Hei!

Jeg har nettopp begynt å renovere i den nye leiligheten og oppdaget at det skjuler seg en svartaktig betong under de to første centimeterne puss. Etter betongen følger et lag av tre, deretter puss igjen.
Legger ved noen bilder så dere kan se hvordan det ser ut.

Noen spørsmål:

• Hva tror dere, er dette blåbetong?
  • Hvis det er tilfelle, er det farlig å rive?
  • Hvis det er farlig å rive, på hvilken måte bør man rive for å gjøre det på en sikker måte?
  • Er det farlig å bo i?

Takk for svar

Vennlig hilsen
Johan

• Veggen i leiligheten viser lag av puss og svart betong med synlige trelag. Åpnet opp for å undersøke materialene i veggkonstruksjonen.
  • Svartaktig betong synlig mellom lag av tre og puss i en renoveringsprosess i en leilighet.
  • Veggen med lag av tømmer, grå betong og puss blir vist. Øverst ses en treplate festet med spiker.
  • Liten betongbit på parkettgulv, mulig blåbetong, med støv rundt.
Jo det minner ganske sterkt om en slik stein som vårt hus delvis er bygget av, så sannsynligvis er det blåbetong. Nei, det er ikke farlig å rive om du spør meg, vi har både revet vegger og boltet bort flis fra slike vegger, men et munnbind mot støv er å anbefale. Kanskje finnes det verneforskrifter rundt dette, men jeg har aldri sjekket, ingen av håndverkerne virker som de bryr seg heller, men det farlige med blåbetong er jo radongassen som avgis, og den har du i boligen hele tiden i så fall, ikke bare når du river. Farlig å bo i? sannsynligvis, det finnes rimelig mange studier som antyder at risikoen for lungekreft øker hvis man utsettes for radongass over lang tid (lang tid = 15-45 år) OG er røyker. Men bruk søkefunksjonen, så finner du en tråd der dette diskuteres grundig med gode lenker til studier også. Søk på mitt nick eller "daviden" så burde du finne riktig. Men det er ikke farligere enn at du kan bli boende og gjøre en langtidsmåling under vinteren, så vet du med sikkerhet hvordan det er.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.