Er veggen bærende?

Pelletspannaen har blitt kastet ut og den gamle brannveggen mellom vaskerom og fyrrom fyller ikke lenger noen funksjon.
Veggen er i tegl (til høyre ved dørparti) og i betonghullstein til venstre om døren. Både tegl og betonghullstein er ca 10 cm tykke.
Den sitter ikke fast i tak eller gulv (ikke innstøpt) og ved de to prøvehullene jeg har slått opp, ser man tydelig støpesporene fra taket (som må ha blitt støpt før veggen ble bygget?).

Andre vegger (yttervegger), vegg mellom vaskerom/fyrrom og peisestue/kjellerhall samt vegg mellom peisestue og gang/bad er ca 20-23 cm tykke.
Det finnes ingen vegg som går i linje på etasjen over (soverom).

Jeg har også 3 forskjellige versjoner av originaltegningene, hvor både hvordan veggen jeg nå vil fjerne ikke finnes i det hele tatt, hvordan det er en ekstra vegg i midten og flere smårom, samt hvor det er en døråpning mellom matkjeller/fyrrom (på den siste tegningen var ikke peisen med, så jeg antar at skorsteinen går bak der i dag)...

Plantegning av kjeller med rom som pannrum, vaskerom og bad, samt angitte veggtykkelser på 10 cm og 20 cm. Høyre side viser trapp.
Plantegning som viser romfordeling. Veggen mellom vaskerom og fyrrom er markert med lilla linje.
Vaskerom med åpne dører, avslører et rom med konstruksjonsarbeid. På gulvet står sko og poser, taket har et hull med synlige rør og ledninger. Hull i murvegg fylt med løs betong. Veggen er ikke forankret i taket, viser tydelige tegn på å bli bygget etter taket. Skadet veggparti i mur eller betong med synlig erosjon, viser tap av materiale i en vaskekjeller/pannrom. Et utskjæring i veggen som avslører teglstein og betonghull, med spor etter puss og malt overflate. Veggen er cirka 10 cm tykk. Vis vedlegget 937895 Gulnet planløsning av en kjelleretasje med rom som vaskerom og hobbyrom, skala 1:100, håndskrevet tekst og et stempel nederst til høyre.

Så hva sier dere? Kan jeg rive veggen eller trenger jeg å få inn en bygningstekniker for å vite sikkert?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.