2.551 lest ·
15 svar
3k lest
15 svar
Er det karmen eller regelen som kan ha svulmet?
I vinter fjernet jeg en gammel gardinstang og monterte en ny dørkarm. Åpningen var ganske stor på grunn av gammel standard, så jeg monterte først en list på hver side mot veggkantene og festet deretter den nye karmen i disse.
Men, nå i sommer tar nedre del av døren imot akkurat slik at den ikke går an å lukke. Problemet begynner de nederste cm. Vateret viser en ytterst marginal liten forskjell, men likevel en forskjell. Jeg tenker at treverk til nye karmer likevel skal ha tørket såpass mye før de produseres. Listen derimot var jo fersk og føltes litt fuktig. Har ingen sokkel nede, så kanskje er det et svakt punkt siden ingenting holder imot nederst. Øverst holder midtstykket i karmen imot og hindrer kanskje både karmene og listene fra å bule ut der.
Kan karmene eller listene jeg brukte for å fylle ut mellomrommet ha svulmet opp på grunn av varmen og høyere luftfuktighet nå i sommer? Eller er det noe annet som har skjedd? Snap in-hengslene er det ingen feil på og kan jo bare justeres opp og ned.
Men, nå i sommer tar nedre del av døren imot akkurat slik at den ikke går an å lukke. Problemet begynner de nederste cm. Vateret viser en ytterst marginal liten forskjell, men likevel en forskjell. Jeg tenker at treverk til nye karmer likevel skal ha tørket såpass mye før de produseres. Listen derimot var jo fersk og føltes litt fuktig. Har ingen sokkel nede, så kanskje er det et svakt punkt siden ingenting holder imot nederst. Øverst holder midtstykket i karmen imot og hindrer kanskje både karmene og listene fra å bule ut der.
Kan karmene eller listene jeg brukte for å fylle ut mellomrommet ha svulmet opp på grunn av varmen og høyere luftfuktighet nå i sommer? Eller er det noe annet som har skjedd? Snap in-hengslene er det ingen feil på og kan jo bare justeres opp og ned.
Hvis du måler øverst og nederst, er målene forskjellige?M marp68 skrev:I vinter fjernet jeg en gammel draperikarm og monterte en ny dørkarm. Hullet var ganske stort på grunn av gammel standard, så jeg monterte først en stender på hver side mot veggendene og festet deretter den nye karmen i disse.
Men, nå i sommer tar nedre delen av døren imot akkurat slik at den ikke går an å stenge. Problemet begynner de nederste cm. Vateret viser en ytterst marginal liten forskjell, men dog forskjell. Tenker at tre til nye karmer uansett skal ha tørket såpass mye før de produseres. Stenderne derimot var jo fersk og litt fuktig føltes det som. Har ingen sokkel nederst, så kanskje er det et svakt punkt siden ingenting holder imot nederst. Øverst holder midtbiten i karmen imot og hindrer kanskje både karmsider og stender fra å svelle ut der.
Kan karmsidene eller stenderne jeg brukte for å fylle ut mellomrommet ha svellet på grunn av varmen og høyere luftfuktighet nå i sommer? Eller noe annet som har skjedd? Snap in-hengslene er det ikke noe feil på og kan jo bare justeres opp og ned.
På siden om jeg forstår deg riktig. Se bilder. Tror faktisk at det kanskje kan være bjelken som har svulmet. Og på grunn av at jeg ikke har noen sokkel mellom de nedre karmene, så har bjelkene der kunnet ekspandere utover og presset ut de nedre delene av karmene. Oppe holder den øvre horisontale karmdelen igjen og forhindrer bjelken i å ekspandere og presse ut de øvre karmene. Høres det logisk ut? Bjelkene virket litt fuktige fortsatt som de pleier å være når de er helt ferske. Burde ha tenkt på det.T Tompafix skrev:
Skal vente til høst/vinter og se om det går tilbake. Kanskje teste med en sokkel neste sommer og se om det blir noen forandring. Da jeg ikke vil ha noen sokkel vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. I verste fall får jeg ta alt fra hverandre og bytte ut bjelkene til noen som virkelig har tørket ordentlig ut først.
Sist redigert:
Allerede gjort. Begge sidene som ytterst marginalt viser noen halv mm. Dessverre husker jeg bare at det så tilstrekkelig bra ut ved montering, da dørsprekken så bra ut, døren gikk å lukke og jeg da også brukte øyemålet med vateret.K krill7 skrev:
At karmene presser innover nederst vet jeg dessuten allerede. Spørsmålet er om det er karmene eller de nye stenderne jeg monterte dem på som enten har svellet eller blitt forstyrret på annen måte. Eller noe annet jeg ikke har tenkt på. Tenker jo også å vente til høsten og se hva som skjer når været blir kaldere.
Tenkte bare å informere alle som vennlig tok seg tid med tilbakemelding og tips.
Nå i vinter gikk døra å stenge igjen. Det var enten karmen eller regelverket som den ble montert i som hadde svellet litt i sommer. Da det ikke fantes mer margin å justere nederst, blir det å ta bort karm og regelverk. Deretter ta bort bygglimet jeg brukte før jeg skrudde fast regelverket i betongveggene, og så skru fast dem uten lim. Da vinner jeg 5 mm på hver side, noe som er nok til å skape rom for justering senere.
Takk igjen og godt nytt år
Nå i vinter gikk døra å stenge igjen. Det var enten karmen eller regelverket som den ble montert i som hadde svellet litt i sommer. Da det ikke fantes mer margin å justere nederst, blir det å ta bort karm og regelverk. Deretter ta bort bygglimet jeg brukte før jeg skrudde fast regelverket i betongveggene, og så skru fast dem uten lim. Da vinner jeg 5 mm på hver side, noe som er nok til å skape rom for justering senere.
Takk igjen og godt nytt år