Hei alle kunnskapsrike! Etter å ha brukt dette forumet som kunnskapsbank siden vi kjøpte huset vårt, er det nå tid for meg å stille mitt første spørsmål.
Vi bor i et lite hus bygget tidlig på 1900-tallet med krypkjeller. På 50-tallet ble huset utvidet med ca 35 kvm kjeller og 35 kvm på markplan med to rom like store på hver etasje, samt et rom i overetasjen.
Mitt spørsmål gjelder kjelleren (som man kun når fra baksiden av huset). Her finnes det jeg antar har vært en matk kjeller, knapt en meter bred og 1,5 meter dyp i et av rommets hjørner. Vi vil rive veggen slik at vi får et større rom og slipper det som nå bare huser edderkopper...
Veggen er en murt teglsteinsvegg (det er derfor jeg lurer på om den kan ha en bærende funksjon). I etasjen over er det kun gulv og garderober over veggen.
Kan vi slå ned veggen uten å bekymre oss for at noe kan skje?
Legger ved bilde (det er altså veggen bak det lille skapet jeg mener).
Jeg vet faktisk ikke hva det er i denne delen av huset da dette er den første tingen vi gir oss i kast med i den nyere delen av huset. Sjekker når jeg kommer hjem og gir tilbakemelding!
Nå har vi prøvd å sjekke men innså at takplatene i kjelleren er asbest og det tør vi ikke rive i. Det jeg så var imidlertid at platene ligger "ovenfor" veggen, dvs platen som begynner ca 2 dm til høyre for veggen slutter 3-4 dm til venstre for veggen. Dette burde jo bety at veggen er satt opp etter taket. Men det er kanskje ikke et hint?
Hmm, litt vanskelig å se helheten på bildene og din beskrivelse i tekst. Har du plantegninger for kjellerplanet? Veggen kan godt fungere som stabiliserende hvis den er murt sammen med en annen vegg... Dog vanskelig å avgjøre dette, lag en planskisse over samtlige kjellervegger og strekk også inn vegger på øvre plan så blir det lettere å gi tips.
Nå har vi forsøkt å sjekke men innså at takplatene i kjelleren er asbest og det tør vi ikke rive i. Det jeg så var imidlertid at platene ligger "ovenfor" veggen, dvs platen som begynner ca 2 dm til høyre for veggen slutter 3-4 dm til venstre for veggen. Dette burde jo bety at veggen er satt opp etter taket. Men det er kanskje ingen ledetråd?
Nå har jeg tegnet en plantegning over kjelleren og rommene ovenfor, dog ikke hundre prosent i skala...
Håper dette kan hjelpe! Asbest er det ifølge min samboer som er oppvokst i et eternitthus...
Den burde ikke være bærende. På plantegningen er det andre rommet nede i kjelleren uten støttende vegg, så det er rart om det skulle være nødvendig med en her.
Sikrere å rive opp et hull så dere ser bjelkene som ligger på veggen dere vil rive. Er de ikke skjøtet ovenfor den veggen så skal det ikke være noe problem å rive veggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.