Vet at det finnes flere tråder om dette fenomenet, men alle hus er jo forskjellige så jeg håper dere unnskylder at spørsmålet tas opp igjen. Vårt hus, en enetasjes hus med innredet kjeller, har ved trappen en espalier i henhold til bildet nedenfor. Denne ønsker vi å fjerne og erstatte med et midjehøyt rekkverk i stedet. Spørsmålet er bare om dette espalier kan ha noen form for bærende konstruksjon? På tegningen finnes den med, men vises der som en vanlig vegg bare med streker i (se forklarende bilde nedenfor).

På nedre plan finnes ingen vegg på samme sted som der espalieren på øvre plan finnes.

Kan man finne ut av dette på noen måte, eller er det allerede med ovennevnte forklaring pluss bilder klart om den er bærende eller ei?

En hvit vertikal spaljé ved en trapp i et hus, med panelvegg og planter på en hylle ved siden av. Spaljé illustrert som en enkel vegg med striper, mulig å illustrere bærende struktur i huset.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at en spalje skal være bærende. Hvis det i tillegg ikke er noe støtte under, er jeg nesten overbevist.

Har du nå annen etasje, eller er det kaldloft over?

Har vanskelig for å tro at den skulle være bærende.

Den er ikke bærende. Visse slike espalierer har en kraftig stolpe ytterst fra gulv til tak, den er i så fall ofte bærende.

Takk for så mange og raske svar. Ja, det er en kaldloft ovenfor. Jeg har selv vanskelig for å tro at den er bærende, men litt bekymret blir man jo alltid før endringer i et hus man ikke selv har bygd. Jeg stoler på dere og sager den ned så får vi se hva som skjer. Lover å informere dere hvis det viser seg at taket har rast inn. Hvis jeg fortsatt er i live, vel å merke ;)

Det er jo ganske enkelt, ifølge det jeg kan se er innertaket montert før spaljen? Så hvis du tar bort spaljen, er taket helt, bortsett fra litt spikermerker.

Om den skal kunne være bærende må regelen som spaljeplankene festes på være fast i takbjelkene og innertaket er montert rundt spaljen. I så fall får du et hull i innertaket om du tar bort spaljen. Man monterer jo alltid innertak ETTER alle bærende detaljer.

Det der var jo sannelig et klokt synspunkt Anna. Det gikk jeg glipp av helt. Rev ned espalieret i morges og kan meddele at akkurat som du sier, er taket helt og fint bortsett fra en umalt bit der espalieret satt. Føles kjempebra. Merkelig at et espalier som egentlig er åpent i seg selv, likevel kan få et rom til å føles innestengt. Nå som det er borte er hele inngangen betydelig luftigere.

Jeg er ikke snekker, men jeg er jævlig god på logikk ;-)

• Liker
EndZone
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.