I vinter fjernet jeg en gammel gardinstang og monterte en ny dørkarm. Åpningen var ganske stor på grunn av gammel standard, så jeg monterte først en list på hver side mot veggkantene og festet deretter den nye karmen i disse.

Men, nå i sommer tar nedre del av døren imot akkurat slik at den ikke går an å lukke. Problemet begynner de nederste cm. Vateret viser en ytterst marginal liten forskjell, men likevel en forskjell. Jeg tenker at treverk til nye karmer likevel skal ha tørket såpass mye før de produseres. Listen derimot var jo fersk og føltes litt fuktig. Har ingen sokkel nede, så kanskje er det et svakt punkt siden ingenting holder imot nederst. Øverst holder midtstykket i karmen imot og hindrer kanskje både karmene og listene fra å bule ut der.

Kan karmene eller listene jeg brukte for å fylle ut mellomrommet ha svulmet opp på grunn av varmen og høyere luftfuktighet nå i sommer? Eller er det noe annet som har skjedd? Snap in-hengslene er det ingen feil på og kan jo bare justeres opp og ned.

M marp68 skrev:
I vinter fjernet jeg en gammel draperikarm og monterte en ny dørkarm. Hullet var ganske stort på grunn av gammel standard, så jeg monterte først en stender på hver side mot veggendene og festet deretter den nye karmen i disse.

Men, nå i sommer tar nedre delen av døren imot akkurat slik at den ikke går an å stenge. Problemet begynner de nederste cm. Vateret viser en ytterst marginal liten forskjell, men dog forskjell. Tenker at tre til nye karmer uansett skal ha tørket såpass mye før de produseres. Stenderne derimot var jo fersk og litt fuktig føltes det som. Har ingen sokkel nederst, så kanskje er det et svakt punkt siden ingenting holder imot nederst. Øverst holder midtbiten i karmen imot og hindrer kanskje både karmsider og stender fra å svelle ut der.

Kan karmsidene eller stenderne jeg brukte for å fylle ut mellomrommet ha svellet på grunn av varmen og høyere luftfuktighet nå i sommer? Eller noe annet som har skjedd? Snap in-hengslene er det ikke noe feil på og kan jo bare justeres opp og ned.
Hvis du måler øverst og nederst, er målene forskjellige?

T Tompafix skrev:
Om du møter opptil og nedtil skiller målene seg?
Noe, men vanskelig å vite nøyaktig da det handler om så lite og jeg ikke målte nøyaktig før. Bare sjekket med vater og øyemål. Trodde også at det kunne være veggene.

Slik så det ut under byggingen. Veggen til venstre er lettbetong mens til høyre betong som er bærende. Satte altså stendere på hver sin side for å fylle ut hullet og festet karmen i disse.

• Åpning i veggen med dørkarm under bygging, lettbetong til venstre og bærende betong til høyre. Veggreoler brukes for å justere åpningen.
  • Åpning i vegg under bygging, med lettbetong til venstre og bærende betong til høyre. Treverk brukt til å fylle ut og støtte karm.
M marp68 skrev:
Så här så det ut under byggingen. Veggen til venstre er lettbetong mens til høyre betong som er bærende. Satte altså stendere på hver sin side for å fylle ut hullet og trakk fast karmen i disse.
Tar døren i underkanten eller nede på siden av døren?

T Tompafix skrev:
Tar døra nederst eller nederst på siden av døra?
På siden om jeg forstår deg riktig. Se bilder. Tror faktisk at det kanskje kan være bjelken som har svulmet. Og på grunn av at jeg ikke har noen sokkel mellom de nedre karmene, så har bjelkene der kunnet ekspandere utover og presset ut de nedre delene av karmene. Oppe holder den øvre horisontale karmdelen igjen og forhindrer bjelken i å ekspandere og presse ut de øvre karmene. Høres det logisk ut? Bjelkene virket litt fuktige fortsatt som de pleier å være når de er helt ferske. Burde ha tenkt på det.

Skal vente til høst/vinter og se om det går tilbake. Kanskje teste med en sokkel neste sommer og se om det blir noen forandring. Da jeg ikke vil ha noen sokkel vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. I verste fall får jeg ta alt fra hverandre og bytte ut bjelkene til noen som virkelig har tørket ordentlig ut først.

• Dørkarm med sprekker mellom nederste karmdel og gulv, lys skinner gjennom. Potensiell ekspansjon på grunn av fuktige reglar.
  • Dørkarm med synlig utvidelse nederst, hvit maling, ingen sokkel, treverk og gulv vist. Potensiell fuktproblem nevnt i originaltekst.
  • Dørkarm med synlig sprekk mellom det horisontale og vertikale stykket. Potensiell ekspansjon på grunn av fuktige treverk.
Sist redigert:
Du kan ikke bare justere karmen med karmskruen da?

Hvordan ser sprekken ut på hengselssiden?

T Tompafix skrev:
Du kan ikke bare justere karmen med karmeskruen da?
Nedre, dessverre er det ikke mer plass. Det var eksakt mål der. Ligger inntil stenderne på begge sider. Øverst, derimot, er det plass til å justere. Og det var stramt fra starten.

K krill7 skrev:
Hvordan ser sprekken ut på hengselsiden?
Hengslene sørger jo for at det fungerer å lukke. Plassen er lik som før på grunn av hengslene.

M marp68 skrev:
Hengslene sørger jo for at det fungerer å lukke. Rommet er likt som før på grunn av hengslene.
Er mellomrommene helt på hengselssiden? Eller er det mindre mellomrom helt nederst, evt helt øverst?

K krill7 skrev:
Er mellomrommene rette på hengselsiden? Eller er det mindre mellomrom nederst, evt. øverst?
Når jeg ser nå så er det faktisk tight under det nedre hengselet også.

M marp68 skrev:
Når jeg sjekker nå så er det faktisk trangt under det nedre hengselet også.
så det er trangt på begge sider nederst? Da er det nok på tide å finne fram vateret og se hvilken av karmene som har endret seg.

K krill7 skrev:
så det er trangt på begge sider nederst? Da er det nok på tide å ta frem vateret og se hvilken av karmene som har endret seg.
Allerede gjort. Begge sidene som ytterst marginalt viser noen halv mm. Dessverre husker jeg bare at det så tilstrekkelig bra ut ved montering, da dørsprekken så bra ut, døren gikk å lukke og jeg da også brukte øyemålet med vateret.

At karmene presser innover nederst vet jeg dessuten allerede. Spørsmålet er om det er karmene eller de nye stenderne jeg monterte dem på som enten har svellet eller blitt forstyrret på annen måte. Eller noe annet jeg ikke har tenkt på. Tenker jo også å vente til høsten og se hva som skjer når været blir kaldere.

Tenkte bare å informere alle som vennlig tok seg tid med tilbakemelding og tips.

Nå i vinter gikk døra å stenge igjen. Det var enten karmen eller regelverket som den ble montert i som hadde svellet litt i sommer. Da det ikke fantes mer margin å justere nederst, blir det å ta bort karm og regelverk. Deretter ta bort bygglimet jeg brukte før jeg skrudde fast regelverket i betongveggene, og så skru fast dem uten lim. Da vinner jeg 5 mm på hver side, noe som er nok til å skape rom for justering senere.

Takk igjen og godt nytt år :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.