Jeg skal snart bygge et Attefallshus på cirka 22 kvadratmeter. Det skal stå på 12 stykker pilarer (30 cm diameter) som allerede er støpt og klare. Men jeg synes ikke plasseringen av pilarene ble helt optimal, og jeg lurer nå på om det er greit å bygge videre eller om pilarene må gjøres om?
Grunnbjelken på pilarene er av limtre 115x225 mm og gulvbjelkene er 45x195 mm. Det som bekymrer meg er at husets vegger ikke kommer til å havne over limtrebjelken og spesielt ikke over pilaren.
Jeg laget en liten skisse i Sketchup for å forklare hva jeg mener. Ifølge mine beregninger vil veggen på kortsiden havne cirka 30-40 cm utenfor pilaren og langsiden 40-50 cm utenfor pilaren.
Jeg skal snart bygge et Attefallshus på cirka 22 kvadratmeter. Det skal stå på 12 stykk plinter (30 cm diameter) som allerede er støpt og klare. Men jeg synes ikke plasseringen av plintene ble helt perfekt, og jeg lurer nå på om det er greit å bygge videre eller om plintene må gjøres om?
Grunnbjelken på plintene er av limtre 115x225 mm og gulvbjelkene er 45x195 mm. Det som bekymrer meg er at husets vegger ikke kommer til å havne over limtrebjelken og særlig ikke over plinten.
Jeg laget en liten skisse i Sketchup for å forklare hva jeg mener. Ifølge mine beregninger vil veggen på kortsiden havne cirka 30-40 cm utenfor plinten og langsiden 40-50 cm utenfor plinten.
[bilde][bilde][bilde]
¨Det der burde vel ikke være noen problemer for en attefallare?
Man trenger ikke ha plintene helt ute i kanten hvis bjelkelaget er bærende i seg selv, og 40 cm utstikk føles ikke veldig mye hvis alt ellers er godt dimensjonert.
Det er for øvrig langsidene som tar mest last hvis det er et vanlig sadeltak, da taklast og snølast går ned gjennom takstolene på langside-veggene. Og da vil jo denne lasten komme på limtrebjelkene (med litt utstikk der også ser det ut som) og deretter ned i plintene. Og disse limtrebjelkene bør ha riktig dimensjon.
¨Det der burde vel ikke være noe problem for en attefallare ?
Man trenger ikke ha plintene helt ute i kanten om bjelkelaget er bærende i seg selv, og 40 cm utstikk føles ikke veldig mye om alt øvrig er vel dimensjonert
Det er for øvrig langsidene som tar mest last om det er et vanlig saltak, da taklast og snølast går ned gjennom takstolene på langside-veggene. Og da kommer jo denne lasten på limtrébjelkene (med litt utstikk der med ser det ut som) og så ned i plintene. Og disse limtrébjelkene bør ha riktig dimensjon.
Takk for svaret! Skjønt å høre. Tak konstruksjonen vil være pulttak, slik: