Jeg har en tomt som det står et gammelt feriehus på av eldre slag, langt fra der jeg bor. Det finnes ikke vann eller avløp (dvs ingen fungerende kjøkken eller bad) i det huset.

Ideelt sett skulle jeg ønske å rive det gamle huset og bygge et noe større nytt hus. Av praktiske og kostnadsmessige grunner vurderer jeg imidlertid om man kan gjøre dette i etapper i stedet;
1) La det eksisterende huset være
2) Bygge et nytt mindre hus ved siden av hvor bad og kjøkken samt et mindre soverom bygges
3) Rive det gamle huset
4) Bygge ut det nye huset så det blir "riktig" størrelse

Dette ville gi meg mulighet til å bygge en del selv siden jeg da har et sted å bo, samt spre kostnadene over en lengre periode (selv om jeg mistenker at de totalt sett vil bli høyere på grunn av ineffektiviteten ved å ikke gjøre alt på en gang).

Men, går det an å bygge videre på en eksisterende grunnmur eller vil det bli to huskropper? Er det egentlig i så fall et problem?

Høres dette ut som en mulig vei fremover, eller er det bare å glemme det? Hva synes forumet?

BirgitS
Det er jo ingen sjeldenhet at folk bygger til sine hus, så det er klart at det går an å gjøre det.

Ikke glem at du går glipp av én ting med tilbygg i stedet for nybygg.
15 års frihet fra eiendomsskatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.