Hei,
Ny her på forumet og har lest mange bra tråder før min egen innlegg, for en kunnskap som finnes! Nyinnflyttet i et 60-tallshus som er som et museum. Det finnes en vegg som skaper en korridor i midten av huset som vi ønsker å rive for å få en større stue. Rød markering er for riving, grønn for å bygge en liten ny innervegg. Huset ligger i Stockholm.
Det jeg kan måle meg til er at veggen er ca. 10 cm tykk inkludert ytterplater, så jeg gjetter at reisverket er 70x45. Har hatt en snekker som sa at han er 99% sikker på at det ikke er bærende.
Spørsmålet er altså om veggen kan rives uten avstivning? Kloke kommentarer, spørsmål og innspill er hjertelig velkomne!
Se vedlagte bilder
Det finnes bjelkelagstegninger med takstoler for den utvidelsen som er gjort senere (oppover i bildet på planløsningen), men ikke hoveddelen av huset. Gi beskjed om det hjelper så kan jeg laste dem opp også.