Hei! Vi har et rom som har en oljetank i seg, der vi gjerne hadde saget itu oljetanken og deretter revet veggen inn til tilstøtende rom. Veggen er av lettbetong (vi tror 10cm tykkelse, men skal gjøre oss mer sikre på dette i dagene).

Et mareritt hadde jo selvfølgelig vært å rive en bærende vegg, og det virker som at spørsmålet er litt for enkelt å spørre en konstruktørfirma. Så tenkte å sjekke om noen her kan peke meg i riktig retning til å finne ut om denne veggen er bærende eller ikke?

Bilde 1 er en tegning, 2 er den tekniske beskrivelsen og 3 er et bilde av veggen fra tankhullet som vi vil rive.

• Plantegning av en kjeller med flere rom, inkludert vaskerom og fyrrum. En rød sirkel markerer en spesifikk vegg mellom "olje" og "hall".
  • Teknisk beskrivelse av veggkonstruksjon med spesifikasjoner for 10 cm og 20 cm gassbetong, samt bjelkelag og andre materialer.
  • Veggen i lettbetong, antatt 10 cm tykk, med synlige blokkskjøter. En del av veggen vil bli revet under et byggeprosjekt. Rød overflate delvis synlig.
Mats-S
Litt mer fakta kan trenges :)

- Når ble huset bygget?
- Hva består bjelkelaget over veggen av, betong?
- Hvor tykk er veggen (vet at du skal sjekke det :) ?

EDIT: Ser at det er betongbjelkelag ;-)

• Liker
Hatmpatn
  • Laddar…
Hei Mats-S og takk for svar.

Huset er bygd i 1967 og bjelkelaget er virkelig av betong.

Angående tykkelse måler jeg det i kveld.

Enklest er jo å begynne med å sjekke tykkelsen. Er veggen 20 cm er den bærende - ellers ikke.
Gassbetong fra 67? Er det blåbetong?

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mats-S
mexitegel mexitegel skrev:
Enklest er jo å begynne med å sjekke tykkelsen. Er veggen 20 cm er den bærende - ellers ikke.
Er det gassbetong fra 67? Er det blåbetong?
Dessverre er det ikke så enkelt, i teorien ja, i praksis ikke.
Med tiden beveger hus seg, og vektene kan omfordeles en del. Betongdekker som hviler på 10 cm gassbetong kan ha satt seg med tiden og lagt mer og mer vekt på veggen.

Jeg har personlig vært med på dette fenomenet i et hus fra samme epoke som TS, så jeg vet med 100 % sikkerhet at det kan skje. Man antok at gassbetongveggen (blåbetong hva jeg husker) som var 10 cm ikke var bærende, rev den ... og fikk store setninger i overetasjen over fordi betongdekket svaiet ned noen centimeter.
Nei, det raste ikke, men merkbare konsekvenser i etasjen over.

• Liker
Hatmpatn
  • Laddar…
Forstår. Hvordan kan man være sikker på at ingen større last hviler på denne veggen, selv om det skulle være slik at det er en 10 cm vegg (som det antageligvis er) som ikke skal være bærende?

Det er ikke blåbetong.

Mats-S
En måte er å sikkerhetsforsterke med kraftige skruvstämp ved siden av veggen, rive veggen og deretter forsiktig begynne å avlaste stämpen. Merker man bevegelser i etasjen over så får man stramme opp og lage en søyle i midten som tar hånd om spenningen som har oppstått med årene.

Ikke sikkert at det setter seg hos deg, veggen er jo ganske nær kanten dessuten, men jeg ville bare påpeke risikoen :)

https://www.google.com/search?q=skruvstämp

• Liker
Hatmpatn
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
En måte er å sikkerhetsstøtte med kraftige skrustøtter ved siden av veggen, rive veggen og deretter forsiktig begynne å avlaste støtten. Merker man bevegelser i etasjen over så må man spenne opp og lage en søyle i midten som tar hånd om spenningen som har oppstått med årene.

Ikke sikkert at det setter seg hos deg, veggen er jo ganske nær kanten dessuten, men jeg ville bare påpeke risikoen :)

[lenke]
Den planen liker jeg.
For å presisere:
1. Jeg kjøper si to støtter
2. Fjerner to kolonner med lettbetongklosser med jevne mellomrom på veggen.
3. Spenner støttene i disse mellomrommene
4. River resten av veggen
5. Senker støttene si noen få millimeter
6. Ser om taket setter seg og prøver å følge etter støttene

Mats-S
Forutsatt at veggen kan anses som "ikke bærende", 10 cm blåbetong.

1. Har du flaks så kanskje du kan leie billig, eventuelt brukt på finn.no eller lignende. Ellers kan du sikkert selge dem når du er ferdig.

2-3.
- Du kan plassere støtten omtrent 50 cm inn i det store rommet hvis du har et hardt solid gulv der, som betonggulv. Da blir rivingen lettere.
- Fordel trykket fra hver støtte ved hjelp av en omtrent 50 cm planke i bunnen og omtrent 50 cm regel i toppen.
- Veldig viktig at støtten står stødig og fast, godt skrudd. Hvis det ikke er noe fast underlag, må du gjøre som du har tenkt, forhåpentligvis er det stabilt under den eksisterende veggen :)

5.
Lett vekselvis omtrent 2-3mm og la det gå noen timer i mellom. Siden du letter på støtten må du sette inn noe mykt mellom den og taket slik at de ikke velter. Men i begynnelsen sitter de nok fast siden jeg tror du har litt bevegelse nedover i bjelkelaget da.
Sjekk dører/vegger i etasjen over etter treghet og sprekker. Ha også et kontrollpunkt midt over rommet i kjelleren for å verifisere setningen.

Ikke stress dette trinnet, la det ta sin tid slik at bjelkelaget stabiliserer seg. Regn med at det blir en mindre setning på kanskje 5 mm, men absolutt ikke flere centimeter.

Mange synes sikkert at jeg overdriver nå, veggen er jo ikke bærende ... men som sagt, på et så gammelt hus kan man ikke med 100% sikkerhet si at det ikke har oppstått en bæring i veggen ... Better Safe than Sorry ;-)

Sist redigert:
  • Liker
Hatmpatn og 1 annen
  • Laddar…
Bra synspunkter, kan bare legge til at det ikke koster mange kroner å leie stämp. Vi snakker et sted rundt 20 kr/st/døgn, ifølge meg ikke verdt å krangle med å kjøpe/selge om man ikke har flere prosjekter på gang.

• Liker
Hatmpatn
  • Laddar…
H Hatmpatn skrev:
Den planen liker jeg.
For å tydeliggjøre:
1. Jeg kjøper si to stempler
2. Tar bort to kolonner av lettbetongklosser på en jevn avstand på veggen.
3. Spenner stemplene i disse mellomrommene
4. River resten av veggen
5. Senker stemplene si noen få millimeter
6. Ser om taket setter seg og forsøker å følge etter stemplene
Begynn med å banke ut en stein ved taket, da vil du se om mellomrommet mot taket er fylt. Trolig er det en vegg ( løs ) som er murt opp etter at tanken har kommet på plass, slik ble det gjort før. Tanken ble skjult og er sikkert av en firkantet eller rektangulær sort. Ingen luker eller hull i veggen for inspeksjon da.

• Liker
Hatmpatn
  • Laddar…
Riv dritten den er ikke bærende

• Liker
Hatmpatn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.