Jeg tenkte å bygge en pergola og har hentet skogsindustriernes PDF-fil om hvordan det gjøres. De anbefaler enten at man kjører ned stolpen 60 cm i bakken og fyller opp med betong, eller at man kjøper ferdige plinter.

Etter hva jeg finner ut går det med cirka 4 sekker tørrbetong per stolpe! Kan det stemme? Virker vanvittig mye (nesten 100 kilo). En sekk ser ut til å koste 80 kroner, det blir 320 kroner per stolpe.

Blir det ikke mye billigere å kjøpe plinter? Og enklere? Eller har jeg tenkt helt feil?

Grovbetong 39,95/sekk på Byggmax
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0103.aspx

Bruker nok å rekke med 2 sekker /stolpe, men det avhenger av bakken og hvordan du graver. Man kan for eksempel også trykke ned "ekstra" steiner når man støper.

Takk for svaret! Er denne grovbetongen slik som må blandes til i sementblander eller stor bøtte? Jeg synes det virker så smidig med slik man heller direkte i hullet og vanner.

Bland i noen form for plastkar. STOR bøtte kan gå.
Finns ofte å kjøpe for en billig penge.
Har selv brukt trillebåren noen ganger, men gjør den ren med en gang ellers vil det brenne fast.

Om du kommer ned med plintene er det mye smidigere (og billigere) enn å støpe selv. Hvis det er en pergola vil det med all sannsynlighet være nok med plinter. Sørg for at du tar plinter med to flattjern og ikke de med en bjelkesko på "pinne".

/sponken

Aha, man støper altså mest selv når det gjelder virkelig store byggverk? Da begynner det å bli klart, jeg er ikke særlig innsatt i slikt (dimensjonering osv). Takk for tipset på modell, jeg vet hvilken du mener. Skal huske på det.

En ferdig pilar inkl ferdig justerbar bjelkesko koster rundt 130 kr på Bauhaus og da slipper du å blande. Om du kjøper to sekker+ papprør og bjelkesko så blir nok det like dyrt. Grav ut, kast litt singel i bunnen og legg i en hageplate som ca 30x30. Da har du en bra overflate som du kan plassere pilaren på og en større overflate å fordele lasten på.

Takk for tipset! Vi har massevis av gamle hageheller vi ikke vet hva vi skal gjøre med :)

Hvis du borer hullet får du en stabil betongsøyle.
Hvis du graver og legger ned ferdige pilarer eller slår ned et rør så får du betongkonstruksjoner som vakler fram og tilbake.
En boret pilar trenger ikke like mye betong.

Takk BAS. Først satt jeg som et spørsmålstegn, men nå har jeg bestilt en skurupsborr. Dette skal bli spennende!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.