Hei,

Rev en vegg i kjelleren og når jeg fjernet en dørkarm dukket betongen opp som vises på bildet. Er det blåbetong eller noe annet farlig? Det finnes en badstue på den andre siden av veggen som ikke brukes lenger. Huset er fra 1928. Har ingen anelse om når veggen ble bygget.
Betongvegg med delvis fjernet puss i en kjeller, avslører grå, porøs betong. Hylle med verktøy synlig i bakgrunnen.
Vegg med eksponert grå betong etter at en dørkarm er fjernet. Betongen vises mellom hvite flater. Huset er fra 1928, med en vegg av ukjent opprinnelse.

Ja det kan muligens være blåbetong, men hva tenker du er så farlig? Hva vil du gjøre.

Pusse igjen der og male med egnet maling, så hvis du er noia så skaffer dere en radonmåler og ser hvordan situasjonen ligger an.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Er det blå betong skal det være porøst som siporex? Jeg synes ikke det ser ut som blåbetong men mer som gråsuggor (sementblokker)

• Liker
yez
  • Laddar…

Beste svar

Det er ikke blåbetong, det er slaggblokk som var vanlige på 20-40-tallet.

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Det er ikke blåbetong, det er slaggblokk som var vanlige på 20-40tallet.
Høres rimelig ut. Det er porøst og ser ut til å ha litt blandede steiner i seg. Den blåaktige fargen gjorde dog at jeg mistenkte blåbetong. Kanskje gjør en radonmåling for sikkerhets skyld...

Tobiblas Tobiblas skrev:
Høres rimelig ut. Det er porøst og ser ut til å ha litt blandede steiner i seg. Den blåaktige fargen gjorde dog at jeg mistenkte blå betong. Kanskje gjør en radonmåling for sikkerhets skyld...
Hvis du gjør radonmåling og den viser radon, kommer radon ikke fra slaggplatene.

• Liker
ejner og 2 andre
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Det er ikke blåbetong, det er slaggblokk som var vanlige på 20-40tallet.
Hei, jeg lurer på hva er slaggplater? Vi bor i en leilighet bygget 1950/60 som har vegger som er helt umulige å slå inn en spiker i. Må alltid bore & plugge, ingenting annet funker. Det kommer oftest ut svart støv, og men plutselig kan det være porøst likevel, og hullet blir større enn tenkt og da gjelder byggelov før plugging. Så litt besværlig er det alt.
Hvilket materiale kan det være? Er det svarte risikofylt å puste inn ved boring.
Takk på forhånd
Marie

BirgitS
M MariaCCD skrev:
Hei, jeg lurer på hva er slaggplater? Vi bor i en leilighet bygget 1950/60 som har vegger som er helt umulige å slå inn en spiker i. Må alltid bore & plugge, ingenting annet fungerer. Det kommer oftest ut svart støv, men helt plutselig kan det være porøst likevel, og hullet blir større enn tenkt og da gjelder byggetillatelse før plugging. Så litt besværlig er det alt.
Hvilket materiale kan det være? Er det svarte risikabelt å puste inn ved boring.
Takk på forhånd
Marie
Slagg er et biprodukt ved metallhåndtering, se her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Slagg

Om det er slaggstein eller blåbetong i veggene dine er vanskelig å vite. Det enkleste er nok at du spør styret eller naboer.

Det er ugunstig å puste inn all slags byggstøv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.