forstår.
Takk!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.