Hei,
Jeg lurer på om noen har erfaring med å glasere inn en trebalkong? Balkongen det er snakk om, er en hel trekonstruksjon i første etasje og har for øyeblikket ikke noe tak. Det betyr at trekonstruksjonen må bære både glasset og taket (bortsett fra at det naturligvis må forankres i fasaden over på et vis - det finnes en utbygget loftsetasje over som tilhører leiligheten).
For de som lurer: det er en borettslag og foreningen er "ikke imot", så ingen byggetillatelser eller avstemninger har skjedd, vi lurer først og fremst på om vi skal gå inn i budrunden eller ikke. Derfor er det viktigere for oss nå å vite
- om det i det hele tatt er mulig (ellers byr vi ikke) og
- om den kostnaden overstiger de "vanlige" 80 000 kr for innglassing med tak, som jeg har lest i flere innlegg?
Tusen takk for all innspill!
Vennlig hilsen.

1. Ja, det er mulig.
2. Det kommer til å bli dyrere enn å sette opp en lignende balkong med tak - du må jo ha en del ekstra, taket.
Eventuelt må du dessuten endre/forsterke din ramme/stamme, både for å kunne montere sidene i noe og for å kunne legge taket på noe.

Prisen avhenger av mange forskjellige ting, kvalitet og isolasjon i glasspartiene, størrelse på balkongen, hva håndverkeren ønsker per time (selv om du får en fastpris, har selvfølgelig håndverkeren beregnet hvor mange timer det kommer til å ta) osv.

Hilsener, Fredrik

• Liker
Nadhiyah
  • Laddar…
Hei Fredrik,

Så bra å vite, takk! Selve konstruksjonen var mitt største spørsmålstegn, siden alle selskaper bare stiller ut bilder i sine gallerier hvor de enten glaserer inn betong/metallkonstruksjoner eller en uteplass på bakken. Jeg lurte på om det finnes grunner i statikken.

Akkurat, taket vil være en kostnad, som du sier, samt håndverkernes timer mm. Tenkte om noen her har gjort lignende og kan angi en retningslinje. At det avviker til slutt er klart :) Bare at man ikke regner med mindre enn halvparten, eller lignende.

Takk så mye for raskt svar!

Hvis du legger inn et bilde på hvordan det ser ut så får du sikkert flere svar med bedre kvalitet.

Tenk på at alt går, det umulige tar bare lengre tid og koster mer.

Spøk til side, min gjetning uten å vite mer er at prisen kommer til å bli problemet.

/ Hilsener, Fredrik

• Liker
fremax
  • Laddar…
Velg ikke tak av kanaltakplater, det blir veldig varmt. Taket skal skygge.

Jeg er enig, Fredrik, har bare ingen egne bilder ennå. Det handler om en eierleilighet vi vurderer å kjøpe.
Utendørs terrasse med sittegruppe og utsikt mot en moderne bolig med trepanel og balkong. Grønn plen og trær på siden. Balkong med trebord og stoler, drikke og kanelboller, omringet av grønn natur og hus i bakgrunnen, Pinterest-symbol oppe til venstre.
Bildene kommer fra selgers annonsen. Pintrestsymbolet er bare med fordi det er et skjermbilde og jeg har appen.

Det blir trangt å få inn et tak mellom takfoten og balkongdøren....

Som Pacman skriver, så er det ikke veldig mye plass i høyden, men med bjelker på begge sider av døren og bare et tynt, nesten vannrett, tak over, så burde det gå.

Tenk på at gulvet sikkert har gliper mellom bordene, så om dere vil stoppe kalddrag mellom dem må dere også gjøre noe med gulvet. Også balkongrekkverket må tettes på et vis. Kanskje er det best å fjerne rekkverket og bygge et nytt, tett, som ser lignende ut.

Dere vil måtte bygge en ramme lignende denne https://www.skanskabyggvaror.se//ut...MI-O2Hqvnm5AIVk-R3Ch2xcwJjEAQYBCABEgLAv_D_BwE på balkongen, eventuelt tette gulv og rekkverk, avhengig av hvor værbeskyttet dere ønsker det skal være, og så glasset inn og legge på taket. Jeg tror du får en bedre oppfatning om hva som må gjøres om du googler "bygge uterom".

Min GJETNING, er at det vil koste dobbelt så mye som å bare glasere inn en lignende balkong der det allerede finnes tak. Anslagsvis 100-150' nøkkelferdig, om dere benytter håndverkere til alt, hvorav materialkostnaden kanskje 50', om dere velger enkle uisolerte glasskassetter. Tre-fire ganger så høy materialkostnad (altså totalkostnad 200-400') om dere vil ha godt isolerte kassetter. Arbeidskostnaden påvirkes ikke så mye av hvilken type glass dere har.

En annen konsekvens av det Pacman skrev, er at det kan bli lav takhøyde på balkongen. Til en viss grad kan man motvirke det ved å bruke for eksempel metallbjelker, i stedet for trebjelker, men da blir det dyrere...

/ Hilsener, Fredrik

Tror dere (de som har svart) ikke det trengs søyler ned mot bakken i forkant av balkongen? Så bor det sikkert noen i leiligheten ved siden av som må godkjenne det hele antar jeg. Så vil sikkert kommunen ha en liten peng for byggetillatelse...
Men det ser jo absolutt ikke umulig ut å kunne bygge noe der (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.