Hei,

Ny her på forumet og har lest mange bra tråder før min egen innlegg, for en kunnskap som finnes! Nyinnflyttet i et 60-tallshus som er som et museum. Det finnes en vegg som skaper en korridor i midten av huset som vi ønsker å rive for å få en større stue. Rød markering er for riving, grønn for å bygge en liten ny innervegg. Huset ligger i Stockholm.

Det jeg kan måle meg til er at veggen er ca. 10 cm tykk inkludert ytterplater, så jeg gjetter at reisverket er 70x45. Har hatt en snekker som sa at han er 99% sikker på at det ikke er bærende.

Spørsmålet er altså om veggen kan rives uten avstivning? Kloke kommentarer, spørsmål og innspill er hjertelig velkomne!

Se vedlagte bilder

Det finnes bjelkelagstegninger med takstoler for den utvidelsen som er gjort senere (oppover i bildet på planløsningen), men ikke hoveddelen av huset. Gi beskjed om det hjelper så kan jeg laste dem opp også.
 
BirgitS
Med tanke på at det er en innredet loft og ikke fagverkstakstoler så tror jeg at veggen er bærende.

Jeg ville ikke ha hatt dører til bad og vaskerom direkte i stuen. Det kan spre mindre hyggelige lukter derfra, gjester skal kunne gå på do uten at alle andre ser det, stuen blir vanskelig å møblere uten vegger og det blir uansett en korridor, bare at den ikke lenger er så tydelig.

Hallen ser ut til å mangle oppbevaring, og i dag finnes vel garderobene i korridoren i stedet.
 
  • Liker
anaitis og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.